Nietypowy produkt turystyczny

Podstawą konsumpcji turystycznej są dobra turystyczne, czyli dobra stworzone przez naturę lub powstałe w wyniku działalności człowieka, które stanowią cel podróży turystycznych nazywane są inaczej walorami turystycznymi.
Punktem wyjścia dla projektowania produktu są przede wszystkim motywacje podróży.
Identyfikacja motywów dowodzi, że ludzie podróżują pragną zaspokoić potrzeby:
? odpoczynku w atrakcyjnym środowisku przyrodniczym (np. w górach, nad jeziorami, nad morzem).
? poznania ciekawych zjawisk przyrodniczych (np. wielkich kanionów, wodospadów, wulkanów, przełomów rzek).
? korzystania z dóbr kultury (np. teatrów, galerii, muzeów, zwiedzanie miejsc historycznych, zabytków architektonicznych).
? poprawy zdrowia (wyjazdy do miejscowości uzdrowiskowych, sanatoriów),
? Uczestnictwa w wielkich wydarzeniach, uroczystościach i imprezach (np. olimpiadach, mistrzostwach w różnych dyscyplinach sportu, festiwalach filmowych).
? odwiedzin krewnych i znajomych.
? gospodarcze i zawodowe (np. negocjowanie i zawieranie kontaktów, badanie i ekspertyzy, konferencje, narady, konsultacje).
Każda z wymienionych grup potrzeb wymaga specjalnych ofert dóbr i usług odpowiadających ujawnianym przez nabywców preferencji i ich możliwościom ekonomicznym. Tak np. przy organizowaniu konferencji poważnych biznesmenów należy nie tylko zapewnić pobyt w atrakcyjnej miejscowości, odpowiednie zakwaterowanie, wyżywienie i obsługę konferencyjną, lecz także możliwość gry w golfa, tenisa, pływanie i inne formy rekreacji. Zupełnie odmienny będzie pakiet usług oferowanych uczestnikom religijnej pielgrzymki czy zwolennikom spędzania urlopu w oderwaniu od cywilizacyjnych ograniczeń.
Zestaw usług turystycznych służących zaspokojeniu kompleksowych potrzeb nazywamy ?pakietem usług? (service package). Pakiet usługowy bywa kombinacją dwóch (np. hotel i wyżywienie, przejazd i nocleg) lub więcej elementów oferowanych przez sprzedawcę, jako jeden produkt po określonej cenie. W skład pakietu wieloskładnikowego (multicomponent package, all-intclusive package) mogą wchodzić przykładowo: jedna lub kilka usług przewozowych (przelot samolotem, przejazd pociągiem, autokarem, statkiem), noclegi, posiłki, atrakcje (zwiedzanie zabytków, muzeów, centrum handlu i rozrywki, programy krajoznawcze i inne) oraz usługi dodatkowe (przewóz i dostawa bagażu, usługi przewodnickie, opieka medyczna, zniżkowe bilety wstępów, itp.) pakiety nie wyczerpują oczywiście oferty firmy, ponieważ wielu sprzedawców wychodzi z założenia, iż turysta pragnie zróżnicować swój pobyt w miejscach przeznaczenia, a w związku z tym należy zapewnić mu możliwość samodzielnego zakupu różnych usług uzupełniających.
Środowisko przyrodnicze posiadające cechy walorów turystycznych stanowi dla gospodarki turystycznej potencjalne zasoby. Jego adaptacja dla celów turystycznych powoduje włączenie w sferę gospodarki turystycznej, nadanie środowisku przyrodniczemu określonych funkcji w zaspokojeniu potrzeb turystycznych i cech kategorii ekonomicznych.
Przysposobione dla celów turystycznych komponenty środowiska tworzą realną sferę systemu gospodarki turystycznej. Zaadaptowane do celów turystycznych składniki środowiska odpowiednio zagospodarowane i udostępnione zaspokajają potrzeby turystów stanowiąc przedmiot spożycia lub użytkowania. Do dóbr turystycznych zaliczamy dobra naturalne i produkty pracy ludzkiej.


Różnorodność dóbr i urządzeń turystycznych wywołuje następujące skutki praktyczne:
? produkt turystyczny jest elastyczny strukturalnie.
? elastyczność strukturalna powoduje, że w okresie krótkim produkt turystyczny może być stosunkowo łatwy do dostosowania w orientacji na sprzedaż i w orientacji marketingowej.
? w skład produktu turystycznego wchodzą urządzenia związane z infrastrukturą ogólną państwa (przede wszystkim transport).
? wiele urządzeń komplementarnych istniejących w celu świadczenia usług podstawowych ma charakter inwestycji kapitałochłonnych.
? część podaży ma charakter para turystyczny (transport, usługi bytowe). Udział komponentów o tym charakterze jest trudny, a niekiedy niemożliwy w ujęciu rzeczowym. W ujęciu wartościowym jest to udział bardzo duży, co ma znaczny wpływ na elastyczność cenową podaży.
? komponenty produktu turystycznego są komplementarne np.: korzystanie z noclegu wiąże się z możliwością korzystania z usług gastronomicznych danego obiektu, co powoduje, że podaż turystyczna ma charakter łączny..
? prawidłowości dotyczące kształtowania się różnych strumieni ruchu, szczególnie zagranicznego powodują, że podaż turystyczna jest importochłonna.
? istnieje i funkcjonowanie podąży turystycznej uzależnione jest od działalności praktycznie wszystkich sektorów gospodarki.
Produktem jest wszystko, co jest oferowane na rynku, aby zaspokoić pragnienia lub potrzeby konsumentów. Pojęcie to obejmuje, więc rzeczy fizyczne, usługi, czynności, osoby, miejsca, organizacje, pomysły oraz idee.
Podejście ogólne, w którym istotne są kombinacje konkretnych składników
postrzeganych przez turystę. Z punktu widzenia potencjalnego klienta rozważającego dowolną formę podróży, produkt może być zdefiniowany, jako zestaw składników materialnych i niematerialnych, opartych na możliwościach spędzania czasu w miejscu docelowym, Postrzegany przez turystów, jako przeżycie dostępne za określoną cenę.

Istnieje pięć głównych składników ogólnego produktu:
? atrakcje i środowisko miejsca docelowego.
? infrastruktura i usługi miejsca docelowego.
? dostępność miejsca docelowego.
? wizerunki miejsca docelowego.
? cena płacona przez konsumenta.
Podejście konkretnego producenta, które ma wymiar wertykalny i jest kombinacją składników oraz korzyści oferowanych konsumentom. Kształt tej kombinacji zależy od tego, jak te składniki są postrzegane przez menedżerów marketingu.
Analiza danego obszaru recepcji turystycznej rozpoczyna się od oceny warunków środowiska naturalnego (stanu czystości powietrza, wód, systemu odprowadzania ścieków i odpadów komunalnych itp.) oraz dostępności komunikacyjnej (drogi, telekomunikacja, oznakowanie itp.) Następny krok to ocena potencjału turystycznego. Taka analiza (nazywana też inwentaryzacją) obejmuje między innymi następujące elementy:
? walory i atrakcje przyrodnicze (np. w parkach narodowych i krajobrazowych),
? walory i atrakcje kulturowe (np. zabytki, muzea, wydarzenia, folklor),
? infrastrukturę ogólną (np. w dziedzinie ochrony środowiska),
? stan zagospodarowania turystycznego, atrakcje rekreacyjne (np. szlaki, stanice, wypożyczalnie, parkingi),
? bazę noclegową (rodzaje, standard, lokalizacja),
? obiekty gastronomiczne i rozrywkowe,
? informację turystyczną (np. oznakowanie, punkty informacyjne),
? dostępność transportową i telekomunikacyjną (np. drogi, połączenia),
? transport w miejscu docelowym (np. rodzaje, pojemność, trasy),
? imprezy turystyczne (np. spływy kajakowe, rajdy rowerowe, konnej
? imprezy kulturalne (np. festyny, odpusty),
? inne usługi (np. banki, sklepy, poczta, stacje benzynowe, punkty napraw sprzętu),
? pojemność turystyczną (obszaru, miejscowości, obiektów).

