. Przekształć zdania w równoważniki zdań. Hania przygotowała obiad. ……………………………………………………………………………………………….. Paweł oglądał album ze zdjęciami. ………………………………………………………………………………………………. Długo rozmawiał z bratem. ………………………………………………………………………………………………. 2. P

. Przekształć zdania w równoważniki zdań. Hania przygotowała obiad. ……………………………………………………………………………………………….. Paweł oglądał album ze zdjęciami. ………………………………………………………………………………………………. Długo rozmawiał z bratem. ………………………………………………………………………………………………. 2. Przekształć zdania rozwinięte na zdania nierozwinięte. Właściciele wyremontowali stary dworek na wzgórzu. ……………………………………………………………………………………………….. Trener przypomniał zawodnikom o zasadzie fair play. ……………………………………………………………………………………………….. Z powodu choroby wokalisty odwołano koncert. ……………………………………………………………………………………………….. Niechcący zrzuciłam na podłogę nowe książki. ……………………………………………………………………………………………….. 3. Zwróć uwagę na znaki interpunkcyjne i określ typ zdania ze względu na cel wypowiedzi. Dostałem piątkę ze sprawdzianu. ………………………………………….. Posprzątaj pokój! ………………………………………….. Gdzie jest poczta? …………………………………………. 4. Podkreśl w zdaniach główne części zdania, a następnie określ jakie rodzaje podmiotu i orzeczenia występują w poszczególnych zdaniach. W ogrodzie rosną róże, bratki i tulipany. ………………………………………………………………………………………………. Brakuje mi pieniędzy na wyjazd. ………………………………………………………………………………………………. Rysy są najwyższymi górami w Polsce. ………………………………………………………………………………………………. Napisałam długi list do babci. ………………………………………………………………………………………………. Chory czeka przed gabinetem lekarza. ………………………………………………………………………………………………. 5. Podkreśl zdania bezpodmiotowe. Było nam wesoło. Zasnąłem o dziewiątej. Ciągle pada. Telefon dzwoni. Przeprowadzono akcję charytatywną. 6. W podanych zdaniach występują orzeczenia imienne. Podkreśl je, a następnie uzupełnij tabelę. Książki zostały oddane do biblioteki. Mity greckie są chętnie czytane przez chłopców. Ania została przewodniczącą klasy. Ewa jest najlepszą uczennicą. |Wypisz z powyższych zdań | |łącznik |orzecznik | | | | | | | | | | | | | 7. Wykonaj wykres zdania pojedynczego i podpisz wszystkie części zdania. Nasz mały kotek zawsze pije mleko z zielonej miseczki. 8. Wykonaj wykresy zdań współrzędnie złożonych. Zwróć uwagę na spójniki łączące zdania składowe i na ich podstawie nazwij zdania. Podczas wędrówki po górach zmarzłem, ale nie zachorowałem. ………………………………………………………………………………………………….. Dzieci zjeżdżały na sankach oraz lepiły bałwana. ………………………………………………………………………………………………….. Dziadek opowie ci bajkę lub poczyta książkę. …………………………………………………………………………………………………. Zaspałam, więc nie zrobiłam zakupów. …………………………………………………………………………………………………. Koleżanka przyniosła rogale i dała je nam. …………………………………………………………………………………………………. 9. Wykonaj wykresy zdań podrzędnie złożonych. Monika nie wróciła do domu na czas, ponieważ nie zdążyła na autobus. Kiedy Paulina zachorowała, odwiedzałyśmy ją codziennie. Uczniowie, którzy urządzili spotkanie z poetą, chcieli poznać jego twórczość
Odpowiedź

1 Obiad został przygotowany przez Hanię Oglądanie albumu ze zdjęciami przez Pawła Długa rozmowa z bratem 2 Właściciele wyremontowali Trener przypomniał Odwołano Zrzuciłem 3 Ozn, Roz, Pyt, 4 Czasownikowy, gramatyczny x3 czasow. Domyślny, czasow. gram. 5 Zdania: 3, 5 6 Zostały oddane, chętnie czytane, została przewodniczącą, jest najlepszą 7 Nasz - przydawka, Mały -ptzydawka Kotek- podmiot gram. Zawsze - okoliccznik Pije - orzeczenie czasow. Mleczko - dopełnienie Z zielonej - dopełnienie Miseczki - okolicznik 8 Przeciwstawne, łączne, rozłączne, wynikowe, łączne 9 NP, PN, 1a 2 1b

Dodaj swoją odpowiedź