Jaki sens mają zajęcia z edukacji zdrowotnej dla dorastającego nastolatka?
Przeznaczenia: dla uczniów klas gimnazjalnych
Czas trwania: lekcja 45min. / biologia lub godzina wychowawcza /
Cele strategiczny:
Kształtowanie u młodzieży postaw prozdrowotnych
Cele operacyjne:
Uczeń:
Rozumie pojęcie edukacji zdrowotnej
Umie sformułować definicję zdrowia, dieta, zachowania prozdrowotne, zachowania antyzdrowotne, sprawność fizyczna, profilaktyka, higiena osobista
Umie wymienić negatywne i pozytywne skutki złej diety, braku aktywności sportowej
Metody:
Pogadanka
Praca w grupach
Prelekcja
Układanka
Ankieta
Przebieg lekcji:
Przebieg lekcji
ilośc minut
Uwagi
1.Czynności podstawowe: *sprawdzenie obecności *omówienie ewentualnych spraw bieżących klasy
5
Czas na sprawdzenie obecności, odpowiedź ustną, sprawdzenie zadania domowego z ostatniej lekcji,* przyjęcie usprawiedliwień, omówienie bieżących spraw klasowych **
2. Wprowadzenie do tematu lekcji
1-2
Nauczyciel w kilku słowach wprowadza uczniów do tematu zajęć
3.Pogadanka na temat przebiegu dnia członków klasy
8-10
Nauczyciel zadaje pytania kolejnym członkom grupy klasowej chcąc uzyskać infromacjie na temat tego jak wygląda dzień ucznia, jakie czynności wykonuje, w jaki sposób. Jedna osoba z klasy lub nauczyciel wynotowuje na tablicy lub kartce brystolu uwagi ( przygotowac tak, aby podczas rozmowy grupa nie widziała jakie uwagi sa wynotowywane a po zakończonej rozmowie była możliwość ukazania i przeanalizowania - unikniemy sugestii )
4. Analiza wniosków
3
Po zakończonej rozmowie pokazujemy tablice z wynotowanymi wnioskami i próbujemy przeanalizować je
5.Praca w grupach nad zdefiniowaniem terminów
5
Przygotowujemy kartoniki z terminami zdrowia, dieta, zachowania prozdrowotne, zachowania antyzdrowotne, sprawność fizyczna, profilaktyka, higiena osobista, dzielimy klasę na mniejsze grupy. Rozdajemy kartoniki i prosimy aby każda grupa spróbowała własnymi słowami stworzyć definicję tak jak rozumie termin.
6. Prezentacja terminów w ujęciu literatury
4
Prezentujemy defiicjie w ujęciu literatury np.. Folia ma rzutniku, slajd prezentacji...
7. Omówienie czynników wpływających na zdrowie
2
Prezentujemy grupie czynniki wpływające na zdrowie, ze szczególnym podkreśleniem pierwszego czynnika i uwrażliwieniem jego priorytetu i wpływu, zależności własnego zaangażowani. Warto podkreślić uczniom o ile na środowisko naturalne, w jakim żyjemy i czynniki genetyczne czy funkcjonowanie służby zdrowia nie mam, większego wpływu to możemy zadbać o zdrowy styl życia. Prawidłową dietę, gimnastykę czy dbałość o higienę.
8. Praca w grupach na ułożeniem piramidy zdrowego żywienia
7
Dzielimy klasę na grupki- wręczamy przygotowane wcześniej kartki z formularzem piramidy i kartoniki prezentujące żywność. Następnie grupy we własny, gronie układają piramidę wedle własnego uznania i wiedzy.
9. Prezentacja zasad zdrowego żywienia i omówienie ich. Konfrontacja z wcześniej ułożona przez grupy piramidą
7
za pomocą przygotowanej prezentacji w programie power - point prezentujemy zasady zdrowego żywienia i omawiamy je wspólnie z cała klasą
10 *Wspólne ułożenie poprawnej piramidy zdrowego żywienia
2
w sytuacji kiedy grupy klasowe źle ułożyły piramidę próbujemy wspólnie ułożyć poprawnie nowa poprawnie jednocześnie sprawdzamy ile grupa zapamiętała z prelekcji
11. Krótka rozmowa na temat tego co młodzież wyniosła z dzisiejszego spotkania, wnioski
3
12. Ankieta dot. opinii na temat sposobu poprowadzenia lekcji
2
Można rozda ankietę klasie i poprosić na opinie na temat lekcji
13.Omwienie zadania domowego
5
Poświęcamy kilka chwil na wytłumaczenie zadania domowego grupie
Razem
45
Środki dydaktyczne:
Literatura
Kartki brystolu, długopisy,
Wcześniej przygotowane kartki z terminami, formularz piramidy
Rzutnik i folie
Laptop-komputer i projektor
Zadanie domowe
Dzielimy klasę na 2,3 grupy. Kazda z nich ma do wykonania inne zadanie.
Grupa A – Przygotuj i opracuj przewodnik przeznaczona dla młodzieży ( taki jaki sam chciałbyś otrzymać) dotyczący poradni lekarskich i specjalistycznych. Zamieść tam takie informacji jak np. cenne adresy, numery telefonu i godziny otwarcia przychodni czy mapkę jak dotrzeć do danej przychodni. Dowiedz się, jacy specjaliści pracują w tej przychodni. Zamieść tez informacje, dlaczego warto odwiedzać ta przychodnie i jakie badania można tam wykonać.
Grupa B – Spróbuj opracować jadłospis dla Twojej rodziny na cały tydzień oraz sporządź kalkulacje cenową. Postaw utworzony przez Ciebie jadłospis w konfrontacji z dotychczasowym jadłospisem.
Grupa C – Spróbuj wcieli się w osobę trenera, instruktora aerobiku… itd., do którego przyszedł Twój kolega klasy z prośbą abyś sporządził zestaw ćwiczeń specjalnie dla niego.
Grupa D - Przygotuj i opracuj przewodnik przeznaczona dla młodzieży ( taki, jaki sam chciałbyś otrzymać) dotyczący placówek sportowych w Twoim mieście. Zamieść w nim adresy, telefony, ceny biletów za korzystanie, inf. O ulgach …itp.
Załączniki
1. Pytania do części 3.
1. Jak wygląda przeciętny Wasz dzień? O której godzinie wstajecie, jakie wykonujecie czynności,
2. Czy macie ustalony jakiś plan, jakieś zasady wg., których się kierujcie?
3. Jakie macie zajęcia, ile czasu na nich spędzacie?
4. Co lubicie jeść? Czy lubicie słodycze, owoce, napoje chłodzone?
5. Czy lubicie sport?
6. Jakim dziedzinom kibicujecie, jakie uprawiacie?
7. Czy chodzicie do jakiegoś klubu sportowego, na basen…?
8. Czy uprawiacie jakieś sporty sezonowe – latem żeglarstwo – zimą, snowboard, narty?
9. Dlaczego waszym zdaniem wielu rówieśników unika lekcji w-f, załatwia całoroczne zwolnieni lekarskie?
10. Czy chodzicie do lekarza regularnie?
11. Czy odwiedzacie regularnie stomatologa, okulistę, ginekologa, urologa…itd.?
12. Co sadzicie o ludziach – rówieśnikach, którzy stosują dragońskie, nieraz dziwne diety?