Ocenianie zadania rozszerzonej odpowiedzi z historii oparto na koncepcji tzw. Poziomów.
Ocenianie zadania rozszerzonej odpowiedzi z historii oparto na koncepcji tzw. Poziomów.
Wyodrębniono cztery poziomy:
• Poziom I – zdający przedstawił niektóre fakty i pojęcia związane z postawionym problemem; umieścił wydarzenia odpowiednio w czasie i przestrzeni (na tym poziomie oczekuje się od zdającego podstawowych dla zrozumienia tematu faktów i związków pomiędzy nimi) – punktacja od 1 do 5 punktów.
• Poziom II – zdający wykorzystał posiadaną wiedzę do opisanego problemu, wykazał się prostymi operacjami myślenia historycznego (na tym poziomie oczekuje się od zdającego nie tylko poszerzenia faktografii, ale również prostych operacji myślenia historycznego, takich jak: selekcja faktów, przyczyny-skutku) – punktacja od 6 do 10 punktów.
• Poziom III – zdający podjął próbę wyjaśnienia postawionego problemu w syntetycznej formie i wykazał się pogłębionym rozumieniem historycznym (na tym poziomie oczekuje się od zdającego przedstawienia złożoności zjawisk i procesów historycznych; analizy z uwzględnieniem takich operacji myślenia historycznego, jak np.: selekcja i hierarchizacja faktów, synchronizacja (i diachronizacja), czy umieszczanie w szerokim kontekście) – punktacja od 11 do 15 punktów.
• Poziom IV – zdający wszechstronnie przedstawił problem, odniósł się do dyskusji historycznej oraz podjął próbę oceny (na tym poziomie oczekuje się od zdającego pogłębionej analizy z uwzględnieniem własnych wniosków i refleksji, a także odwołania do różnych źródeł informacji) – punktacja od 16 do 20 punktów.