Informacje rynkow i badania marketingowe
Informacje rynkowe i badania marketingowe
System Informacji Marketingowej (SIM) – obejmuje personel, wyposażenie i procedury służące zbieraniu, porządkowaniu, analizie, ocenie i rozprowadzaniu informacji potrzebnych decydentom ,arketinowym.
Informacja wewnętrzna – informacja zbierana ze źródeł wewnątrz przedsiębiorstwa w celu oceny jego działalności marketingowej oraz wykrywania problemów i szans marketingowych.
Wywiad marketingowy – codzienne informacje o wydarzeniach i otoczeniu marketingowym, które pomagają menadźerom w przygotowaniu i korygowaniu planów marketingowych.
Badania Marketingowe – działania wiążące daną organizację z jej rynkowym otoczeniem za pomocą informacji. Informacje te są wykorzystywane do zidentyfikowania i określenia problemów oraz szans marketingowych, do wywołania, udoskonalenia i oceny działań marketingowych, do monitorowania efektów tych działań oraz coraz lepszego poznania procesów marketingowych.
Określenie problemu badawczego i celów badania
--->
Opracowanie planu badania
--->
Realizacja planu badania
--->
Interpretacja i prezentacja wyników badania
Określenie problemu badawczego i celów badania:
badania rozpoznawcze – są prowadzone w celu zebrania wstępnych informacji ułatwiających zdefioniowanie problemu i postawienie hipotez badawczych.
Badania opisowe – służą lepszemu opisaniu sytuacji, rynków i problemów marketingowych, takich jak np. potencjał rynku danego produktu lub cech demograficznych i postawy nabywców.
Badania przyczynowe – służą testowaniu hipotez dotyczących relacji przyczynowo-skutkowych.
Opracowanie planu badania
dane wtórne – informacje, które już zostały zebrane od innych celów i są gdzieś przechowywane
dane pierwotne – tzw. “informacje z pierwszej ręki” zebrane w określonym celu.
Źródła danych wtórnych
źródła wewnętrzne – bilanse, raporty sprzedażowe, faktury, rejestry zapasów, raporty z wcześniejszych badań marketingowych
publikacje rządowe – roczniki statystyczne, dane GUS-u, itp.
książki i periodyki – rankingi “Wprost”, czy “Polityki”
źródła komercyjne – PENTOR, CEBOS, SMG-KRC
źródła międzynarodowe - “Statisticla Yearbook”, “Europa Yearbook”, “Demografic Yearbook”, “Marketing data and statistic”
Badania pierwotne
Badania jakościowe – badania rozpoznawcze służące wykryciu motywacji, postaw i zachowań konsumentów. Typowymi metodami używanymi w ramach tych badań są wywiady zogniskowane, wywiady głębinowe i techniki projekcyjne.
Badania ilościowe – badania obejmujące zbieranie danych przez osobiste lub pocztowe wywiady z odpowiednio dużą liczbą klientów, co pozwala na dokonanie analizy statystycznej.
Metody badawcze
badania obserwacyjne – zbieranie podstawowych danych za pomocą obserwacji odpowiednich osób, działań i sytuacji.
System informacji z pojedynczego źródła – jest badaniem, które łączy pomiar ekspozycji na reklamę i promocję telewizyjną (za pomocą rejestratorów oglądalności) z informacją o ich zakupach w sklepach (za pomocą skanerów w kasach sklepów)
badania ankietowe – zbieranie danych pierwotnych za pomocą zachowania ludziom pytań na temat ich wiedzy, postaw, preferencji i zachowań
badania eksperymentalne – zbieranie danych pierwotnych polegających na wyodrębnieniu odpowiednich grup obiektów, oddziaływaniu na nie w określony i odmienny sposób, kontrolowaniu współzależnych czynników i poszukiwanie różnic w reakcjach grup.
Wywiad zoogniskowany – metoda badawcza, w której próbka typowych konsumentów wyraża swoje reakcje na bodźce takie jak reklama lub koncepcja produktu, w toku dyskusji prowadzonej przez moderatora.
Próba badawcze – część populacji wybrana do przeprowadzenia na niej badania marketingowego.
Narzędzia badawcze
Kwestionariusz – pisemny formularz zawierający zestaw pytań zadawanych respondentowi
urządzenia mechaniczne – galwanometr (wykrywacz kłamstw), tachistoskop (wyświetla badanemu obraz reklamy o długości ułamka sek. do kilku sekund – po każdej emisji respondenci opisują co zapamiętali), kamera do badania ruchów gałki ocznej.
Na zakończenie etapu planowania badacz powinien opracować pisemną propozycję badania.
Kolejnym krokiem w procesie badawczym jest realizacja opracowanego planu, polegająca na zbieraniu danych, ich przetwarzaniu oraz analizie uzyskanych danych.
Po etapie analizy następuje kluczowa faza interpretacji uzyskanych wyników, wnioskowania i opracowania raportu badawczego.