Poradoznawstwo.
ZAGADNIENIA NA EGZAMIN Z PORADOZNAWSTWA
WYKŁADY
Temat 1: METODY BADAŃ W PORADOZNAWSTWIE.
1) Poradoznawstwo – nauka o poradnictwie; refleksja naukowa nad praktyką poradnictwa.
2) Poradnictwo – działanie praktyczne, np. interakcja, instytucja, praca socjalna.
3) Epistemiologia – poszukiwanie prawdy.
Epistemiologiczna pewność
potwierdzanie faktów, poszukiwanie pewności, obiektywności, bezstronności
badacz ma stać z boku, by poszukiwać prawdy
nurt pozytywistyczny
monistyczny obraz świata
a) nurt funkcjonalno – strukturalny
- początki XX wieku
- związany z trzema założeniami:
I. każde społeczeństwo stanowi relatywnie stabilną, trwałą, dobrze zintegrowaną strukturę elementów
II. każdy element społeczeństwa pełni w nim pewną określoną funkcję
III. każda funkcjonalna struktura społeczna opiera się na konsensusie wartości wśród jej członków
- opis i klasyfikacja poradnictwa wziętego w sieć działań np. poradnictwo jako podsystem edukacji, poradnictwo rodzinne, p. wychowawcze, p. seksualne, p. zawodowe
- przedstawiciele: Olga Czerniawska, Wanda Rachalska, Alicja Kargulowa
b) szeroko rozumiana diagnoza i ocena poradnictwa
- co daje poradnictwo
- jaki jest wkład poradnictwa
c) wypracowanie metod i form działania w pracy doradców
- wyposażenie doradcy w narzędzia
- przedstawiciel: Anna Paszkowska – Rogala
Epistemiologiczna niepewność
cechy badacza: duża otwartość, dostrzeżenie różnic i poszukiwanie w nich przyczyny
wielokierunkowość, zróżnicowanie, wieloparadygmatyczność, czyli dopuszcza opisywanie przypadku w oparciu o różne badania
nie poszukuje prawdy
dopuszcza się wiele sposobów myślenia i mówienia o sytuacji
zwracanie uwagi, by nie patrzeć na człowieka, jako człowieka systemu, lecz jako na wyjątkową jednostkę
Temat 2: 4 SPOSOBY UJMOWANIA PORADNICTWA.
I. poradnictwo jako swoista interakcja
badacz przyjął rolę interpretatora zachowań i przeżyć osób uczestniczących w sytuacji poradniczej; nie interesuje go system, ale spotkanie radzącego się
nurt zaczerpnięty z socjologii rozumiejącej Maxa Webera, który zwracał uwagę na to, że w naukach społecznych podmiot poznający nie może istnieć poza badanym, że oni współistnieją
zadaniem badacza jest uchwycenie sensu zjawisk
badacz dopuszcza badanego do głosu, nie ocenia tylko słucha i rozmawia
np. Kulczycki zwracał uwagę na upokorzenie, cierpienie, ból w poradnictwie; Kargulowa „Dramaturgia poradnictwa”
II. poradnictwo w kontekście różnorodnych zjawisk – kulturowych, ekonomicznych, kreowanych przez media itp.
nazywany bywa emancypacyjno – krytycznym
teoria wywodząca się ze szkoły frankfurckiej
np. Teresa Hejnicka – Bezwińska „Możliwości badań krytycznych w poradnictwie”
badacze często sięgają po metody dokumentarne – wykorzystują interpretacje, teksty, wywiady grupowe, taśmy, zdjęcia
celem nie jest opisywanie poradnictwa i teorii, ale opisanie poradnictwa w kontekście zjawisk
III. poszukiwanie poradnictwa w codzienności
np. Harold Garfinkl „Etnometodologia” – nauka badająca życie codzienne ludzi, które powinno być przedmiotem refleksji naukowej
zaczęto zwracać uwagę na to, że to, co dzieje się w naszym życiu codziennym jest godne analizy poradniczej
np. Mirosława Nowak – Dziewianowicz opisuje rodziców jako nieprofesjonalnych doradców; Joanna Minta analizuje ogłoszenia i ukryte poradnictwo zawodowe
czym jest?: próba określenia przestrzeni społecznej, gdzie to poradnictwo występuje; określenie świata znaczeń subiektywnych i różnorodnych, które sprawia, że to poradnictwo istnieje; określenie świata znaczeń incydentalnych, niepowtarzalnych wydarzeń towarzyszących poradnictwu
IV. poszukiwanie niejednoznaczności w świecie poradnictwa
dotyczy trzech obszarów:
a) niejednoznaczność samej sytuacji poradniczej
b) niejednoznaczność wynikająca z niejednoznacznych kontekstów spotkania radzącego się i doradzających
c) niejednoznaczność wynikająca z różnych ustaleń prawnych i etycznych
np. Drabik – Podgórna „Granice wolności w wyborze zawodu”
Temat 3: ZMIENIAJĄCE SIĘ WZORY PRZEBIEGU ŻYCIA.
