Notatka z lektury "Wychowanie moralne w zespole" Heliodor Muszyński
„Wychowanie moralne w zespole” H. Muszyński
Wychowanie moralne
↓
proces polega na stopniowym wdrażaniu jednostki do zachowań pożądanych z punktu widzenia norm uznawanych w obrębie określonej społeczności
• umiejętności i gotowości postępowania z regułami moralnymi
• gotowośc i zdolnośc do współpracy
wychowanie moralne → wychowanie społeczne
Społeczne zachowanie się jednostki ------- punkt wyjścia
PRZEDMIOTEM wychowania moralnego są wszystkie dyspozycje, od których w sposób względnie trwały zależą moralne postępki jednostki w różnych sytuacjach.
Zachowanie się jednostki jest zdeterminowane czynnikami
• zewnętrznymi
• wewnętrznymi
POSTAWA – względnie trwała gotowośc jednostki do określonej motywacji
Postawy jednostki są przedmiotem wychowania moralnego. Należy je kształtowa, należy utrwala określone motywacje.
MOTYW jest przeżyciem, który się pojawia i znika, natomiast postawa to stan, który trwa. Motyw jest bardziej specyficzny, szczegółowy niż postawa. Motyw posiada swój cel, zaś postawa – obiekt, wokół którego skoncentrowane są różne motywy
POSTAWY MORALNE – mają wspólny, symboliczny przedmiot, który wywołuje szereg motywacji ku poszczególnym celom.
Wspólny obiekt nazywany jest wartością
Akt motywacyjny – ogól procesów spostrzegania, doznań myślowych, uczuciowych, jakie przejawia jednostka gdy przeżywa motyw.
ROZWÓJ MORALNY POSTAW JEDNOSTKI
1. WZMACNIANIE
↓
na podstawie reakcji innych widzimy i dążymy do zachowań pozytywnych
2. RÓŻNICOWANIE
↓
postawy nowe i stare
3. SZOKI
4. INICJACJA
↓
całościowe podejmowanie aktów motywacyjnych, mechanizmy naśladownictwa, identyfikacji oraz modelowania
↓
• wdrażanie do pożądanych zachowań
• rozwijanie poglądów i wiedzy w odniesieniu do spraw moralnych
• wywoływanie uczuc moralnych ( poprez identyfikację, sugestywne oddziaływanie na jednostkę, wyzwalanie spontanicznych uczuc dziecka)
• kształtowanie przekonań moralnych (poprzez sugestywne oddziaływanie indywidualne lub poprzez umiejętną organizację życia zespołu)
SPOŁECZNY CHARAKTER POSTAW MORALNYCH
Świadomośc moralna może działac jedynie w oparciu o normy postępowania.
NORMY – nacisk w zachowaniu jednostki nadającej normę w stosunku do jednostki odbierającej normę
1. Normy nie muszą byc słownie wyrażone
2. Normy – muszą byc dwie jednostki
3. Umożliwiają integrację, umożliwiają grupie ustalenie kryteriów oceny. Jednostce umożliwiają społeczne przystosowanie.
O działaniu normy mówimy, gdy:
są oczekiwania w grupie, presja, aprobata, sankcje
wszyscy spostrzegają oczekiwania zespołu
Działanie normy oparte jest na kontroli społecznej
ROLA SPOŁECZNA
• przepis roli
• wyobrażenie grupy o tym jak powinna zachowac się jednostka
• pełnienie roli
Moralnośc jednostki to ogół postaw wobec ról społecznych obowiązujących w danej zbiorowości
Proces nabywania ról i ich pełnienie
zależy od:
• pełnionej teraz roli
• reakcji otoczenia na nową rolę
grupa odniesienia – zbiorowośc, której członkiem czuje się jednostka i jej role są jej najbliższe
Uwewnętrznianie roli może wystepowac tylko wtedy, gdy przyniosło jednostce przez jakiś czas zadowolenie.
Pełnienie roli społecznej jest ciągiem aktów motywacyjnych.
Proces nabywania ról:
1. cwiczenie → podawanie wzorów zachowania oraz wskazówek, następnie operowanie
bodźcami tak, aby się zgodnie z tym zachowywał
2. naśladownictwo
3. identyfikacja → jednostka wie jak się powinna zachowywac by byc członkiem
danej grupy, ale nie czuje się nim. Z czasem odkrywa, że zarówno
przez tą grupę i na zewnątrz jest uważana za jej członka
4. przypadkowe uczenie się
ZESPÓŁ JAKO CZYNNIK WYCHOWANIA MORALNEGO
Założenia ogólne:
1. Zespół jest środowiskiem wychowawczym, przedmiotem wychowania, za którego pośrednictwem oddziałuje się na członków grupy
2. Każda jednostka jest traktowana indywidualnie oraz jako członek zespołu
3. zespól wychowawczy = układ norm, wewnętrzna struktura, wzory postępowania
Makarenko = pionier wychowania zespołowego
KOLEKTYW – zasady:
ścisły związek wychowania z życiem gospodarczym, społecznym, politycznym, najbliższym środowiskiem
równoległe oddziaływanie na zespół i jednostkę
wychowanie przez pracę
stopniowanie perspektyw rozwojowych
oparcie pracy wychowawczej na określonej organizacji zespołu
PROCES WRASTANIA DZIECKA W GRUPĘ SPOŁECZNĄ
rodzina
grupa rówieśnicza
↓
to każda mała grupa społeczna, która składa się z młodzieży o zbliżonym wieku , wspólnych motywacjach, zainteresowaniach.
Proces kształtowania się grupy rówieśniczej zaczyna się zawsze od wspólnego przeżywania określonej sytuacji przez pewną liczbę młodzieży.
Warunki powstania gr. rówieśniczej:
wszystkie jednostki muszą miec motywy pobudzające do interakcji oraz zbiorowego działania
pozytywne postawy wobec siebie
jednostki muszą miec określone cechy, które umożliwiają działania zbiorowe
Wpływ grupy na jednostkę:
wpaja określone postawy i wartości
harmonijny rozwój społeczny, poczucie bezpieczeństwa, niezależności. Jednostka przejmuje wzory zachowań, normy...
uczy przezwyciężac egocentryzm
czyni z dziecka samodzielną jednostkę społeczną
Grupa rówieśnicza powstaje w sposób spontaniczny
rozróżnienie grupy →→ cele, normy, kontrola wewn/społ., przydzielenie
rangi i funkcji członkom gr
↓
• formalna
• nieformalna
Klasa szkolna posiada z reguły podwójną strukturę: formalną i nieformalną. Działają dwa niezależne systemy wartości.
Cele zespołu – stany rzeczy, ku którym skierowane są ogólne, podzielane przez członków motywy pobudzające do wspólnego działania.
motywy:
wtórne
pierwotne
Cele zespołu są podstawowym czynnikiem o podstawowym znaczeniu dla jego konsolidacji i trwałości.
Utrata celu = rozpad zespołu
cele – mogą byc nieuświadomione
STRUKTURA ZESPOŁU
Pozycja członka zespołu wyznaczona jest przez stosunek liczby czlonków espołu, wobec których występuje ona jako biorca oraz przez częstośc ich wystąpień. Im częściej jest dawca norm tym wyższa jest jego pozycja.
Zmiana celów zespołu prowadzi do zmiany jego struktury.
Typy struktur zespołu:
demokratyczna
hierarchiczna
wielośrodkowa
autokratyczna
Struktura zespołu zależy od tego, czy członkowie uczestniczą w realizacji celów formalnych czy autonomicznych.
W przypadku różnych celów są różne normy.
Związek struktury i organizacji
SPÓJNOSC ZESPOŁU
↓
• rzetelna praca w zespole
• gotowośc do poświęceń
• troska o dobre imię zespołu
• chęc do częstego przebywania
• częste i przyjazne stosunki
• określenia „my”, „nasz”....
WYDAJNOŚC ZESPOŁU
stopień realizacji przez zespól jego celów
ATMOSFERA ZESPOŁU
→ układ stosunków panujący w zespole w sposób trwały
Rodzaje atmosfer:
demokratyczna
dominacji jednostkowej
dezintegracji
Elementy atmosfery:
rodzaj nastawienia ogółu do członków zespołu
częstośc i jakośc interakcji z wychowawca/członkami zespołu
aktywnośc zespołu i jej kierunek
KOLEKTYW
Proces wychowania moralnego w zespole można ujmowac jako stopniowe przekształcanie go w kolektyw.
