A 1. Podkreśl te działania człowieka, które wpływają negatywnie na atmosferę. (0–1) A. Wycinanie lasów. B. Stosowanie odnawialnych źródeł energii. C. Montaż energooszczędnych maszyn w zakładach przemysłowych. D. Spalanie surowców energetyczn
A
1. Podkreśl te działania człowieka, które wpływają negatywnie na atmosferę. (0–1)
A. Wycinanie lasów.
B. Stosowanie odnawialnych źródeł energii.
C. Montaż energooszczędnych maszyn w zakładach przemysłowych.
D. Spalanie surowców energetycznych.
E. Rozwój motoryzacji.
F. Instalowanie filtrów w zakładach przemysłowych.
2. Określ, jaki wpływ ma obecność drzew oraz krzewów na stan atmosfery w dużych miastach i ośrodkach przemysłowych. (0–1)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Podkreśl zanieczyszczenia naturalne atmosfery.
(0–1)
pyły i gazy pochodzące z wybuchów wulkanów, związki pochodzące ze spalania surowców energetycznych, związki emitowane przez przemysł, piasek z pustyń przenoszony
przez wiatr
4. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1) Zanieczyszczenia gazowe atmosfery to
A. tlenki węgla, tlenki siarki, tlenki azotu i popioły.
B. tlenki węgla, tlenki siarki, tlenki azotu i sadze.
C. tlenki węgla, tlenki azotu, tlenki siarki i metan.
D. tlenki węgla, tlenki siarki, tlenki azotu i pyły.
5. Uzupełnij równanie przedstawiające powstawanie kwaśnych opadów. (0–1)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . + woda → kwaśne opady
6. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.
(0–1)
Gazy cieplarniane to
A. para wodna, dwutlenek węgla i tlenek węgla.
B. para wodna, dwutlenek węgla i wodór.
C. para wodna, dwutlenek węgla i metan.
D. para wodna, dwutlenek węgla i tlenek azotu.
7. Obok zdań zawierających prawdziwe informacje wpisz literę P, a obok zawierających fałszywe informacje – literę F. (0–2)
Efekt cieplarniany jest naturalnym zjawiskiem istniejącym od chwili powstania atmosfery.
Efekt cieplarniany pojawił się w ubiegłym wieku jako skutek zanieczyszczenia atmosfery nadmierną ilością CO2.
Efekt cieplarniany powstaje wskutek zatrzymywania przez gazy cieplarniane ciepła przy powierzchni ziemi.
Efekt cieplarniany jest dużym zagrożeniem dla organizmów żyjących na Ziemi.
8. Uzupełnij tabelę. (0–3)
Miejsce występowania ozonu Sposób powstawania ozonu
Wpływ ozonu na organizmy
przekształcanie związków zawartych w spalinach samochodowych pod wpływem światła
atmosfera
(ozonosfera)
przemiana tlenu cząsteczkowego pod wpływem światła
9. Dopisz do rodzajów zanieczyszczeń skutki, które one wywołują. (0–3)
A. gazy cieplarniane – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
B. freony – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
C. tlenki niemetali – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10. Przedstaw jedną wadę i jedną zaletę budowania elektrowni atomowych. (0–2)
Wada: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zaleta: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11. Podkreśl te spośród podanych poniżej rodzajów elektrowni, które wykorzystują odnawialne źródła energii. (0–1)
elektrownia wodna, elektrownia wiatrowa, elektrownia jądrowa, elektrownia słoneczna, elektrociepłownia, elektrownia geotermiczna
12. Katastrofom tankowców i platform wiertniczych towarzyszą wycieki ropy naftowej, która tworzy na powierzchni wody kleistą warstwę. Podaj argument uzasadniający szkodliwość oddziaływania tej warstwy
na organizmy morskie. (0–1)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
16. Na podstawie wykresu napisz, jak zmieniał się procentowy udział rzek V klasy czystości w Polsce w latach 2005–2007. (0–1)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
17. Schematy przedstawiają dwie metody uprawy pszenicy oraz ich efekty. Rozpoznaj, która z tych metod – A czy B – to płodozmian. Uzasadnij swoją odpowiedź. (0–2)
Metoda A
13. Ponumeruj poniższe zdania tak, aby stanowiły ciąg zdarzeń związanych z powstawaniem zakwitów wody. (0–1)
Spływ do wody pierwiastków biogennych pochodzących z rolnictwa.
Ograniczenie intensywności procesu fotosyntezy.
Zmniejszenie ilości tlenu w wodzie. Zmniejszenie dopływu światła w głąb wody. Nadmierny rozwój zielenic i sinic.
Śmierć wielu organizmów tlenowych.
14. Dokończ zdania. (0–2)
A. Oleje, smary i sole metali ciężkich (np.
I rok
zasiano pszenicę. Zebrano dużo ziarna.
Metoda B I rok
zasiano pszenicę. Zebrano dużo ziarna.
II rok
zasiano pszenicę. Zebrano mniej ziarna niż rok wcześniej.
II rok
zasiano buraka pastewnego.
III rok
zasiano pszenicę. Zebrano najmniej ziarna.
III rok
zasiano pszenicę. Zebrano dużo ziarna.
rtęci, kadmu, ołowiu) wchodzą w skład
ścieków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
B. Środki chemiczne, resztki pożywienia
i odchody wchodzą w skład ścieków
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15. Na podstawie opisu podaj nazwę etapu oczyszczania ścieków. (0–1)
Etap ten polega na wprowadzeniu do zbiornika
ze ściekami bakterii, które w obecności tlenu rozkładają związki organiczne znajdujące się w ściekach.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
18. Uporządkuj za pomocą cyfr od 1 do 6 odpady zgodnie z czasem, w którym ulegają one biodegradacji. Zacznij od odpadów rozkładających się najszybciej.
(0–1)
szklana butelka karton
torebka foliowa jabłko
butelka plastikowa torebka papierowa