Coraz więcej osób poszukuje wykonawców rzadkich i nietypowych usług i ma z tym kłopot. Z kolei osoby/firmy oferujące takie usługi mają problem ze znalezieniem klientów.

Tradycyjne metody nie ułatwiają odszukania się klientów i usługodawców. Z kolei Internet zalewa ilością danych utrudniając selekcję informacji. Ich szukanie trwa w sieci zbyt długo, nieraz koszt dotarcia do informacji czyni realizację danej usługi nieopłacalną.

Nietypowe usługi ślubne ? nietypowa podróż poślubna

Większość doradców ślubnych, wspierających młode pary, kończy swoje usługi w momencie zakończenia przyjęcia weselnego i sesji fotograficznej, zostawiając najczęściej ? w przypadku podróży poślubnych - pole do popisu biurom podróży.
W efekcie trzeba dopasować się do terminu, programu i kosztów. W razie wycofania się z imprezy traci się pieniądze.
Niektóre biura twierdzą, że specjalizują się w tzw. podróżach poślubnych, choć jedynym akcentem wskazującym na specyfikę tego wydarzenia jest kosz owoców, butelka gazowanego wina i czekoladki na poduszkach w hotelowym pokoju, które hotel i tak standardowo oferuje przy rezerwacji miejsca przez Internet.
Proponowana alternatywa: podróż poślubna przygotowana w oparciu o listę oczekiwań przyszłej Pary Młodej, uwzględniająca ich możliwości finansowe.
Całość opracowana indywidualnie przez specjalistę i niezależnego doradcę i konsultanta turystycznego.
Zlecenie doradcy przygotowania raportu/opracowania turystycznego, który trafia pod wskazany adres lub indywidualne spotkanie z nim. Jego celem będzie pomoc w przebrnięciu przez gąszcz informacji turystycznych, dokonanie ich selekcji, czego efektem ma być podróż marzeń.

Podstawowe atuty takiej podróży:
- planowanie i organizowanie nietypowych podróży poślubnych, niepowtarzalną, bezpieczną i niezależną alternatywę dla ofert biur podróży,
- i sprawdzanie kompleksowych informacji turystycznych potrzebnych do profesjonalnego
i bezpiecznego przygotowania podróży,
- wyszukiwanie i sprawdzanie hoteli (obiekty noclegowe), pomoc w rezerwacji miejsc hotelowych, wyszukiwanie, lokalnych atrakcji turystycznych, trasy przejazdów, zbieranie, analiza i udostępnianie opinii związane z tematyką turystyczną i organizowaniem nietypowych podróży poślubnych,
- przyjemność spania w sprawdzonych hotelach,
- optymalna trasa podróży i niepowtarzalny program
- plan podróży starannie dopracowany, przekazany w przyjaznej i zrozumiałej formie ,
- całość dopasowana do oczekiwań i możliwości finansowych podróżującego,
- budżet i program dopasowany do oczekiwań i możliwości finansowych,
- dowolny termin wyjazdu oraz czas trwania podróży,
- możliwość jej zorganizowania nawet w kilka dni,
- możliwość zmiany planów bez ponoszenia dodatkowych kosztów,
- brak ryzyka "plajty" lub odwołania imprezy, (bo to nie biuro podróży),
- niepowtarzalność oferty, możliwość zobaczenia miejsc, których nie ma w ofertach biur podróży i przewodnikach turystycznych,
- realizacja zlecenia z zachowaniem poufności informacji,
- podróże bez ograniczeń,
- zaplanowane szybko i profesjonalnie,
- możliwe do zrealizowania natychmiast lub za jakiś czas,
- miejsca i klimaty, które trudno znaleźć w przewodnikach turystycznych lub ofertach biur podróży,
- oferta dopasowana do oczekiwań, a nie odwrotnie,
- zmęczenie od nadmiaru pozytywnych wrażeń.

Inwestycja w sprawdzoną i przygotowaną na czas informację turystyczną to nie tylko niepowtarzalne wspomnienia z podróży, ale dodatkowo uniknięcie wielu nieprzyjemnych niespodzianek.

Dodaj swoją odpowiedź