1. Do podanych wyrazów dopisz ich synonimy, które zaczynają się na ch lub h. zgiełk-harmider typowy- charakterystyczny skąpy- chytry 2. Do podanych wyrazów dopisz ich antonimy, które zaczynają się na rz lub ż. niejadek- żarłok gęsty- rzadki prośba- krzyk 3. Ułóż zdania z następującymi przymiotnikami: wodnisty, wodny; dziecięcy, dziecinny, tak, by wykazać, że przymiotniki te są zróżnicowane znaczeniowo. Ta zupa jest zbyt wodnista. Wmieście otworzono park wodny Kupiłem wózek dziecięcy Jurek jest jeszcze taki dziecinny. 4. Podane wyrazy podziel na dwie grupy. wojaż, toster, subiekt, inkaust, marker, cyrograf, kserograf, kompakt, frasunek, teledysk, marketing, żak Archaizmy: wojaż, subiekt, inkaust, cyrograf, Neologizmy: toster, marker, kserograf, kompakt, 5. Podane wyrazy ułóż w kolejności od najszerszego do najwęższego zakresu. sportowiec, piłkarz, bramkarz; artysta, muzyk, gitarzysta, ........................................ ........................................ 6. Podane frazeologizmy podziel na dwie grupy. wieża Babel, trąba jerychońska, paniczny strach, olimpijski spokój, syn marnotrawny, pięta achillesowa, syzyfowa praca, plagi egipskie, zakazany owoc, niewierny Tomasz, koń trojański, róg obfitości Frazeologizmy pochodzące z Biblii::wieża Babel, trąba jerychońska, syn marnotrawny, , plagi egipskie, zakazany owoc, niewierny Tomasz, Frazeologizmy pochodzące z mitologii paniczny strach, olimpijski spokój, pięta achillesowa, syzyfowa praca, koń trojański, róg obfitości 7. Podane frazeologizmy uzupełnij nazwami kolorów. rządzić się jak............szara.........................gęś wpaść w ............czarną...........................rozpacz nie mieć ...........zielonego.............................pojęcia patrzeć na świat przez.........różowe.....................okulary .........białe...............................szaleństwo niebieski ptak(ptaszek) 8. Popraw błędy w podanych zdaniach. Nasza współpraca układała się pomyślnie. ........................................ Zapomnieliśmy kluczy, musimy wracać . ........................................ W ubiegłym roku wzrósł eksport węgla . ........................................ SPRAWDZIAN ZE SŁOWNICTWA GR. II 1. Do podanych wyrazów dopisz ich synonimy, które zaczynają się na ch lub h. flaga-.choragiewka szczodry- hojny tymczasowy- chwilowy .2. Do podanych wyrazów dopisz ich antonimy, które zaczynają się na rz lub ż. każdy- żaden. witać się- żegnać się nierealny- rzeczywisty 3. Ułóż zdania z następującymi przymiotnikami: wieczorny, wieczorowy; owocny, owocowy, tak, by wykazać, że przymiotniki te są zróżnicowane znaczeniowo. Zmów wieczorny pacierz Załóż wieczorową sukienkę Nasz trud był owocny. Kupiłem sok owocowy. ........................................ ........................................ 4. Podane wyrazy podziel na dwie grupy. laser, Internet, piecza, spray, przyzba, bankomat, świekra, persona, chipsy, akwizytor, żupan, bakałarz Archaizmy: piecza, przyzba,świekra, persona,żupan, bakalarz Neologizmy: laser, Internet., spray, bankomat, chipsy,akwizytor....................................... 5. Podane wyrazy ułóż w kolejności od najbogatszej do najuboższej treści. pojazd, samochód , mercedes czynność, sprzątanie, odkurzanie ........................................ ........................................ 6. Podane frazeologizmy podziel na dwie grupy. sodoma i gomora, jabłko Adama, jabłko niezgody, puszka Pandory, koń trojański, alfa i omega, wieża Babel, róg obfitości, stajnia Augiasza, plagi egipskie, salomonowy wyrok, ikaryjskie loty Frazeologizmy pochodzące z Biblii:sodoma i gomora, jabłko Adama,alfa i omega, wieża Babel, plagi egipskie, salomonowy wyrok, ........................................ Frazeologizmy pochodzące z mitologii:, jabłko niezgody, puszka Pandory, koń trojański, , róg obfitości, stajnia Augiasza, , ikaryjskie loty ........................................ 7. Podane frazeologizmy uzupełnij przepędzić kogoś na..............cztery.........................wiatry pleść...................trzy.................... po ..............trzy................... wtrącać swoje........dwa......................grosze ni w .............w pięć......................., ni w ....dziesięć.................................... 8. Popraw błędy w podanych zdaniach. Nie stójcie w przejściu, cofnijcie się . ........................................ Preferuję muzykę rockową. ........................................ Proszę kontynuować . ........................................
