Rola intencjonalnych i naturalnych środowisk wychowawczych w procesie wychowania i socjalizacji w czasie wolnym.
1.Wstęp
Wakacje są idealnym czasem do realizacji własnych pasji, marzeń, poszerzania horyzontów, odbywania różnych podróży itp. Te dwa miesiące w roku to najdłuższy okres kiedy mamy mnóstwo wolnego czasu. Większość ludzi w tym okresie decyduje się na różnego rodzaju podróże, a reszta o nich marzy. Wyjazdy zagraniczne związane są z poznawaniem nowej kultury, religii, ludzi, a przede wszystkim wiąże się z tym odmienny język. Komunikowanie się z ludźmi byłoby o wiele bardziej proste, kiedy mówilibyśmy w ich języku ojczystym. Dla większego komfortu i przede wszystkim dla siebie należy uczyć się języków obcych. Naukę najlepiej rozpoczynać jak najwcześniej. W ramach zasady łączenia “przyjemnego z pożytecznym” wymyślono obozy językowe. Jest to forma aktywnego spędzania wolnego czasu połączona ze zwiedzaniem i nauką języka obcego. Obozy te prezentują rodzaj przyjemnego kształcenia, jednoczą przygodę, rozrywkę i naukę w jedną spójną atrakcyjną całość.
Polskie biura podróży prześcigają się w ofertach dotyczących obozów językowych. Podstawowym elementem różniącym te obozy pomiędzy sobą jest miejsce ich organizacji. Głównym podziałem jest rozróżnienie na obozy krajowe i zagraniczne. Pierwsze z nich są z reguły tańsze i kierowane właśnie do ludzi trochę biedniejszych. Różnią się one również czasem trwania, zakwaterowaniem, wiekiem uczestników, programem no i oczywiście językiem. W mojej pracy ograniczę się do jednego języka, który w obecnej chwili jest najbardziej popularny, czyli języka angielskiego.
Czas trwania kursu jest dowolny, nie krótszy jednak niż dwa tygodnie. Nauczanie odbywa się zwykle od poniedziałku do piątku. Poziom języka może być dowolny choć w przypadku najniższego poziomu należy dokładnie upewnić się czy szkoła organizuje kursy dla początkujących w interesującym nas terminie. W pierwszym dniu zajęć lekcyjnych uczniowie piszą test kwalifikacyjny, który określa poziom znajomości języka i pozwala przydzielić do odpowiednich grup. Nauka odbywa się w grupach 5-15 osobowych. Pod koniec pobytu kursant otrzymuje certyfikat ukończenia nauki.
2. Zagraniczne obozy językowe.
2.1. Obozy z zakwaterowaniem u angielskiej rodziny.
Pierwszą i moim zdaniem najbardziej skuteczną odmianą są obozy podczas których mieszka się ze zwyczajną rodziną angielską. Polecana jest ona w szczególności dzieciom uczącym się języka angielskiego. Każda rodzina przyjmuje 2-4 osoby, jednak najczęściej pozostałe osoby zakwaterowane w jednym mieszkaniu są odmiennej narodowości. Ze względu na zakwaterowanie u rodziny angielskiej, uczestnik ma żywy i bezpośredni kontakt z językiem i co też bardzo ważne musi posługiwać się angielskim, ponieważ ten na tą chwilę jest jego językiem ojczystym. Jest to doskonała okazja do wypróbowania swoich umiejętności językowych oraz mobilizacja do dalszej nauki. Można również w najprostszy sposób przyglądać się przeciętnej angielskiej rodzinie i obyczajom panującym w domach Wielkiej Brytanii. Zobaczyć jak takie prowizoryczne czynności związane np. z jedzeniem odbywają się w Anglii. Proponowane jest praktyczne ćwiczenie języka w naturalnych, codziennych sytuacjach. Część ćwiczeń odbywa się w salach lekcyjnych, reszta prowadzona jest w zwiedzanych obiektach. Uczestnicy realizują zadania zdobywając informację podczas zwiedzania obiektów oraz na podstawie przeprowadzonych rozmów i wywiadów.
2.2. Obozy z zakwaterowaniem indywidualnym.
Następną formą jest obóz wypoczynkowo-językowy z zakwaterowaniem w hotelu, schronisku młodzieżowym lub namiocie w Wielkiej Brytanii. Jest to niezapomniane przeżycie ze względu na możliwość poznania nowych ludzi, przyjrzenia się angielskiej mentalności i pogłębienia znajomości języka. Ćwiczenia językowe są przeprowadzane w postaci konwersacji, różnych quizów oraz zabaw organizowanych w terenie. Program dodatkowo wzbogacony jest o elementy kulturalne i turystyczne. W trakcie obozu młodzież będzie miała okazję uczestniczyć w zajęciach językowych prowadzonych przez polskich i angielskich lektorów. Będą się również odbywać liczne zabawy sportowo-rekreacyjne.
