Terapia przez sztukę zaliczenie

Zaliczenie z przedmiotu: TERAPIA PRZEZ SZTUKĘ

Temat: Lepienie garnuszków i wazoników z masy solnej.

Formy pracy: grupowa;
Typ młodzieży: dzieci z 3 klasy szkoły podstawowej (w wieku 9 lat). Dzieci w normie intelektualnej;
Liczba osób: klasa 20 osobowa;
Czas trwania: 3 dni po 45 min;
1 dzień – łączenie składników, wyrabianie ciasta, modelowanie, wypiek.
2 dzień – ozdabianie wykonanych poprzedniego dnia modeli solnych.
3 dzień – wypowiedź na temat wykonanej przez siebie pracy
Pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji projektu:
1 dzień - stare gazety, sól, woda, mąka, nożyk, miski i naczynka z wodą (np. słoiki), piekarnik, przykładowy garnuszek lub wazonik ( w celu przybliżenia dzieciom pożądanego końcowego wyglądu ich prac)
2 dzień – stare gazety, farby, klej, brokat, pędzelki, cukier, bibuła, różno kolorowe przyprawy kuchenne
3 dzień – własne dzieło.
Metody pracy: pokaz, ćwiczenia praktyczne;
Wykonawcy: nauczyciel, grupa dzieci;
Słowa kluczowe: kształt, masa solna, garnuszek, wazonik;
Cele operacyjne:
1 dzień:
- przygotowanie miejsca pracy
- określenie i zastosowanie podstawowych składników do wyrobienia masy solnej
- wyrobienie ciasta ze składników o odpowiedniej (do lepienia) konsystencji
- ukształtowanie palcami kulek
- nadawanie kulkom (palcami) oczekiwanych kształtów (zbliżonych do wyglądu garnuszków lub wazoników)
- wypieczenie gotowych form w piekarniku
- posprzątanie miejsca pracy
2 dzień:
- przygotowanie miejsca pracy
- samodzielne wykonywanie ozdób z przeznaczeniem do umieszczenia na wykonanym poprzedniego dnia swoim garnuszku lub wazoniku wg. własnego pomysłu
- posprzątanie miejsca pracy
3 dzień:
- wypowiedź przed klasą, co praca przedstawia, jakie metody zostały użyte do ozdobienia garnuszka lub wazonika, jakie kolory występują w przyozdobieniu.

Uczeń potrafi:
- określić i zastosować składniki do masy solnej,
- wyrobić i zagnieść ciasto solne,
- łączyć ciasto za pomocą wody,
- uformować kształt naczynia,
- zastosować sposoby utwardzania i wypiekania masy solnej,
- zadbać o czystość stanowiska pracy
- zastosować elementy dekoracyjne np.: farby, bibuła, cukier, różno kolorowe przyprawy kuchenne.
- dbać o estetykę wykonywanej pracy,
- wymienić elementy dekoracyjne użyte w swojej pracy,
- wymienić nazwy kolorów materiałów użytych do ozdobienia,
- określić cel pracy,
- wypowiedzieć się na temat własnoręcznie wykonanej pracy.

Przebieg zajęć:
1 dzień:
1. Przedstawienie i objaśnienie tematu oraz celu zajęć
2. Przedstawienie składników masy solnej.
3. Przygotowanie stanowiska pracy – rozłożenie gazet
4. Przygotowanie składników
5. Wyrobienie ciasta w misce.
6. Formowanie kształtu garnuszka lub wazonika
7. Modelowanie kształtów garnuszka lub wazonika, wygładzanie dłońmi moczonymi w misce z wodą.
8. Doklejanie kawałków masy solnej (np. jako uszka, ozdobniki).
9. Włożenie prac do zimnego piekarnika i wypiekanie w temperaturze ok. 100 stopni C.
10. W czasie kiedy garnuszki lub wazoniki się suszą można uprzątnąć stanowisko pracy.

2 dzień:
1. Przedstawienie oraz objaśnienie celu zajęć.
2. Przedstawienie składników możliwych do użycia w celu dekorowania prac.
3. Przygotowanie stanowiska pracy – rozłożenie gazet
4. Przygotowanie składników.
5. Dekorowanie garnuszków lub wazoników.
6. Uprzątnięcie stanowiska pracy.

3 dzień:
1. Przedstawienie oraz objaśnienie celu zajęć.
2. Ustalenie kolejności wypowiedzi.
3. Wysłuchanie i w razie potrzeby pomoc w wypowiedzi
4. Podsumowanie i ocena wykonanych przez dzieci prac.

Literatura: brak lub w razie konieczności instrukcja obsługi piekarnika, w którym będziemy wykonywać wypiek;
Prezentacja: W czasie trwania 3 zajęć (prezentujący – autor (wypowiada się), widownia – klasa (słucha), narrator – nauczyciel (w razie potrzeby pomoc));

Dodaj swoją odpowiedź