Czy placówki profilaktyczno- wychowawcze dla młodzieży z zaburzonymi zachowaniami, oraz zagrożonej uzależnieniem spełniają swoją funkcję.

Aby odpowiedzieć na pytanie czy placówki profilaktyczno- wychowawcze spełniają swoją funkcje najpierw trzeba wiedzieć czym są, jakie są ich funkcje, cele i na jakiej zasadzie działają. Tak więc:

Placówka profilaktyczno- wychowawcza, zwane też placówką wsparcia dziennego, to placówka, która zapewnia dzieciom i młodzieży pozbawionym częściowo i całkowicie opieki rodzicielskiej oraz niedostosowanym społecznie dzienną lub całodobową, ciągłą lub okresową opiekę i wychowanie, jak również wspiera działania rodziców w wychowaniu i sprawowaniu opieki

Placówki te dzielą się na:
-specjalistyczne- w których jest realizowany program psychokorekcyjny lub psychoprofilaktyczny, terapia pedagogiczna, psychologiczna, rehabilitacja, resocjalizacja
- opiekuńcze - prowadzone w formie kół zainteresowań, świetlic, klubów, ognisk wychowawczych, które pomagają dzieciom w pokonywaniu trudności szkolnych i organizowaniu czasu wolnego
Placówki te pełnią następujące funkcje:
- wspierania rodzin
- usprawnianiu podstawowych funkcji rodziny
- pomoc rodzinom zagrożonym demoralizacją, przestępczością, uzależnieniami
- pomoc dzieciom i młodzieży sprawiającej problemy wychowawcze

Placówki te świadczą pomoc profilaktyczną, edukacyjną i wychowawczą dzieciom i młodzieży przez cały rok, przez pięć dni w tygodniu co najmniej przez cztery godziny dziennie. Świadczą one również różnego rodzaju formy pomocy specjalistycznej:
- zajęcia korekcyjne, kompensacyjne i logopedyczne
- zajęcia profilaktyczne
- pomoc w nauce
- zajęcia socjoterapeutyczne
- prowadzą stałą współpracę z rodziną
- prowadzą stałą współpracę z ośrodkiem pomocy społecznej, szkołą i sądem

Rodzaje tych placówek:
- rodzinne domy dziecka
- rodziny zastępcze
- domy dziecka w tym domy dla małych dzieci
- pogotowia opiekuńcze
- specjalistyczne ośrodki szkolno- wychowawcze
- bursy szkolne
- świetlice i kluby środowiskowe
- ogniska wychowawcze
- młodzieżowe ośrodki socjoterapii

Aby móc odpowiedzieć na pytanie zawarte w temacie należy również wyjaśnić pojęcia jakimi są:
Uzależnienie- termin stosowany głównie do osób, które nadużywają narkotyków, leków, alkoholu czy nikotyny; może odnosić się również do wielu innych zachowań takich jak hazard, telewizja internet, seks
Zaburzone zachowanie-występuje wtedy gdy zachowanie jednostki jest niezgodne z normami obowiązującymi w danym społeczeństwie; to powtarzający się i utrwalony wzorzec zachowania agresywnego lub buntowniczego, cechujący się gwałceniem podstawowych praw innych osób, powodujący poważne przekroczenie oczekiwań i norm społecznych dla danego wieku, będący czymś więcej niż zwykłą złością lub buntem

Moim zdaniem placówki profilaktyczno- wychowawcze spełniają swoją funkcję gdyż dzieci i młodzież otrzymują w nich od wychowawców ciepło, serdeczność, szacunek, który pozwala im wykształcić prawidłowe poczucie własnej wartości i poznać możliwości realizacji w życiu grupowym, zapewniają również godne miejsce do nauki. Placówki te wyznaczają dziecku nowe horyzonty działania, w których może się ono realizować dostrzegają jego umiejętności i predyspozycje do różnych działań. Wychowawcy powinni przede wszystkim odkrywać dobre cechy u wychowanków i właściwie nimi kierować.

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Czy placówki profilaktyczno- wychowawcze dla młodzieży z zaburzonymi zachowaniami, oraz zagrożonej uzależnieniem spełniają swoją funkcję.

Wyznaczając sobie za cel pracy wyżej postawione pytanie warto na początku odpowiedzieć co to są placówki profilaktyczno- wychowawcze? Jakie pełnią funkcje? Jak się dzielą? A zatem placówka profilaktyczno- wychowawcza to placówka, która ...