KRYTERIA RÓŻNICUJĄCE NOWOCZESNOŚĆ PÓŹNA NOWOCZESNOŚĆ PONOWOCZESNOŚĆ
KSZTAŁT BIOGRAFII linearna sekwencyjna zdecentrowana, mozaikowa
SPOŁECZNE CZYNNIKI STERUJĄCE normy, wartości akceptacja społeczna moda
MIERNIKI UDANEGO ŻYCIA dokonania, sukcesy samorealizacja szczęście
SPOSÓB DOŚWIADCZANIA ŻYCIA obowiązek zespół szans gra ze światem
KOMPETENCJE ŻYCIOWE odpowiedzialność samoświadomość refleksyjność
DOMINUJĄCA POSTAWA ŻYCIOWA godność satysfakcja autentyczność
PSYCHICZNE MECHANIZMY KONTROLI wstyd, duma wina lęk
STRUKTURA PSYCHICZNA charakter osobowość tożsamość
Zmieniające się modele poradnictwa.
KRYTERIA RÓŻNICUJĄCE NOWOCZESNOŚĆ PÓŹNA NOWOCZESNOŚĆ PONOWOCZESNOŚĆ
PODSTAWOWE PYTANIA Jak działać? Jak żyć? Kim być?
ŻRÓDŁO ODPOWIEDZI wiedza naukowa empatia reklama
TYP PORADNICTWA behawioralne egzystencjalne moralne
FUNKCJA PORADNICTWA kontrola zachowań
(udzielanie porad) wspieranie
(terapia) bycie z innym
(solidarność emocjonalna)
ODPOWIEDZIALNOŚĆ EKSPERTA przed społeczeństwem przed klientem przed sobą
Temat 4: TRZY GŁÓWNE KONCEPCJE PORADNICTWA.
I. PORADNICTWO DYREKTYWNE
bazuje na behawioryzmie i psychoanalizie
człowiek zagubiony, mający dylematy, nie wie jakie podjąć decyzje
narzędzia diagnostyczne
przewaga doradcy nad radzącym się
doradca steruje, manipuluje, daje gotowe rozwiązania
doradca podejmuje takie działania jak: stosowanie wzmocnień pozytywnych, nakłanianie, przekonywanie, ocenianie, dawanie wskazówek, wykład, trening
ten typ poradnictwa przecenia umiejętności i wiedzę doradców, a nie docenia zdolnoś klienta
doradca to ekspert (ma wiedzę, doświadczenie) lub informator (informuje)
radzący się werbalizuje problem, zadaje pytania i stosuje się do wskazówek doradcy
II. PORADNICTWO DIALOGOWE
oparte na koncepcjach poznawczych
doradca ma opierać się nie tylko na testach diagnostycznych, ale również na tym, co mówi klient
doradca i radzący się są badaczami, ale doradca ma większe kompetencje i doświadczenie
doradca pokazuje nowe aspekty działania, inspiruje do stawiania nowych celów
radzący się wszechstronnie analizuje problem, zdobywa nowe informacje, eksperymentuje
odpowiedzialność przesuwa się w stronę radzącego się
diagnoza, słuchanie, empatia
dialog, nie – perswazja
doradca – informator lub konsultant (zwraca uwagę na motywację radzącego się, na jego wartość) lub spolegliwy opiekun(ciepły, otwarty, akceptujący, stymuluje do aktywności, podrzuca propozycje)
III. PORADNICTWO LIBERALNE
oparte na humanistycznych koncepcjach człowieka
nierównomierny rozwój człowieka
realizacja własnych możliwości
pomoc w realizacji celów
nikt nie rozwiąże swych problemów lepiej, niż osoba, która je ma
duża swoboda dla radzącego się
doradca jest sobą, akceptuje klienta takim, jakim jest, wczuwa się w jego sytuację
doradca słucha, streszcza wypowiedzi radzącego się, pobudza do ponownej analizy przeżytych doznań
radzący poznaje mechanizmy zachowań, wsłuchuje się w siebie, poznaje własne ciało, dąży do zrozumienia innych
radzący jest samodzielny, sam określa swoje problemy i sam sobie pomaga
doradca to spolegliwy opiekun lub lesseferysta (nie ma gotowych odpowiedzi, pobudza klienta odpoznania siebie, oświetla pole problemowe, ale nie daje rad)
Typ poradnictwa określa:
a) obszar działania
b) własne umiejętności, predyspozycje doradcy
c) filozofia doradcy
d) osoba, która przyszła po pomoc
Temat 5: PRZESTRZEŃ W PORADNICTWIE.
- przestrzeń jest blisko nas, jest wytyczoną wokół nas granicą
- 2 typy przestrzeni:
a) dospołeczniona = lubimy się tam zatrzymywać
b) odspołeczniona = nie lubimy tam przebywać; przechodzimy przez nią i ją po prostu mijamy
- w przestrzeni dochodzi do procesów indywidualizacji przestrzeni
- przestrzeń jest bardzo ważna: wygląd gabinetu, jego wyposażenie, sposób ustawienia różnych elementów
- cierpienie, ból potrzebuje intymności, odrębności, ciszy
Temat 6: SIEDEM WYMIARÓW KULTURY.
Poradnictwo bywa postrzegane jako,w którym szuka się odpowiedzi na pytania. Nie ma jednak jednoznacznych odpowiedzi czy drogowskazów. Trudno więc jednoznacznie zdefiniować poradnictwo.
Różnicami kulturowymi zajął się Tromperaus.
Kultura
środek- to jest to coś, co mamy
druga warstwa – związana z nowym wykształceniem
warstwa zewnętrzna – to, co obserwujemy na zewnątrz, np. sposób ubierania
Kultura wg Scheina – sposób, w jaki grupa ludzi rozwiązuje problemy i rozstrzyga dylematy.
Kultura wg Moneta – kontekst, w którym wszystko się dzieje; nawet zagadnienia prawne wyrwane z kontekstu tracą na znaczeniu.
OBSZARY RÓŻNIC KULTUROWYCH
I.
POWŚCIĄGLIWOŚĆ EMOCJONALNOIŚĆ
ludzie nie ujawniają, co myślą i co czują
w wyjątkowych wypadkach mogą ujawnić napięcie wyrazem twarzy lub postawą
stale tajone emocje od czasu do czasu wybuchają z całą siłą
podziwiane jest zachowanie chłodne i opanowane
kontakt fizyczny, gestykulacje albo wyrazista mimika
oświadczenie odczytywane są monotonnym głosem ludzie ujawniają myśli werbalnie i niewerbalnie
otwartość i wylewność zmniejszają napięcie
emocje ujawniają się łatwo, wylewnie, gwałtownie i bez zahamowań
podziwiane jest zachowanie zapalczywe, ożywione, pełne ekspresji
przyjęte są: dotykanie się, gestykulowanie i wyrazista mimika
oświadczenia są wygłaszane dramatycznie
II.
INDYWIDUALIZM KOLEKTYWIZM
częste używanie zaimka „ja”
decyzje podejmowane na miejscu przez przedstawicieli
ludzie samodzielnie osiągają cele i ponoszą osobistą odpowiedź
wakacje spędzane parami lub samotnie częste używanie zaimka „my”
decyzje przekazywane przez delegata organizacjom
ludzie osiągają cele grupowe, co zakłada zbiorową odpowiedzialność
wakacje spędzane w zorganizowanych grupach lub w szerszym gronie
Praca z indywidualistami:
- trzeba być przygotowanym na szybkie decyzje i niespodziewane oferty nie konsultowane z centralą
- negocjator może podejmować zobowiązania w imieniu tych, którzy go delegowali i bardzo niechętnie się wycofuje
Praca z kolektywistami:
- trzeba okazywać cierpliwość, podczas konsultacji, dochodzenie do jakości
- negocjator może zgodzić się na coś tylko tymczasowo i wycofać się z obietnicy po konsultacji z przełożonym
III.
UNIWERSALIZM PARTYKULARYZM
uniwersaliści wiążą swoje zadania z ogólnymi zasadami; postępują zgodnie z regułami
sztywne działanie wg procedur partykuliści modyfikują swoje działania w zależności od sytuacji
swe działania wiąże z aktualnymi wydarzeniami
IV. SPOSÓB WYZNACZANIASTATUSU SPOŁECZNEGO
przypisywanie statusu, nie trzeba go zdobywać ani na niego zapracować
są kultury, w których status osiąga się poprzez osiągnięcia
V. STOSUNEK DO CZASU
są kultury nastawione na punktualność
w Malezji przeszłość wiąże się z teraźniejszością i przyszłością
VI. STOSUNEK DO OTOCZENIA
decyzje podejmowane w kulturach, a nie na Sali obrad
jedzenie w mieście ze współpracownikiem
w czasie prywatnym nie rozmawiamy o pracy
VII.
WYCINKOWOŚĆ CAŁOŚCIOWOŚĆ
traktowanie świata jako pewnego fragmentu
współczucie, oburzenie w pewnych sprawach
działa się w pewnych wycinkach
aprobata/dezaprobata dotycząca konkretnych spraw miłość, nienawiść
głęboki szacunek, poważanie, lekceważenie
po pracy nadal jest się dostępnym
działa się w całości