Jak lepiej uczyć - Małgorzata Taraszkiewicz
Lekturą, której dotyczy moja praca, jest książka Małgorzaty Taraszkiewicz „Jak lepiej uczyć”. Skupiłam swoją uwagę na tej pozycji, ponieważ pomogła mi ona pozbyć się problemu, z którym od kilku miesięcy próbowałam się uporać, a mianowicie problemu związanego z właściwym planowaniem przebiegu lekcji.
Podczas studiowania zawartości książki i dzięki zawartym w niej krótkim ćwiczeniom, udało mi się usystematyzować wiedzę między innymi na temat tego, na czym polegają i czemu służą poszczególne metody nauczania.
Bardzo atrakcyjna okazała się dla mnie główna część książki, w której autorka zamieściła tabele ze wskazówkami dotyczącymi tego, jakie działania wzmacniają dany efekt dydaktyczny. Plusem okazało się być to, że owe wskazówki ujęte zostały w formie podpunktów, a nie jednolitego tekstu. Pomogło mi to szybciej przyswoić wiedzę zawartą w poszczególnych tabelach.
Dodatkowo, bardzo ciekawe i dające do myślenia były części tabel, w których autorka umieściła przykładowe błędy popełniane przez nauczycieli podczas stosowania danej metody nauczania. Jako że jestem młodą nauczycielką, zdaję sobie sprawę z tego, że popełniam wiele błędów. Rzadko zdarzało mi się jednak, żeby ktoś w sposób profesjonalny dokonał oceny mojej pracy. Podczas lektury książki „Jak lepiej uczyć” mogłam sama skonfrontować swoje działania z owymi przykładowymi błędami i jestem pewna, że pozwoli mi to wyeliminować przynajmniej część z nich.
Najwięcej do myślenia dała mi ostatnia część książki, a właściwie jej bardzo krótki fragment zatytułowany „Ważne pytanie na zakończenie”. Autorka zasugerowała w nim, aby zastanowić się, czy nie jesteśmy zwolennikami jednej metody nauczania. Jako że zdaję sobie sprawę, iż moimi ulubionymi metodami nauczania są dyskusja i czytanie, uświadomienie sobie faktu, że faworyzowanie konkretnych metod może przynieść bardzo negatywne skutki, było dla mnie sporym odkryciem. Zdałam sobie sprawę, że muszę jak najszybciej urozmaicić sposób w jaki uczę i przyniesie to korzyści nie tylko mojej osobie, ale przede wszystkim moim uczniom.