Utopijne koncepcje państwa i prawa oświecenia.
JEAN MESLIER – 1664-1729
był samotnikiem, człowiekiem o surowych obyczajach, ascetycznym
Napisał Testament
Tezy Mesliera pozwalają go określić jako ateistę i materialistę (sam był księdzem)
Sformułował on 8 dowodów jałowości i fałszywości religii, m.in.
• religia nie pochodzi od Absolutu, jest wytworem człowieka – zawodowych duchownych i służy zaspokajaniu ich interesów.
• Wiara oparta na tajemnicy nie może być prawdziwa.
Wg M. religie dysponują jedynie rzekomymi argumentami słuszności wiary
Podważał tezę o prawdziwości Ewangelii.
Krytykował religię z powodu jej złego wpływu na panujących i politykę (bo promuje władzę despotów).
Wychodził z założenia, że wszyscy ludzie są równi z natury. Źródłami szlachectwa są przestępstwo, rozbój i zbrodnia. Ludzie uprzywilejowani niszczą ludzi biednych.
W celu przywrócenia sprawiedliwości i umożliwienia realizacji praw natury należy siłą obalić istniejący, niesprawiedliwy ustrój.
USTRÓJ IDEALNY: federacja małych wspólnot (miasto, wieś, parafia), które żyją w komunie, będącej jakby jedną rodziną – wszyscy odżywiali się, ubierali i mieszkali tak samo, dzieci wspólnie wychowywane.
MORELLY - ?-?
DZIEŁA: Bazyliada, Kodeks Natury, czyli prawdziwy duch jej praw
¬¬ reprezentuje także myśl utopijną, choć mniej radykalną od Mesliera
prawo pozytywne i instytucje polityczne tworzono w konflikcie z prawami natury. Ustawodawstwo zamiast budować harmonię, wywołało agresję pomiędzy ludźmi.
prezentuje negatywną postawę wobec własności – ma być ona całkowicie zniesiona.
SPOŁECZEŃSTWO – opisane w IV cz. Kodeksu natury – komunistyczne. Podstawą jego utrzymania rolnictwo. Wszystko wspólne, rozdzielane przez urzędy państwowe wg potrzeb.
Dzieci od 5 r. ż. umieszczane w specjalnych internatach, wychowywane wg jednolitego programu.
Podstawą państwa rodzina o parzystej licznie członków.
Państwo powinno wspierać badania naukowe.
GABRIEL BONNOT de MABLY – 1709-1785
duchowny, pisarz polityczny, odbył podróż po Polsce, którą później skrytykował za rządy magnackie i stosunek do chłopów
DZIEŁA: O sposobie pisania historii, Zasady praw, Zasady moralności, O rządzie i prawach Polski
Własność prywatna jest źródłem zła i nieszczęść trapiących społeczeństwo
Prawo natury nie dzieli ludzi na biednych i bogatych, nikomu nie przyznaje władzy nad innymi.
Stan natury został naruszony przez wynalezienie metalurgii i rozwój rolnictwa (tak jak Rousseau)
Wyróżnił 3 rodzaje własności: 1. personalną (tylko tę akceptował), 2. ruchomą, 3. ziemską
Dla równego rozdziału dóbr potrzebne jest PAŃSTWO powstałe drogą umowy społecznej. Jeśli źle spełnia swe funkcje, obywatele mogą zmienić ustrój i rządzących
Przeciwnik monarchii absolutnej i republiki arystokratycznej, demokracji bezpośredniej.
Ustrój dobry: republika demokratyczna.
Był zwolennikiem zasady podziału władzy w państwie.
• Supremacja jednoizbowej władzy ustawodawczej nad wykonawczą
• Niezależność władzy sądowej
Akt normatywny powinien zawierać preambułę zawierającą ratio legis ustawy.
Prawa powinny być łagodne i ludzkie (przeciw karze śmierci, był za zasadą domniemania niewinności)
był zwolennikiem tolerancji religijnej.
Doktryny polityczno – prawne polskiego oświecenia
STANISŁAW DUNIN-KARWICKI – 1640-1724
O poprawie Rzeczypospolitej, czyli o korygowaniu wad w ustroju Rzeczypospolitej Polskiej¬
Przeciwny był skrajnym formom ustrojowym – zarówno władzy absolutnej, jak i zbytniej jej decentralizacji.
Sejm powinien się stać faktycznie działającym organem – regularnie obradującym.
Dla poprawy Rzeczypospolitej należy okiełznać samowolę magnatów, uniemożliwić zrywanie sejmów poprzez liberum veto.
Najlepszym rozwiązaniem ustrojowym byłoby połączenie wszystkich zalet monarchii oraz republiki szlacheckiej, przy jednoczesnym ograniczeniu wpływów możnowładztwa – coś na kształt monarchii parlamentarnej z decydującym głosem szlachty.
Krytykował stare prawo
STANISŁAW LESZCZYŃSKI – 1677-1766
dwukrotny król Polski, książę Lotaryngii i Baru, w dworze w Luneville gościł Monteskiusza i Woltera.
Głos wolny wolność ubezpieczający – program reform ustroju Polski.
człowiek jest istotą społeczną, ludzie są równi; „wielcy i mali żyją we wzajemnej od siebie zależności”
zamiarem L. nie jest gruntowna przebudowa ustroju Polski, a jedynie jego reforma i usunięcie nagromadzonych w ciągu lat deformacji.
najpoważniejszym problem Polski jest konflikt między królem a szlachtą, która w obawie ustanowienia absolutum dominium dąży niezmiennie do ograniczenia władzy króla.
należy ograniczyć możliwość stosowania liberum veto, dokładnie określić warunki jej stosowania.