2.3. Intensywne kursy.
Kolejnym przykładem są intensywne kursy skierowane do starszej części młodzieży. Przygotowane są z myślą o młodzieży pragnącej połączyć wakacje w Anglii z nauką języka angielskiego. Przeznaczone są one dla osób, które chcą efektywnie komunikować się w języku obcym w codziennych sytuacjach. Podczas zajęć praktycznie doskonali się konwersację z uwzględnieniem gramatyki, zasad wymowy oraz poszerzenia słownictwa. Odbywają się one w renomowanych angielskich szkołach, co stanowi gwarancję wysokiego poziomu nauczania. Zakwaterowanie ma miejsce w akademikach studenckich przy danej uczelni. Kursy obejmują 15 - 20 lekcji tygodniowo, pozostaje więc czas na zwiedzanie i poznawanie kraju. Do dyspozycji studentów pozostaje klub studencki oraz inne atrakcyjne miejsca. Po lekcjach szkoła organizuje bogaty program zajęć pozalekcyjnych. Studenci mają możliwość uczestniczenia w różnorodnych wycieczkach, zajęciach sportowych i towarzyskich. Oprócz programu nauczania szkoła proponuje dodatkowe zajęcia sportowe takie jak tenis, golf czy jazda konna. Kursanci mają możliwość prowadzenia konwersacji z studentami z różnych krajów, ponieważ szkoły te przyjmują uczniów z całego globu.
2.4. Alternatywy dla bardziej zainteresowanych.
W przypadku chęci kontynuowania nauki języka angielskiego poza granicami naszego kraju, istnieją oferty kursów trwających od 6-ciu miesięcy do 1-go roku. Organizatorzy pomagają również w podjęciu pracy. Z takim wyjazdem wiążą się liczne korzyści procentujące w przyszłości. Pojawiają się większe perspektywy związane z możliwością znalezienia pracy w Polsce. Nasza znajomość języka angielskiego bardzo wzrasta i co najważniejsze bariery komunikacyjne zostają przełamane oraz nie mamy już do czynienia z nieśmiałością językową. Polscy pracodawcy dlatego właśnie chętniej zatrudniają ludzi z pewnym doświadczeniem związanym z pracą za granicą, niż osoby z dobrą znajomością języka, lecz bez praktyki. Taki wydatek zawsze procentuje w przyszłości.
3. Obozy krajowe.
Z reguły tańszym, lecz nie koniecznie zdecydowanie gorszym rodzajem obozów językowych są obozy na organizowane terenie naszego kraju. Przeznaczone są w szczególności do dzieci młodszych, które dopiero zaczęły swoją przygodę z językiem angielskim.
W zależności od miejsca kursu przewidziane są odpowiednio inne atrakcje tzn. nad morzem na pewno wodne kąpiele natomiast w górach pisze wędrówki po malowniczych polskich górach. Wszystkie te dodatkowe imprezy pozalekcyjne zależą od chęci i inwencji twórczej organizatorów. Zajęcia językowe prowadzone są codziennie, ale w różnorodnych formach takich jak np. zabawy, piosenki, wierszyki czy quizy. Nadrzędnym celem zajęć jest poszerzanie słownictwa i przełamanie hamulców związanych z używaniem języka angielskiego. Zastosowanie poznanych słówek jest tym bardziej ciekawsze, kiedy można je wykorzystać w rozmowie z tzw. native speaker, czyli z obcokrajowcem. Wymienione wcześniej ćwiczenia bardzo często znajdują się w ofercie biur podróży. Szanowane biura podróży proponują ciekawe dyskusje tematyczne oraz symulacje językowe. Zapewniają również niezbędne materiały dydaktyczne i pomoce audiowizualne oraz gry.
4. Zakończenie
Wakacyjne kursy językowe są doskonałą formą spędzenia wakacji do której dzieci i młodzież nie trzeba długo przekonywać. Korzyści idące z takiego wyjazdu zaskoczą nie tylko samych zainteresowanych, jak i również ich rodziców. Proponowany rodzaj spędzania wolnego czasu został sprawdzony nie tylko przeze mnie, ale także przez moją rodzinę i znajomych i jeżeli organizatorzy są pewni to nie ma możliwości, aby wakacje były nieudane. Mam nadzieję, że moja praca jest świetną reklamą obozów językowych i jest w stanie rozpropagować tą odmianę rekreacji.
5. Literatura :
1.Żmudziński Wojciech. Metodologia uczenia się. Poznań Księgarnia Św. Wojciecha 2001 rok
2. Zeszyty naukowe Uniwersytetu Jagielońskiego. Kraków U.J. 1984 rok
3. Kamińska Urszula. Zarys metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2002 rok.
4. Barbara Jedlewska. Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych. U.M.C.S Lublin 2001 rok.
5. Psychologiczne postawy działalności pedagogicznej nauczyciela w szkole. Olsztyn A.R.T. 1998 rok.
6. Wybrane aspekty podmiotowości w wychowaniu. Praca zbiorowa pod redakcją : Marii Nowickiej - Kozioł. Warszawa : Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej 1999 rok.