Sprzedaż na odległość. Działania Allegro.
Sprzedaż na odległość
Allegro to internetowy serwis aukcyjny pośredniczący w transakcjach. Umożliwia on przede wszystkim wystawianie na licytację przedmiotów posiadanych przez użytkowników. Dzięki szerokiemu dostępowi do Internetu, stał się popularny wśród kolekcjonerów oraz zawodowych handlarzy. Oprócz aukcji, możliwe jest również wystawienie na sprzedaż przedmiotu za ustaloną z góry cenę (Kup Teraz). Istnieje również możliwość połączenia licytacji i opcji Kup Teraz.
Weryfikację potencjalnego kontrahenta umożliwia system komentarzy. Są one publikowane dobrowolnie przez strony transakcji i zawierają subiektywne opinie dotyczące jej przebiegu.
Za wystawienie przedmiotów na sprzedaż, a także za dokonanie sprzedaży za pośrednictwem Allegro, firma pobiera prowizje.
Prawa konsumenta
Konsument: osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Możliwe sposoby nabycia
Allegro, jak i inne serwisy aukcyjne, daje szerokie możliwości wyboru sposobu nabycia oferowanego towaru. Sprzedający ma do wyboru prowadzenie licytacji przedmiotu albo też wystawienie jej w formie oferty sprzedaży ze stałą ceną w tzw. opcji kup teraz. Jeśli sprzedawca zdecyduje się na wybór równolegle obu opcji, to nabywca będzie decydował czy zamierza wziąć udział w licytacji - ponosząc związane z tym ryzyko pojawienia się mocniejszej oferty, czy też przyjąć ofertę zakupu po ustalonej cenie, dzięki czemu zyskuje pewność, że nabędzie towar, w związku, z czym do licytacji w ogóle nie dojdzie.
Dla ustalenie praw konsumenta istotne będzie to, w jakim trybie doszło do transakcji, niezależnie od tego czy sprzedający oferował inne opcje.
Odstąpienie od umowy
Konsument, który zawarł z przedsiębiorcą umowę w sieci może od niej odstąpić bez podania przyczyn. Prawo to przysługuje nabywcy niezależnie od tego czy otrzymany towar ma wadę. Warunkiem skutecznego odstąpienia jest wysłanie w terminie 10 dni od dnia wydania rzeczy oświadczenia o odstąpieniu. W razie odstąpienia od umowy - umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony ze wszelkich zobowiązań.
Nie zawsze jednak użytkownik allegro będzie miał prawo odstąpienia od umowy. Ustawodawca wyłączył, bowiem stosowanie przepisów, z których prawo do odstąpienia wynika, w stosunku do sprzedaży w drodze licytacji. Tylko,,allegrowicze" korzystający z opcji,,kup teraz" będą mogli odesłać nabyty towar do przedsiębiorcy w terminie 10 dni bez podania przyczyny.
Odpowiedzialność za niezgodność z umową
Niezależnie od tego czy do nabycia doszło w ramach licytacji czy przyjęcia oferty sprzedaży kup teraz, sprzedający przedsiębiorca będzie odpowiedzialny wobec konsumenta za niezgodność towaru z umową.Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy. Dopiero, jeśli naprawa albo wymiana okazałyby się niemożliwe lub wymagały nadmiernych kosztów, możliwe jest dochodzenie obniżenia ceny lub odstąpienie od umowy.
Przy ocenie, czy towar był niezgodny z umową dużą rolę odgrywać będzie analiza opisu, jaki opublikował sprzedawca.
Allegro jest również miejscem handlu przedmiotami wadliwymi. Niestety czasami zdarza się, że informacja o wadzie ginie w natłoku zalet przedmiotu sprzedaży eksponowanych przez sprzedającego.
Wymagane jest szczegółowe studiowanie opisów przedmiotu sprzedaży. Jeśli w opisie aukcji znajdzie się wzmianka o wadzie, nabywca nie będzie mógł reklamować towaru w związku z opisaną wadą. Kupujący zachowa jednak prawo do reklamacji z tytułu wszelkich innych usterek, które nie zostały ujawnione w opisie aukcji.
Dokonując zakupów na allegro, należy zwrócić uwagę, na co dokładnie oferuje nam sprzedawca, czy jest on przedsiębiorcą oraz w jakiej formie finalizujemy transakcję. Od tego, bowiem może zależeć zakres naszych przyszłych uprawnień.
Obowiązki e-sprzedawców(projekt do rozpatrzenia przez rząd na luty 2011)
Zmiany dotyczą m.in. obowiązków informacyjnych i zasad wysyłania ofert handlowych online. Zgodnie z założeniami, przedsiębiorcy sprzedający towary albo usługi w Internecie będą musieli podawać nie tylko adres poczty elektronicznej, lecz także innych danych pozwalających na nawiązanie szybkiego kontaktu np. numer telefonu firmy. Dane mogą mieć postać formularza online, za pośrednictwem, którego klient prześle pytania na pocztę e-mail.
MSWiA chce, żeby sprzedający udostępniał klientom narzędzia umożliwiające sprawdzenie poprawności danych przy składaniu zamówienia oraz korektę przed ostateczną wysyłką. Sprzedający będzie musiał informować klientów m.in. o możliwości poprawienia danych oraz o kolejnych etapach składania zamówienia. W projekcie ma znaleźć się zalecenie by przedsiębiorcy przystosowali strony internetowe dla osób niewidomych i słabowidzących, co ma zapobiegać wykluczeniu cyfrowemu niepełnosprawnych.
Uwzględniono również obowiązki związane z informacją handlową. Regulują one kwestie niechcianych wiadomości e-mail lub SMS/MMS. Firma przesyłająca oferty handlowe będzie musiała podawać nazwy podmiotu organizującego w jej imieniu konkurs lub loterię.W ofercie musi się być tez informacja, w jaki sposób można zrezygnować z niechcianej korespondencji. Projekt będzie także zawierać przepisy porządkujące kwestie ochrony danych osobowych.
Według MSWiA prace nad założeniami do projektu poprzedziły konsultacje społeczne, prowadzone z udziałem środowiska informatycznego, akademickiego oraz izb gospodarczych. Uczestniczyli w nich m.in. Polskie Towarzystwo Informatyczne, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Stowarzyszenie Instytutu Informatyki Śledczej, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO).
Sprzedaż wysyłkowa (ang. mail order, fran. Vente par correspondance) - jedna z form sprzedaży detalicznej. Kupujący dokonuje transakcji poprzez złożenie zamówienia - drogą pocztową, telefonicznie lub poprzez internet. Wyboru towaru lub usługi dokonuje się na podstawie katalogu, przysłanej do klienta oferty (ang. mailling) bądź też za pośrednictwem strony internetowej. Wybrany towar dostarczany jest za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej. Zapłata następuje w formie przedpłaty (przelewem bankowym lub przy użyciu karty płatniczej), pobrania (ang. cash on delivery COD) lub z odroczonym terminem płatności.
Za początek tej formy sprzedaży uważa się wydanie przez firmę Hammacher-Schlemmer w 1881 katalogu oferującego narzędzia oraz materiały budowlane.
Ten rodzaj sprzedaży skierowany jest głównie do mieszkańców mniejszych miejscowości, gdzie dostęp do pełnej oferty towarowej jest ograniczony, choć oczywiście korzystają z niego klienci bez względu na miejsce zamieszkania.
Zalety
-możliwość zakupu towarów pomimo ich niewystępowania na rynku lokalnym,
-czas na przeanalizowanie oferty, cen i na podjecie decyzji,
-często atrakcyjne ceny, promocje i dodatkowe prezenty.
-ochrona klienta w postaci możliwości zwrotu towaru w okresie do 10 dni bez podania
Wady
-konieczność parodniowego oczekiwania na wybrany towar,
-brak fizycznego kontaktu z towarem, co utrudnia dokonanie wyboru i sprawdzenie jakości,
-niebezpieczeństwo oszustw.