W liście do dyrektora: Zaczynamy od ,,Szanowny Panie Dyrektorze. Na początku mojego listu serdecznie Pana pozdrawiam." W skrócie przedstawiamy o co nam chodzi. Np. ,,Zwracam się do Pana w sprawie....". Treść listu przedstawia warunki miejsca, w którym przebywamy. Kończymy grzecznie Np. ,,Mam nadzieję, że spróbuje Pan to zmienić". Możemy ponownie serdecznie pozdrowić. Podpisujemy się pełnym imieniem i nazwiskiem. Np. Jan Kowalski. PAMIĘTAMY O: -wyrafinowanym słownictiwe -zwrotach grzecznościowych - słowa typu Cię, Tobie z WIELKIEJ litery -zwięzłej treści W liście do kolegi: Możemy zacząć od pozdrowień. Np. ,,Gorąco Cię pozdrawiam" lub ,,Przesyłam całusy z....". Mówimy co opowiemy w liście. Np. ,,Nie zgadniesz, co tu się dzieje!". W treści możemy wracać do przeszłości, dosadnie wyrażać swoje uczucia. Kończymy luźnym zwrotem. Np. ,,Jeśli to się nie zmieni, to więcej tu nie przyjadę!". Możemy jeszcze raz przesłać całusy. Podpisujemy się imieniem, ksywką (można po podpisie wstawić,,:)"). PAMIĘTAMY O: - Prostej formie - Współczesnym języku - Możliwości wyrażania GŁĘBOKIEGO niezadowolenia - Mogą być pytani! retoryczne typu ,,Wiesz co tu się dzieje?!". Powodzenia! :)
Twoja klasa wyjechała na zieloną szkołę . Na miejscu okazało się, że warunki noclegowe są skandaliczne, a posiłki spowodowały dolegliwości żołądkowe u większości klasy. Napisz dwa listy na ten temat: do przyjaciela i do dyrekcji waszej szkoły. Dostosuj formę listów do różnych adresatów.
Przypomnij sobie, jakie części powinien zawierać każdy list (nagłówek, treść, podpis, data, zwroty grzecznościowe).
Pisząc, pamiętaj o graficznym układzie listu- akapitach, marginesach bocznym i dolnym oraz o odstępach między nagłówkiem, datą i podpisem a tekstem listu.
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź