Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Słabosłyszących

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Słabosłyszących nr 15 im. Ottona Lipkowskiego w Warszawie

O Ośrodku
Zajmuje się kształceniem i wychowaniem dzieci słabosłyszących z całej Polski. Uczy metodą werbalną opartą na posługiwaniu się mową.
Opiekuje się dziećmi od 3 roku życia. Są przygotowani do prowadzenia rehabilitacji w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci od 0 do 3 lat.
Rekrutacja do Ośrodka odbywa się na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, a w przypadku dzieci spoza Warszawy dodatkowo skierowania z Biura Edukacji m.st. Warszawy. Siedzibą Ośrodka jest pałac Sapiehów przy ul. Zakroczymskej w Warszawie.
Ośrodek stanowi:
-Przedszkole Specjalne Nr 343,
-Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 196,
-Gimnazjum Specjalne Nr 153
-Internat.
W Ośrodku pracują wysoko wykwalifikowani nauczyciele, wychowawcy i specjaliści z przygotowaniem surdopedagogicznym oraz studiami kierunkowymi. Zajęcia specjalistyczne i terapeutyczne prowadzą: logopedzi, reedukatorzy, psycholog.
Zapewniamy uczniom:
-zróżnicowane poziomy i tempo nauczania w zależności od możliwości dziecka,
-zindywidualizowane podejście do uczniów,
-opiekę logopedyczną dla wszystkich uczniów,
-zajęcia reedukacyjne , muzykoterapię i rewalidację indywidualną,
-opiekę psychologiczną,
-zajęcia w kołach zainteresowań,
-zajęcia na pływalni,
-naukę jazdy na łyżwach.
Posiada nowoczesne pracownie:biologiczną, komputerową, plastyczną oraz gabinety: logopedyczne, reedukacyjne i psychologiczny. Wszystkie oddziały dysponują dobrze wyposażonymi klasami w pomoce dydaktyczne, salą gimnastyczną i rytmiczną. Zajęcia prowadzone są w małych 6-9 osobowych klasach.

SZKOŁA PODSTAWOWA SPECJALNA NR 196
W kształceniu zintegrowanym zajęcia zorganizowane są w sposób sytuacyjno-zadaniowy, scalając treści polonistyczne, matematyczne, muzyczne, artystyczno-techniczne i ruchowe. Nauczanie blokowe, to kształcenie dzieci w drugim etapie szkoły podstawowej (kl.4-6). W jego skład wchodzi nauczanie przedmiotowe i ścieżki między przedmiotowe. Uczniowie uczą się języka angielskiego. Przystępują do sprawdzianu zewnętrznego w klasie 6. Arkusze egzaminacyjne są dostosowane do możliwości dzieci słabo słyszących. Systematycznie pracuje nad rozwojem mowy dzieci, wzbogacaniem słownictwa i poprawną artykulacją. Zapewniany uczniom słabosłyszącym pomoc opartą na zintegrowanym systemie oddziaływań edukacyjnych i terapeutycznych:
-fachową opiekę wykwalifikowanych nauczycieli i specjalistów;
-zróżnicowane tempo nauczania w zależności od możliwości uczniów;
-zindywidualizowane podejście do uczniów;
-poczucie bezpieczeństwa i wiary we własne siły, przygotowanie do samodzielnego życia wśród ludzi słyszących;
-terapię logopedyczną;
-terapię pedagogiczną i rewalidację indywidualną;
-opiekę psychologa;
-muzykoterapię ;
-metodę Biofeedback – komputerową stymulację rozwoju psychicznego dziecka;
Gwarantuje szeroki zakres pomocy rodzicom, obejmujący różne formy współpracy, od wspólnego uczestnictwa w zajęciach, po indywidualne porady.

