Scharakteryzuj zasady segmentacji rynku. Jakie są różnice pomiędzy strategią jednosegmentową, a strategią wielosegmentową rynku? Jakie są przyczyny łączenia segmentów rynku i jakie korzyści może z tego osiągnąć przedsiębiorstwo?
Segmentacja rynku – podział rynku na odrębne grupy nabywców o różnych potrzebach, cechach i zachowaniach, które mogą wymagać odmiennych produktów lub instrumentów marketingowych. Przedsiębiorstwa dokonują segmentacji rynku a następnie tworzą profile otrzymanych segmentów.
Segmentacja nie tylko ułatwia poznanie cech i zrozumienie reakcji potencjalnych nabywców, lecz jest także narzędziem racjonalnego wykorzystania kapitału i minimalizacji gospodarczego ryzyka.
Ustalenie segmentów rynku ma istotne znaczenie dla określenia skali i profilu działalności przedsiębiorstwa. Zależnie od dysponowanych zasobów i ekonomicznej atrakcyjności organizacja może podejmować decyzje o obsłudze jednego lub większej liczbie segmentów z punktu widzenia przedsiębiorstwa o segmencie można mówić, gdy istnieje realna szansa przekształcenia konsumentów w nabywców.
Segmentację rynku można przeprowadzić biorąc za punkt wyjścia produkt lub konsumenta. Jeżeli za punkt wyjścia weźmiemy produkt, to wyodrębniamy segmenty rynku ze względu na reakcję konsumentów wobec danego produktu i jego cech charakterystycznych.
W przypadku, gdy za punkt odniesienia weźmiemy konsumenta, to segmentacje przeprowadzamy grupując konsumentów o wspólnych cechach, niezależnie od cech danego produktu lub usługi i okoliczności podejmowania decyzji o zakupie lub użytkowaniu danego produktu.
Przedsiębiorstwo przy opracowywaniu segmentów rynku, powinno kierować się czterema podstawowymi zasadami:
1. Segment rynku powinien być jednorodny wewnętrznie. Potrzeby potencjalnych klientów powinny być pogrupowane według bliskiego podobieństwa, ponieważ zwiększa się możliwość przewidywania reakcji konsumentów na marketing producenta.
2. Segmenty rynku powinny różnic się znacząco między sobą. Potrzeby nabywców segmencie, będą wystarczająco odmienne w stosunku do potrzeb nabywców w innych segmentach rynku.
3. Segment rynku musi mieć odpowiednią liczbę nabywców, aby produkcja dla tego segmentu była opłacalna.
4. Producent powinien posiadać umiejętność dotarcia do segmentu rynku przez marketing – mix
To jest tylko część pracy . Całą treść mojej pracy znajduje sie w załączniku.