nie bój sie dyngusa
Radosnym symbolem zbliżających się świąt Wielkiej Nocy jest Niedziela Palmowa. Tego dnia w kościołach święcone są palmy na pamiątkę liści palmowych, którymi witano Chrystusa wjeżdżającego do Jerozolimy. Stary zwyczaj każe zachować palmę w domu. W czasie burzy palmy miały strzec domu przed piorunami. Poświęcone witki wierzbowe zostawiano dawniej w polu, żeby zapewniały dobry plon i chroniły przed szkodnikami i suszą.
Symbolem świąt Wielkiej Nocy są pisanki, które malujemy w Wielką Sobotę. Malowanie jajek to tradycja sięgająca starożytności. Wykorzystywanie zdobionych jajek w obrzędach znane było nawet w starożytnym Egipcie. Jaja miały też duże znaczenie w symbolice pogańskiej. Uważano je za znak odradzającego się życia.
W Polsce jaja zaczęto wkładać do koszyczka ze święconką dopiero w XII wieku.
Do farbowania jaj używano niegdyś łupin cebuli, szpinak lub korę drzew. Na opolszczyźnie wydrapywano wzory na uprzednio farbowanej skorupce, Kurpie oklejali ją sitowiem.
W święconce, którą niesie się do kościoła w Wielką Sobotę - oprócz jajek powinny znaleźć się też: baranek (symbolizuje Chrystusa, który ocali tych, co w niego wierzą), chleb (symbol ciała Chrystusa), kiełbasa (wróży pomyślność przez cały rok), sól (chroni od zepsucia), chrzan (wywołuje łzy i ma przypominać o Męce Pańskiej).
Wielką Niedzielę rozpoczyna msza rezurekcyjna, która kończy post. W dawnej Polsce, kiedy postu ściśle przestrzegano, w domach bogatych ludzi śniadanie wielkanocne zmieniało się w ucztę, która ciągnęła się cały dzień.
Drugim dniem świat jest "lany poniedziałek". Nie wiadomo dokładnie skąd wziął się zwyczaj dyngusa. Wierzono jednak, że oblana osoba będzie miała szczęście, a oblana dziewczyna wyjdzie za mąż. W niektórych rejonach Polski jest zwyczaj smagania się tego dnia witkami wierzby. W innych kawalerowie tego dnia obnoszą po wsi koguta. To stary zwyczaj sięgający czasów pogańskich. Wierzono, że kogut, którego pianie miało płoszyć złe duchy - ochroni domy przed nimi.