KOLEKTYW – porządany zespół wychowawczy, idealna grupa, do której powinien dążyc każdy wychowawca
Aby stworzyc kolektyw należy w zespole wykształcic cechy:
silne uczucie więzi i spoistości z zespołem, a więc cele zespołu
jednolita struktura wewn. zespołu
określone organizacje zespołu i jego życia, podział funkcji, samorządnośc
zadania zespołu i jego własciwe oblicze ideowe
Przekształcanie zespołu w kolektyw:
1. Rozwiązywanie celów zespołu
2. Kształtowanie i rozwiązywanie określonej organizacji zespołu oraz stosunków wewn. w nim
a. ujednolicenie struktury
b. umacnianie demokratycznej struktury
ETAPY:
etap formalnej struktury zespołu
etap zbliżania struktury nieformalnej do struktury formalnej
cele wychowawcy = cele zespołu
etap jednolitej struktury zespołu
3. Rozwijanie wewn. życia w zespole oraz wypełniane go odpowiednimi tresciami
↓
wpływ na normy
4. Tworzenie i wzmacnianie więzi łączących jednostkę z zespołem
Typy stosunków zespół-wychowanek:
formalne
nieformalne
Styl pracy wychowawczej – sposób pełnienia roli wychowawcy
Zachowanie wychowawcy :
• demokratyczne
• autokratyczne
CELE ZESPOŁU I ICH KSZTAŁTOWANIE W PROCESIE WYCHOWANIA
cele formalne - narzucone z góry
cele autonomiczne - podziela go większośc wychowanków
stosunek do celów:
• zawieranie się motywów indywidualnych w celach zespołu
• wykluczanie się motywów indywidualnych z celami zespołu
• niezależnośc motywów indywidualnych i celów zespołu
Im bardziej autonomiczne są cele zespołu tym większy mają wpływ na postępowanie i aktywnośc jednostki w zespole.
Cele → powinny byc jednolite
Cele → określają treśc uznawanych oraz przestrzeganych norm postępowania
jednolite cele = jednolita, zwarta struktura zespołu
cele zespołu określają częstośc i rodzaj interakcji między członkami zespołu
Im więcej osobistych motywów zawiera się w celach zespołu, tym silniejszy wpływ na kształtowanie się osobowości jednostki.
Rozwój celów zespołu oraz problematyka wychowawczego ich kształtowania
Cele zespołu są wynikiem interakcji między jego członkami
motywy wstępne i wtórne
wychowawca powinien dążyc do:
ujednolicenia celów
zmiany celów formalnych na autonomiczne
uświadomienie celów
usunięcie konfliktowych celów
doprowadzenie do harmonii indywidualnych motywów wszystkich członków
Znaczenie celów
Im bardziej wychowawca włącza zespół do udziału w podejmowaniu decyzji dotyczących jego życia i działalności, tym bardziej w ogólnych planach zespołu znajdują indywidualne motywy jego członków.
Demokratyczny styl pracy wychowawcy z zespołem sprzyja:
rozwijaniu celów indywidualnych z ogólnymi
kształtowaniu odpowiednich stosunków wewn.
Im bardziej wychowawca zapewnia jednolitośc celów zespołu, w tym większym stopniu jego udział w życiu zespołu jest uważany za cenny i pożądany.
W im większym stopniu wychowawca zapewnia jednolitośc celów w zespole, tym bardziej przenika w jego strukturę nieformalną.
Modyfikowanie autonomicznych celów zespołu
perswazyjne oddziaływanie na zespól
wprowadzenie dodatkowych celów
wykorzystywanie stanów frustracji w zespole
indywidualne wpływanie na cele zespołu
Przekształcanie celów formalnych w autonomiczne
uzależnienie zaspokojenia dostatecznie ważnych motywów od realizacji nowych celów
manipulowanie systemem nagród
perswazyjne oddziaływanie na zespół
współpraca z przywódcami zespołu
osobisty wpływ wychowawcy
Stosunki wewnętrzne w zespole a oddziaływanie wychowawcy
pozycja jednostki
↓
wskaźnik jej udziału w kontroli społecznej (regulowaniu postępowania członków zespołu w sposób zgodny z przyjętymi normami)
Struktura wewnętrzna zespołu:
Kształtuje się w wyniku zastosowania określonych kryteriów oceny jednostki przeze zespół
Jest czynnikiem utrwalającym działanie tych kryteriów
Zależy od rodzaju sytuacji w których zespół się znajduje
Sposoby wychowawczego oddziaływania w kształtowaniu wewnętrznych stosunków w zespole
Przydzielanie lub pozbawianie określonych ról społecznych w zespole
Modyfikowanie kryteriów oceny postępowania, jakimi posługują się członkowie zespołu
Wpływanie i kształtowanie opinii zespołu na temat określonych zjawisk
Modyfikowanie celów, do których realizacji zmierza zespół
Podnoszenie lub obniżanie prestiżu niektórych członków zespołu poprzez indywidualny stosunek do nich
Kształtowanie stosunków wewnętrznych w zespole poprzez przydzielanie ról społecznych
Wnioski odnoszące się do pracy wychowawczej z zespołem:
Uczestniczące kierownictwo wychowawcy bardziej sprzyja efektywnemu kształtowaniu stosunków wewnętrznych w zespole za pośrednictwem modyfikacji ról społecznych jego członków, aniżeli kierownictwo zewnątrz autorytatywne
Demokratyczna forma zmiany ról społecznych stanowi okazję do urabiania opinii zespołu oraz kryteriów ocen, jakie jego członkowie stosują wobec siebie
Zbiorowa dyskusja nad obsadzeniem poszczególnych ról w zespole wdraża jego członków do rozpatrywania tych spraw z punktu widzenia interesów zespołu
Powstaje dogodna sytuacja do ujednolicania punktu widzenia wychowawcy z punktem widzenia zespołu
Demokratyczna procedura rozkładu ról społecznych stanowi czynnik ujednolicania się struktury formalnej i nieformalnej
Modyfikowanie kryteriów oceny postępowania stosowanych w zespole
Trwałość struktury zespołu
↓
stałość kryteriów oceny postępowania, jakimi posługują się jego członkowie
Kształtowanie opinii zespołu
Funkcje opinii:
• jest źródłem orientacji w zespole
• jest czynnikiem ustalania się i ujednolicania wartości uznawanych w zespole
• jest ważnym elementem społecznej kontroli w zespole stanowiąc formę nacisku społecznego na jednostkę
:
Warunki kształtowania się opinii społecznej w zespole:
• Dostrzeganie przez zespół związku między określonym zachowaniem jednostek a istotnymi celami zespołu
• Wzmocnienie skuteczności działania opinii – zależy ona od: postawy całego zespołu, zdecydowania zespołu, natychmiastowości działania
Zadania wychowawcy, który chce odpowiednio modyfikować strukturę zespołu przez kształtowanie opinii:
• Powinien znać cele zespołu i rozumieć je
• Powinien ukazywać jakieś zachowania jako korzystne dla realizacji tych celów, inne jako niekorzystne
• Powinien tak organizować życie zespołu, aby jego członkowie sami to odczuwali istwierdzali
• Powinien likwidować wewnętrzne rozbieżności w zespole eksponując cele i zadania ważne dla wszystkich
• Powinien pobudzać opinię zespołu do natychmiastowego, jednolitego i zdecydowanego działania w wypadku jakiś wykroczeń
Wpływ na strukturę zespołu poprzez modyfikację jego celów
Dwa zasadnicze problemy:
1. zapewnienie każdemu członkowi 2. usunięcie rozbieżności
warunków dobrego między formalnymi celami
przystosowania się do zespołu stawianymi przed zespołem
przez kierownika a
autonomicznymi celami
zespołu
Indywidualny wpływ wychowawcy na pozycję poszczególnych członków w zespole
Bardzo ważny jest tutaj autorytet wychowawcy.
oparty na uznaniu przez zespół w osobie wychowawcy kogoś kompetentnego i potrzebnego
Przywództwo w zespole polega na:
• pełnieniu przez jednostkę roli społecznej
• przywódca pełni najważniejszą z punktu widzenia jego członków role społeczną
Zadania wychowawcy zmierzające do ukształtowania zespołu:
1 .Wzmocnienie pozycji społecznej jednostek o konstruktywnej postawie
2 .Osłabianie pozycji jednostek wpływających destruktywnie
3 .Poddanie poszczególnych jednostek silniejszemu oddziaływaniu wychowawczemu
4 .Zniesienie rozbieżności między formalną i nieformalną strukturą zespołu
5 .Rozwinięcie najbardziej demokratycznej struktury wewnętrznej zespołu
Modyfikowanie struktury zespołu może następować poprzez:
przydzielenie lub pozbawienie określonych ról społecznych w zespole
modyfikowanie kryteriów oceny postępowania
kształtowanie opinii zespołu
modyfikowanie celów zespołu
indywidualny wpływ wychowawcy na pozycję poszczególnych jednostek w zespole
Wychowawcze oddziaływanie na system norm i opinii w zespole
Zmiana zachowania jednostki poprzez:
• odpowiednie urabianie układu odniesienia, w jakim postrzega ona różne sytuacje społeczne
→ od układu odniesienia zależy co jednostka będzie uważała za przeszkodę w swym postępowaniu, a co za ułatwienie, co za karę a co za nagrodę, co za powinność lub uprawnienie
na układ odniesienia składają się:
1) przeżywane procesy (uczucia, motywy refleksje),
2) względnie stałe składniki osobowości jednostki (aspiracje, przekonania, postawy)
Układ odniesienia zależy od dotychczasowych doświadczeń społecznych jednostki oraz jej aktualnych społecznych powiązań
Układ odniesienia ----- normy społeczne -------- proces integracji -------- system norm postępowania, rola społeczna ------- opinia zespołu
motywy pobudzające jednostkę do wydania opinii
1. wydając opinię jednostka dąży do osiągnięcia przystosowania zewnętrznego, a więc uniknięcia konfliktów między własnym zachowaniem a wymaganiami sytuacji społecznych
2. wyrabiając sobie opinię o pewnych sprawach jednostką dąży do przystosowania wewnętrznego, a więc do osiągnięcia pewnej harmonii między obrazem samego siebie a poczuciem jakim się powinno być
fazy kształtowania się opinii w zespole
1. Wywołanie konfliktu przystosowania w świetle którego dotychczasowe poglądy i opinie są niewystarczające
2. Podsuwanie tych opinii oraz poglądów których przyjęcie zapowiada usunięcie konfliktu
3. Rzeczywiste usunięcie konfliktu poprzez przyjęcie opinii podsuwanej lub zalecanej przez wychowawcę
Perswazyjne oddziaływanie na opinię zespołu
Perswazyjne oddziaływanie:
sposób oddziaływania na wychowanka, który ma go skłonić do przyjęcia określonego przekonania lub opinii (przekonywanie, oddziaływanie)
zadania:
wpływanie na motywację
modyfikowanie myśli i działań
kształtowanie przekonań
cele perswazji
odpowiednia modyfikacja układu odniesienia, w świetle którego jednostka postrzega pewne sytuacje, reaguje na nie, ocenia i w pewien sposób działa
przekonywanie ma doprowadzić do określonego poglądu, opinii, racji lub argumentacji, nowego punktu widzenia czy uznania jakiejś zasady czy normy postępowania
formy perswazyjnego oddziaływania na zespół
pogadanka lub rozmowa(wymiana zdań między wychowawcą a zespołem, konkretna rzeczywistość społeczna wychowanka powinna być punktem wyjścia, związek z konkretnymi wydarzeniami jakie miały miejsce w życiu dziecka)
dyskusja (swobodna wymiana zdań między członkami zespołu przy dyskretnym udziale wychowawcy)
narada zespołu (zwoływania dorywczo, w miarę potrzeby i poświęcana omawianiu tych spraw które aktualnie nasuwają się w życiu zespołu)
czynniki które powinien wziąć pod uwagę wychowawca aby perswazyjnie wpłynąć na opinię zespołu
Warunki perswazyjnego oddziaływania na zespół:
o wychowawca dokonuje zmian w opinii zespołu silniej im mniej skrystalizowana jest jednolita ujemna postawa zespołu wobec zalecanej opinii
o wychowawca efektywniej wpływa na opinię zespołu im bardziej uznawany jest za jego nieformalnego przywódcę
o metoda ta jest bardziej efektywna im bardziej aktywizuje zespół w dochodzeniu do pewnych opinii
Wykorzystywanie bieżących wydarzeń w celu ukierunkowania świadomości zespołu
Proces kształtowania opinii zespołu poprzez wykorzystywanie bieżących wydarzeń dla ukierunkowania świadomości zespołu składa się z następujących ogniw:
wykorzystanie bieżących zdarzeń i sytuacji w celu podnoszenia lub podtrzymywania napięcia w zespole
wywołanie lub wyłonienie w świadomości zespołu określonego problemu
ukazanie zdarzeń lub sytuacji , będących w centrum zainteresowania zespołu w nowym układzie odniesienia
ukierunkowanie świadomości zespołu ku przyjęciu określonej opinii oraz ustaleniu nowej normy postepowania
Wpływ wychowawcy na opinię zespołu poprzez współpracę z jego aktywem
Przywódcy w zespole są przedmiotem naśladownictwa i identyfikacji pozostałych członków zespołu, w największym stopniu tych, którzy posiadają najniższą pozycję w nieformalnej strukturze zespołu.
W zwartym zespole łatwiej jest kształtować opinię
Wychowawca musi zwracać uwagę, w jakim kierunku kierowane jest spojrzenie przywódców na opinię, którą chce on wprowadzić; jeżeli jest ona skierowana przeciwko wychowawcy to ma on dwie możliwości działanie:
1) pozbawić przywódców dotychczasowej pozycji w zespole,
2) pozyskać ich do współpracy
Omawianie i uzyskanie z przywódcami zespołu bezpośrednich celów działania
Dążenie do ustalenia wspólnego stanowiska w określonych sprawach
Wyznaczaniu im określonych zadań w realizacji uzgodnionego planu działania
Wymienianiu zadań w zakresie realizacji zamierzeń oraz uzgadnianiu konkretnego planu działania
Bardziej efektywna, gdy zespół jest zwarty
Bardziej efektywna, gdy współpraca skupia się wokół realizacji tych celów, które podziela i aprobuje cały zespół
Bardziej efektywna, gdy autonomiczne cele zespołu pokrywają się z formalnymi celami stawianymi przez wychowawcę
Kształtowanie opinii zespołu poprzez rozbudzanie jego aktywności
Proces modyfikowania opinii zespołu przez rozwijanie jego aktywności obejmuje fazy:
1. Wychowawca wyodrębnia takie zachowania lub zjawiska, wobec których opinia zespołu pozostaje obojętna
2. Wychowawca pobudza zespół do działania, w którym wystąpi on w roli realizatora określonych wartości
3. Wychowawca dąży do rozwinięcia w każdym członku zespołu pełnej świadomości tego, jakie wartości współrealizuje
4. Wychowawca pobudza każdą jednostkę do indywidualnego występowania w roli członka zespołu, który realizuje określone wartości, a więc między innymi do wyrażania odpowiednich opinii.
Zasady kształtowania norm i opinii zespołu w procesie wychowania moralnego
Zasady:
1. Zasada uwzględniania aktualnych motywacji i postawy zespołu
2. Zasada wiązania wszelkich oddziaływań wychowawczych z dążeniem do jednolitości struktury i celów zespołu
3. Zasada aktywnego udziału zespołu w ustalaniu opinii i norm zespołu
4. Zasada wiązania procesu kształtowania opinii i norm postępowania z aktualnymi sytuacjami, w jakich znajduje się zespół
5. Zasada konstruktywnej roli aktywu zespołu
WARTOSCIOWANIE CZŁONKOWSTWA W ZESPOLE I JEGO ROLA W PROCESIE WYCHOWANIA MORALNEGO
zwartośc zespołu = wypadkowa wartościowania w nim członkowstwa przez ogół jednostek
Brak konstruktywnej funkcji w zespole lub niepowodzenia w jej pełnieniu powodują obniżanie się wartościowania członkowstwa w nim.
System ról społecznych:
• podnosi atrakcyjnośc zespołu
• aktywizuje jednostkę
Wpływ aktywnego uczestnictwa na wyniki procesu wychowania w zepole
Aktywizacja uczestnictwa jednostki w zespole poprzez wyznaczenie jej konstruktywnej roli posiada tylko wtedy dodatni wpływ wychowawczy, kiedy pełnienie tej roli nie jest połączone ze zbyt dużymi trudnościami.
Formy aktywizacji :
dyskusja
techniki psychodramatyczne
ukierunkowanie i sublimacja aktywności wychowanków
organizacja działalności zespołu poprzez wyznaczenie funkcji i tworzenie w nim komórek
organizacyjnych
rozwijanie samorządności w zespole