Julian Tuwim „Wiosna”

Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości wielu poetów, a wśród nich i Tuwim, pisało wiersze pełne witalizmu. Witalizmem można określić tendencje wywodzące się z filozofii Nietzschego, a przede wszystkim Bergsona. Polegał zaś witalizm na zainteresowaniu się ruchem, dynamiką, odrzuceniu racjonalistycznych schematów i jednocześnie na fascynacji życiem w jego biologicznym wymiarze. Stąd w poezji pojawiły się takie tematy jak tłum, masy ludzkie, codzienna egzystencja i miasto. Wiersz „Wiosna” jest wyrazem fascynacji poety brzydotą tłumu, ludźmi prostymi, zdominowanymi przez instynkty biologiczne, głównie przez popęd seksualny.
Wierszem tym zadebiutował Tuwim w 1918 roku w na łamach „Pro arte et studio”, później znalazł się on w tomiku „Czyhanie na Boga” (1918 r.). Na szczególną uwagę zasługuje tu zastosowanie przez poetę oryginalnego stylu, stylu knajp i szynków, tonu buńczucznego, kontestatorskiego, często aroganckiego:
„Na ławce, psiekrwie, na ławce,
Naróbcie Polsce bachorów
Wijcie się, psiekrwie, wijcie,
W szynkach narożnych pijcie”
Tuwim nie cofa się przed użyciem wulgaryzmów, zrywa z kanonami dobrego smaku i wysokiego stylu w poezji, podziwia kłębiący się tłum i jednocześnie boi się go:
„Tłumie, o Tłumie, Tłumie rozszalały !
Faluj straszliwa maso, po ulicach,
śmiej się, wariuj, szalej !”
Mimo to podmiot liryczny kończy wiersz słowami:
„Och, sławię ja ciebie tłumie, wzniosłymi słowami
I ciebie Wiosno, że się zbrodniarz płodzi”
Wiersz ten stał się wydarzeniem artystycznym, ale także skandalem obyczajowym. Optymizm i witalizm wiersza nie jest bowiem wcale taki jednoznaczny. Bardzo wyraźna jest tu też postawa, mająca swe źródło w fascynacji biologiczną naturą człowieka. Biologia okazuje się przyczyną tak śmierci, jak i życia, wiosny w wymiarze fizycznym. Człowiek jest zniewolony instynktem erotycznym, często jest bezradny wobec jego niszczycielskiej siły:
„A kiedy cię obejmą śliskie, drżące łapy
I młodej piersi chciwe, szybko szukać zaczną,
Gdy rozedmą się w żądzy nozdrza, tłuste chrapy,
Gdy ci kto pocznie szeptać pokusę łajdaczą (...)
Olśnij go wyuzdaniem jak złotą rakietą !”
W utworze tym bardzo widoczne są inspiracje naturalistyczne, choćby w zdecydowanym antyurbaniźmie poety. To właśnie cywilizacja wielkomiejska sprzyja duchowej i moralnej degradacji człowieka:
„Na rynkach się stosy zapali
i buchnie wielkie ognisko,
I tłum na ulice wylęgnie,
Z kątów wypełznie, z nor wybiegnie
Świętować wiosnę w mieście”
Naturalistycznej problematyce wiersza towarzyszy postawa estetyczna bliska ekspresjonizmowi: „poetyka krzyku” manifestuje się gwałtowną, eliptyczną składnią, słownictwem wulgarnym, opisującym stany fizjologiczne. Obrazy poetyckie odsłaniają fizyczną i duchową agonię człowieka oraz jego moralną destrukcję. Podtytuł wiersza „dytyramb” podkreśla, że jest to pieśń pochwalna, napisana na cześć brzydoty tłumu. Dytyrambem określano w starożytnej Grecji pieśni pochwalne śpiewane ku czci boga wina i wegetacji Dionizosa.
Wiersz składa się z 13 strof o różnorodnej ilości wersów (12,16,8,8, wszystkie pozostałe mają ich po 4). Układ rymów krzyżowy (ABAB). Język wiersza w dużej mierze potoczny, związany z gwarą miejską: „bachory”, „knajpy”, „szynki narożne”. Występują liczne zdrobnienia: „nóżki”, „dziewczątka”, kontrastujące wyraźnie z wymową całego utworu.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

"Ojczyzna moja wolna, wolna ... Więc zrzucam z ramion płaszcz Konrada" - Julian Tuwim jako czołowy Skamandryta wobec deklaracji Antoniego Słonimskiego

Cytat: "Ojczyzna moja wolna, wolna... Więc zrzucam z ramion płaszcz Konrada" pochodzi z wiersza Antoniego Słonimskiego p.t. "Czarna wiosna". Obrazuje on tendencje, jakie po roku 1918, po odzyskaniu niepodległości po ponad stuletniej niewoli, zd...

Język polski

Motyw miasta - „Miejsce magiczne, cywilizacyjna dżungla, przestrzeń destrukcji...” – konspekt pracy

1. Wyjaśnienie tematu:
a) problem miasta w literaturze – upowszechnienie się tego motywu ok. połowy XIX w., coraz częstsze przytaczanie problemów miast od dwudziestolecia międzywojennego.
b) definicja pojęć zawartych w tytule:

Język polski

Epoki Literacki - filozofia i najważniejsze utwory bezcenne do matury

ANTYK:
Filozofia:
-Heraklit, Sokrates V w.p.n.e., Platon V w. p.n.e., Arystoteles IV w. p.n.e., Dionizos – cynizm, Zenon z Kition II w. p.n.e. – stoicyzm, Epikur III w. p.n.e.

Literatura:
Epika – Grecja: Homer VIII w. p.n....

Język polski

XX lecie-opracowanie epoki

XX-LECIE- opis epoki

NAZWA
Określeniem dwudziestolecia lub międzywojenne przyjęto nazywać epokę historyczno-literacką, która przypadła na okres pomiędzy dwoma wojnami światowymi. Nowe charakterystyczne dla niej wartości, wyra...

Język polski

"Jesteśmy poetami dnia dzisiejszego...". Skamandryckie obrazy poetyckie jako nowa formuła sztuki słowa.

Poetycka grupa Skamander wywodzi się z grypy pikadorczyków - organizatorzy słynnych imprez "Pod Pikadorem", które były satyrą antymieszczańską, głosiły szarganie zapleśniałych wartości, "sztukę na sprzedaż" i odejście od poetyckiej c...