Na teraz !
SPRAWDZIAN ZE SŁOWNICTWA GR. I
1. Do podanych wyrazów dopisz ich synonimy, które zaczynają się na ch lub h.
zgiełk-........................................typowy-............... skąpy-........................................
2. Do podanych wyrazów dopisz ich antonimy, które zaczynają się na rz lub ż.
niejadek-................................. gęsty- ........................................ prośba-........................................
3. Ułóż zdania z następującymi przymiotnikami: wodnisty, wodny; dziecięcy, dziecinny, tak, by wykazać, że przymiotniki te są zróżnicowane znaczeniowo.
........................................
........................................
........................................
........................................
4. Podane wyrazy podziel na dwie grupy.
wojaż, toster, subiekt, inkaust, marker, cyrograf, kserograf, kompakt, frasunek, teledysk, marketing, żak
Archaizmy:........................................
Neologizmy:........................................
5. Podane wyrazy ułóż w kolejności od najszerszego do najwęższego zakresu.
piłkarz, sportowiec, bramkarz;
muzyk, gitarzysta, artysta
........................................ ........................................
6. Podane frazeologizmy podziel na dwie grupy.
wieża Babel, trąba jerychońska, paniczny strach, olimpijski spokój, syn marnotrawny, pięta achillesowa, syzyfowa praca, plagi egipskie, zakazany owoc, niewierny Tomasz, koń trojański, róg obfitości
Frazeologizmy pochodzące z Biblii:........................................
Frazeologizmy pochodzące z mitologii:........................................
7. Podane frazeologizmy uzupełnij nazwami kolorów.
rządzić się jak.....................................gęś
wpaść w .......................................rozpacz
nie mieć ........................................pojęcia
patrzeć na świat przez..............................okulary
........................................szaleństwo ........................................ptak(ptaszek)
8. Popraw błędy w podanych zdaniach.
Nasza wzajemna współpraca układała się pomyślnie. ........................................
Zapomnieliśmy kluczy, musimy wracać z powrotem. ........................................
W ubiegłym roku wzrósł eksport węgla za granicę. ........................................
SPRAWDZIAN ZE SŁOWNICTWA GR. II
1. Do podanych wyrazów dopisz ich synonimy, które zaczynają się na ch lub h.
flaga-........................................ szczodry-................................. tymczasowy-........................................
2. Do podanych wyrazów dopisz ich antonimy, które zaczynają się na rz lub ż.
każdy-.................................... witać się-....................................... nierealny-........................................
3. Ułóż zdania z następującymi przymiotnikami: wieczorny, wieczorowy; owocny, owocowy, tak, by wykazać, że przymiotniki te są zróżnicowane znaczeniowo.
........................................
........................................
........................................
........................................
4. Podane wyrazy podziel na dwie grupy.
laser, Internet, piecza, spray, przyzba, bankomat, świekra, persona, chipsy, akwizytor, żupan, bakałarz
Archaizmy:........................................
Neologizmy:........................................
5. Podane wyrazy ułóż w kolejności od najbogatszej do najuboższej treści.
mercedes, pojazd, samochód
odkurzanie, czynność, sprzątanie
........................................ ........................................
6. Podane frazeologizmy podziel na dwie grupy.
sodoma i gomora, jabłko Adama, jabłko niezgody, puszka Pandory, koń trojański, alfa i omega, wieża Babel, róg obfitości, stajnia Augiasza, plagi egipskie, salomonowy wyrok, ikaryjskie loty
Frazeologizmy pochodzące z Biblii:........................................
........................................
Frazeologizmy pochodzące z mitologii:........................................
........................................
7. Podane frazeologizmy uzupełnij liczebnikami.
przepędzić kogoś na.......................................wiatry
pleść....................................... po .................................
wtrącać swoje..............................grosze
ni w ...................................., ni w ........................................
8. Popraw błędy w podanych zdaniach.
Nie stójcie w przejściu, cofnijcie się do tyłu. ........................................
Najbardziej preferuję muzykę rockową. ........................................
Proszę kontynuować dalej. ........................................
ZA WSZYSTKIE POPRAWNE ROZWIĄZANIA DAJĘ NAJ
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź