Opakowane w marketingu-na podstawie wybranego przykładu
Przedstawiając znaczenie i funkcje opakowania w marketingu należy zacząć od przytoczenia definicji tego czym właściwie jest opakowanie.
A jest to:
"Zespół czynności projektowania i produkcji pojemników lub opakowań dla produktu.."
W dzisiejszych realiach panujących na rynku większość produktów tam trafiających musi być odpowiednio opakowana i oznaczona. Naturalnie opakowanie może nie odgrywać większej roli np: gdy chodzi o sprzedaż tanich wyrobów hutniczych,jednak w przypadku kosmetyków ma decydujące znaczenie. Ludzie zawodowo zajmujący się marketingiem traktują opakowanie jako element obdarzony takim samym priorytetem jak cena, dystrybucja ,promocja, czy też sam produkt. Dzieje się tak z tego powodu iż, występują następujące czynniki przyczyniające się do rosnącego znaczenia opakowania jako narzędzia marketingu.
Image firmy i marki - firmy wiedzą jak duże znaczenie ma dobre opakowanie dla natychmiastowej identyfikacji marki lub firmy np: ".......Campbell Soup Company szacuje, że przeciętny klient widzi ich czerwono-białe puszki 76 razy w roku, co pozwala zaoszczędzić 26 mln dolarów na kosztach reklamy.".
Samoobsługa- cały czas wzrasta ilóść produktów sprzedawana w systemie samoobsługi.
" W typowym supermarkecie prowadzącym asortyment 15000 produktów, nabywca przechodzi obok około 300 przedmiotów na minutę Wiedząc , że 53% zakupów ma miejsce pod wpływem impulsu ,dobre opakowanie działa jak pięciosekundowa reklama..".Tak więc w tym kontekście opakowanie przy sprzedaży spełnia takie funkcje jak : przyciąganie uwagi, opis cech produktu, wzbudza zaufanie i wywołuje korzystne wrażenie.
Możliwość innowacji- innowacja w opakowaniu zwiększa korzyści płynące dla klientów ,oraz zyski dla producentów. Taka sytuacja staje się możliwa np gdy: opakowanie staje się wygodniejsze w praktycznym użyciu. Zamożność klientów- klient jest w stanie zapłacić więcej gdy w zamian za to otrzyma więcej solidności i prestiżu lepszych opakowań. Znaczenie opakowania dla producentów to nie wszystko, albowiem muszą brać oni pod uwagę także funkcje jakie opakowanie musi spełnić aby stało się skutecznym środkiem promocji. Funkcja informacyjna- za pomocą opakowania przekazuje się użytkownikowi takie informacje jakie, powinien znać chciałby wiedzieć a także te na których zależy samemu producentowi. Informacje te mogą dotyczyć np: komponentów produktu, sposobu obchodzenia się z nim czy też terminu jego ważności.
Funkcja promocyjna- Może spełniać rolę reklamy w trakcie transportu, wskazywać na specjalna ofertę,promować inne produkty będące w ofercie producenta.
Funkcja ochronna- Powinno dostatecznie chronić zawartość przed zniszczeniem np: przez czynniki zewnętrzne czy też podczas transportu.
"W ramach " funkcji ochronnej należy też brać pod uwagę, bezpieczeństwo użytkowania, dogodny transport na każdym etapie dystrybucji. Nie bez znaczenia także w dzisiejszej "proekologicznej" rzeczywistości jest aspekt " braku toksyczności opakowań" zarówno na etapie produkcji jak i utulizacji. Naturalnie , producent nie może sobie pozwolić na wprowadzenie na rynek opakowań które selektywnie spełniają wymagania skutecznego środka promocji, musi to być złożony i ścisle zaprojektowany proces
biorący pod uwagę wszystkie elementy " życia opakowania".
W przypadku analizy opakowań stosowanych dla wyrobów Shiseido należy brać pod uwagę specyfikę branży w jakiej działa ta firma. Specyfika rynku ekskluzywnych kosmetyków wybitnie wymusza na firmie
szczególną dbałość o opakowanie, albowiem w "tej branży" jest to jeden z decydujących czynników wpływający na decyzję o zakupie danego kosmetyku. Analizując wybrane opakowanie z asortymentu firmy Shiseido posłużę się opakowaniem wody toaletowej dla mężczyzn .Woda toaletowa Shiseido Basala to produkt umiejętnie łączący tradycję z nowoczesnością XXI w. Tradycja ujawnia się już w samej nazwie bowiem Basala jest sanskrytem słowa Vajra co oznacza kamień talizman trzymany przez Buddę.
Talizman mający chronić przed złymi mocami a także poskramiający złe duchy. Nowoczesność z koleii to element ujawniający się w wyglądzie opakowania .Opakowanie to szklany flakon wykonany z czerwonego matowego szkła ,zaprojektowany zgodnie z nowoczesną minimalistyczną tendecją , która stroni od nadmiaru szczegółów.Dobór materiałów z jakich wykonano opakowanie dodatkowo podkreśla elegancję i ekskluzywność produktu . Na opakowaniu nie ma także niepotrzebnych informacji znajduję się tu tylko nazwa firmy oraz linii kosmetyku. Opakowanie zostało zaprojektowane zgodnie z całą filozofią jaką wyznaje firma przy ich produkcji. Fundamentem tego podejścia jest to aby opakownie było łatwe w użyciu,naturalnie leżało w dłoni, miało orginalny łatwo rozpoznawalny design.Te wymagania spełnia naturalnie opakowanie wody toaletowej Shiseido Basala.