GIMNAZJUM SPECJALNE NR 153
Zajęcia odbywają w pracowniach przedmiotowych oraz pracowniach komputerowych z dostępem do Internetu. W gimnazjum klasy liczą 6 - 9 uczniów. Dzięki temu zapewniamy bardzo dobre warunki do nauki i rozwoju. Uczniowie uczą się języka angielskiego. Przystępują do zewnętrznego egzaminu gimnazjalnego w klasie III. Arkusze egzaminacyjne są dostosowane do możliwości dzieci słabo słyszących. Nasi gimnazjaliści uczestniczą w wielu akcjach na terenie Ośrodka oraz poza nim.
Systematycznie pracujemy nad rozwojem mowy naszych wychowanków, wzbogacaniem słownictwa i poprawną artykulacją.
Naszym nadrzędnym celem jest przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych
i samodzielnego życia w świecie ludzi słyszących.
Zapewniamy uczniom słabosłyszącym wszechstronną, wielospecjalistyczną pomoc opartą na zintegrowanym systemie oddziaływań edukacyjnych i terapeutycznych:
-fachową opiekę wykwalifikowanych nauczycieli i specjalistów;
-zróżnicowane tempo nauczania w zależności od możliwości uczniów;
-zindywidualizowane podejście do uczniów;
-poczucie bezpieczeństwa i wiary we własne siły;
-terapię logopedyczną;
-terapię pedagogiczną i rewalidację indywidualną;
-opiekę psychologa;
-muzykoterapię;
-metodę Biofeedback – komputerową stymulację rozwoju psychicznego dziecka.

Zajęcia dodatkowe, Zajęcia specjalistyczne
REEDUKACJA - Są to zajęcia terapeutyczne dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania. W Ośrodku prowadzone są na poziomie kształcenia zintegrowanego oraz w uzasadnionych przypadkach na poziomie nauczania przedmiotowego, a nawet gimnazjum. Zajęcia prowadzone są indywidualnie .
LOGOPEDIA - Zajęciami logopedycznymi objęte są wszystkie dzieci z Ośrodka. W czasie tych zajęć wykonywane są ćwiczenia: słuchowe, oddechowe głosowe, artykulacyjne i rozwijania mowy. Zadaniem ich jest uwrażliwienie na różnego rodzaju dźwięki, zwiększenie możliwości głosowych i poprawienie jakości głosu, usprawnienie języka, warg, podniebienia miękkiego i żuchwy, aby służyły wyrazistej wymowie głosek. Rozwijanie mowy polega na nauczaniu słownictwa i umiejętności posługiwania się nim w toku rozmowy, zwiększeniu chęci i radości mówienia. Prowadzone są zajęcia otwarte dla rodziców.
W pracy z dziećmi wykorzystywane są programy komputerowe, indykatory i analizatory mowy. Prowadzona jest współpraca z Instytutem Matki i Dziecka, Centrum Zdrowia Dziecka, Akademią Pedagogiki Specjalnej, Uniwersytetem Warszawskim.
INTEGRACJA SENSORYCZNA - Ćwiczenia metodą integracji sensorycznej (SI) mają nauczyć mózg właściwego reagowania na dopływające z zewnątrz bodźce. Dziecko podczas terapii wykonuje ćwiczenia i zabawy ruchowe, które poprawiają odbiór, przesyłanie i organizację bodźców. Metoda przeznaczona jest głównie dla dzieci z trudnościami w uczeniu się , dzieci autystycznych, z mózgowym porażeniem dziecięcym, zespołem Downa, nadpobudliwych psychoruchowo, niesłyszących, niewidomych.
ZAJĘCIA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO - Zajęcia bazują na metodzie Weroniki Sherborne i są adresowane do dzieci z dysfunkcjami morfo-funkcjonalnymi. Opracowany i realizowany system ćwiczeń wywodzi się z naturalnych zabaw ruchowych dzieci
z rodzicami zwany "baraszkowaniem". Pomaga on dziecku w poznaniu siebie, w budowaniu zaufania do innych ludzi oraz w uczeniu się aktywnego i twórczego życia. Do poszczególnych ćwiczeń tej metody dodane zostały ćwiczenie rewalidacyjne, wspomagające prawidłowy rozwój dziecka słabosłyszącego.

Dodaj swoją odpowiedź