Przygoda z zegarkiem – zajęcia czytelnicze

Cele:
· rozwijanie zdolności koncentracji słuchowej,
· rozwijanie umiejętności wypowiedzi na forum grupy,
· rozbudzanie wyobraźni dzieci
· umiejętność myślenia logicznego
· kształcenie umiejętności krótkich wypowiedzi
· umiejętność rozróżniania dobrego i złego postępowania
· kształtowaniu jego umiejętności samodzielnego myślenia,
· kształtcenie umiejętności pracy w zespole,
· włączenie dzieci nieśmiałych do pełnego uczestnictwa w czasie lekcji,
· zapewnienie poczucia bezpieczeństwa podczas zajęć.

Materiały: opowiadanie pt.: „Przygoda z zegarkiem” z książeczki z opowiadaniami Mariana Orłonia pt.: „Zwariowane dzieciaki”;
Metoda: rozmowa, burza mózgów,
Forma: indywidualna, grupowa
Przebieg zajęć:

1. Rozpoczynając lekcję, witamy się z grupą. Prosimy, aby na powitanie każdy powiedział słowo „dzień dobry” w różnej intonacji ()wysoko, nisko itp.). Następnie prosimy, aby każdy osobie siedzącej z jego prawej strony powiedział coś miłego na ucho.
Np.: - masz ładne oczy
- ładnie dziś wyglądasz;
- lubię się bawić na świetlicy z Tobą itp.

2. Krótka rozmowa z grupą dotycząca znaczenia słów: „wada”, „zaleta”. Czy rozumiecie znaczenie znaczenie tych słów. Prośba o wyjaśnienei własnym słowami. Podsumowanie przez nauczyciela.

3. Zasygnalizowanie dzieciom, że dziś usłyszymy opowiadanie o pewnym chłopcu, a naszym zadaniem będzie wymyślenie zakończenia do tego opowiadania, dlatego też zwracam się z prośbą do dzieci o bardzo uważne słuchanie opowiadania.

4. Prosimy o wyciszenie się grupy i rozpoczynamy głośne, wyraźne czytanie opowiadania z odpowiednią intonacją. Przerwanie czytania w pewnym miejscu.

5. Podział grupy dzieci na 5 małych zespołów oraz wyjaśniamy na czym polegać będzie ich zadanie. Każda grupa wyznacza swojego przedstawiciela. Prosimy o wymyślenie zakończenia usłyszanego opowiadania. Jednak prosimy o cichą pracę, tak aby inne dzieci nie słyszały o czym rozmawiacie. Dajemy dzieciom ok. 2 – 3 minut. W razie potrzeby podchodzimy do każdej z grup i pomagamy, jednak nie podpowiadamy i nie naprowadzamy na prawdziwe zakończenie jeżeli pomysły dzieci różnią się od rzeczywistości.
Przedstawiciele grup kolejno prezentują swoje pomysły.

6. Ponowna prośba o zachowanie ciszy – dokończenie czytania opowiadania. Zastanowienie się z grupą który zespół był najbliższy prawdy.

7. Podsumowanie zajęć poprzez rozmowę z dziećmi:
- Czy chłopiec postąpił dobrze?
- Co złego zrobił?
- Jaka nauka/morał płyną dla nas z tego opowiadania?

8. Podziękowanie za zajęcia.

Dodaj swoją odpowiedź