Król miałby kierować administracją, a stojący na czele poszczególnych resortów ministrowie ponosiliby odpowiedzialność w postaci kontrasygnaty
ELEKCJA: nie viritim, ale przez Sejm w podwojonym składzie.
sejm nieustający, zakaz rozdawnictwa królewszczyzn, reforma sprawiedliwości i wojska.
rezygnacja z pańszczyzny, oczynszowanie chłopów
PRAWA: 1. cywilne (stanowione, spisane, opublikowane, zaopatrzone sankcją) 2. moralne (w sercu)
STANISŁAW KONARSKI – 1700-1773
członek zakonu Pijarów, związany z Czartoryskimi, założył i prowadził Collegium Nobilium
w O skutecznym rad sposobie wyjaśnił, że źródłem anarchii w Polsce są niedostatki ustrojowe, których przyczyną jest zła organizacja sejmu.
Należy uwolnić go zgubnej zasady liberum veto, prowadzić głosowanie większościowe
Prawa do wyborów pozbawionoby nieposesjonatów, stanowiącyh klientelę wielkich rodów magnackich.
HUGO KOŁŁĄTAJ – 1750-1812
pisarz polityczny, jeden z twórców Konstytucji 3 Maja, publikował w Stronnictwie Patriotycznym
DZIEŁA: Do Stanisława Małachowskiego… Anonima listów kilka, Ostatnia przestroga dla Polski
Właściwy ustrój: dziedziczna monarchia konstytucyjna z ograniczoną władzą panującego,
zwolennik idei podziału władzy:
• Oddzielenie legislatywy od egzekutywy
• Podporządkowanie sądownictwa władzy wykonawczej
• Organem zwierzchnim w państwie SEJM (dwuizbowy)
CZŁOWIEK
• jest z natury wolny – odrzucał feudalną koncepcję wolności opartej na „przywilejach i łaskach”
• powinien mieć prawo do obrony swojej osoby i majątku
PAŃSTWO ma zagwarantować równość obywatelską i bezpieczeństwo osobiste, ma istnieć wolność głoszenia poglądów oraz tolerancja religijna
chłopi mieli uzyskać wolność osobistą, bez przyznania im prawa własności do ziemi (mieli dzierżawić)
reforma armii
był zwolennikiem „łagodnej rewolucji” i sympatykiem jakobinizmu.
FRANCISZEK SALEZY JEZIERSKI – 1740-1791
był rektorem Wydziału Lubelskiego KEN
Kazanie przed Stanami Rzeczypospolitej
człowiek przeznaczony przez naturę do życia w społeczeństwie, w pełni rozwija się w NARODZIE. Naród jest dla człowieka podstawową wartością.
Prawa natury to poszanowanie wolności, równości i sprawiedliwości, które są podstawą społecznego ładu
System feudalny doprowadził w Polsce do pogwałcenia podstawowych praw człowieka – należy oddać pospólstwu szacunek poprzez uznanie go „pierwszym stanem narodu, albo nawet całym narodem”
bardzo ostro krytykował szlachtę.
USTRÓJ: dotychczasowy zły, bo 1. skorumpowany, 2. niesprawny, co powoduje bezkrólewia, konfederacje, elekcje, pacyfikacje, amnestie.
Krytykuje zarówno monarchię jak i rządy republikańskie.
Wyraża wiarę w nastąpienie zmiany.
STANISŁAW STASZIC – 1755-1826
aktywny działacz w okresie Sejmu Wielkiego, prezes Towarzystwa Przyjaciół Nauk, założył Szkołę Akademiczno-Górniczą w Kielcach, odznaczony orderem Orła Białego
DZIEŁA: Uwagi nad życiem Jana Zamoyskiego, Przestrogi dla Polski
Powstanie organizacji państwowych wyjaśnia zawarciem umowy społecznej zabezpieczającej naturalne prawa człowieka: równość, wolność, własność
NARÓD – wspólnota ludzi, której członkowie biorą udział w stanowieniu praw stąd konieczność poszerzenia udziału we władzy prawodawczej na inne stany. Szlachta nie wyczerpuje kategorii narodu!
pańszczyzna jest szkodliwa dla prawidłowych stosunków społecznych, wolna elekcja dla ustroju.
Głosił potrzebę ukrócenia samowoli magnaterii (ograniczenie roli senatu), jej ekonomicznego zniszczenia
„Jeden prawodawca – jedna izba”,
władza ustawodawcza i wykonawcza nie mogą być podzielone.
był zwolennikiem monarchii absolutnej, ale nie w realiach polskich
wprowadzić zatem należało monarchię konstytucyjną, która w przyszłości miałaby być przekształcana w formę bardziej demokratyczną, zapewniającą szerszym warstwom społecznym wpływ na rządy.
reformie należy poddać armię i sądownictwo.
WOJCIECH GUTKOWSKI – 1775-1826
należał do wolnomularstwa, był członkiem ekskluzywnej loży „Świętej Izydy”
DZIEŁA: Katechizm ekonomiczny dla włościan, Podróże do Kalopei (utopia)
Organizacja Kalopei:
• nie ma własności prywatnej, wszelka własność ma publiczny charakter
• gmina powiat województwo
• Rząd Najwyższy z cesarzem, w zastępstwie z królem, łączy funkcje prawodawcze i wykonawcze
• Funkcje obsadzane są w drodze wyborów i sprawowane dożywotnio
• Obowiązkiem wszystkich zdrowych i dorosłych ludzi jest praca