Plakat ideowy a propagandowy
Plakat ideowy a propagandowy. Forma język perswazja wizualna.
Cechy plakatu:
· Duży
· Kolorowy
· Rzucający się w oczy
· Obecny w miejscach publicznych
· Prosty
· Intrygujący
· Przekaz zintegrowany
Techniki:
· Litografii
· Offsetu
· Typografii
· Rotograwiury
Forma:
Plakat powinien być prosty nie skłaniający do przemyśleń ,którego treść ma jedynie zapaść w pamięć i skłonić do działania. W tym celu dąży się do oszczędności środków przekazu, i optymalizuje się symbolikę kolorów i tekstu. Kolor ma uzupełniać tekst i symbole i potęgować wrażenie.
Język:
Język musi być dobrany do odbiorcy, skondensowany, prosty i jednoznaczny a zarazem ciekawy i zaskakujący.
Perswazja wizualna:
Plakat wykorzystuje liczne symbole i kolory. Symbole mają na celu zminimalizować treść. Kolory powodują określone emocje, negatywne lub pozytywne zależnie od treści plakatu.
Znaczenia kolorów:
-fioletowy różowy (nienasycone)– kolory ludzi słabych, niedojrzałych emocjonalnie, najczęściej wykorzystywane przy reklamach słodyczy.
- niebieski, czerwony (nasycone)– kolory zdecydowane, często wykorzystywany w plakatach wyborczych, podkreślające siłę.
Plakat propagandowy:
· Cel:
Plakat propagandowy ma na celu przekonać odbiorcę do pewnego działania
na korzyść osoby emitującej(plakat reklamowy do zakupu produktu, wyborczy do oddania głosu na konkretną osobę ,itd.).
· Przykłady:
1. Radziecki plakat propagandowy z okresu II Wojny Światowej
2. Niemiecki plakat propagandowy z okresu II Wojny Światowej
3. Plakat propagandowy z okazji VIII Zjazdu PZPR
Plakat ideowy:
Cel:
Plakat ideowy ma na celu przekonać odbiorcę do szczytnej idei a w konsekwencji do działania, z którego osoba emitująca nie czerpie zysku. Plakat ideowy charakteryzuje się dłuższymi hasłami, tekst zawarty na plakacie ma skłonić do refleksji i najczęściej do współczucia. Do tego celu używa się kolorów nienasyconych, często też pokazuje się skutki działania lub przeciwnie, co się może zdarzyć gdy człowiek pozostanie obojętny.
Przykłady: