WPŁYW UMIĘDZYNARODOWIENIA PRZEDSIĘBIORTWA NA JEGO STRATEGIĘ MARKETINGOWĄ

Wiele firm preferuje określone sposoby wejścia na rynki międzynarodowe. Jedno przedsiębiorstwo może preferować eksport, ponieważ minimalizuje to jego ryzyko. Inne woli licencjonowanie, ponieważ jest ono łatwym sposobem zarobienia pieniędzy bez angażowania zbyt dużego kapitału. Jeszcze inne przedsiębiorstwo, które chce posiadać całkowitą kontrolę nad inwestycją, może preferować bezpośrednie inwestowanie.
Ale obstawianie przy tylko jednym sposobie wejścia na rynek napotyka na zbyt wiele ograniczeń. Niektóre kraje nie pozwalają na import określonych towarów, ani na bezpośrednie inwestowanie na ich terytorium przez podmioty zagraniczne, a akceptują jedynie utworzenie spółki joint venture.
W procesie umiędzynaradawiania firmy przechodzą przez cztery stadia:
• Nieregularna działalność eksportowa
• Eksport prowadzony przez niezależnych reprezentantów (agentów)
• Otwarcie jednej lub więcej filii
• Otwarcie zakładów produkcyjnych za granicą

Pierwszym zadaniem jest doprowadzić do tego by przedsiębiorstwo przeszło ze stadium pierwszego do drugiego. Pomocna tu będzie analiza sposobu, w jaki firmy podjęły swe pierwsze decyzje eksportowe. Większość firm zaczyna od współpracy
z niezależnymi agentami, z reguły w takich krajach dla których psychiczne bariery wejścia są niskie. Następnie, aby wejść na kolejne rynki, przedsiębiorstwo angażuje kolejnych agentów. Potem zakłada dział eksportu, by kierować agentami. Jeszcze później na większych rynkach eksportowych przedsiębiorstwo zastępuje agentów swoimi filiami. Zwiększa to wielkość inwestycji przedsiębiorstwa, ale także ryzyko. Zwiększają się jednak możliwości osiągania dochodów. Aby zarządzać filiami prowadzącymi sprzedaż, przedsiębiorstwo w miejsce działu eksportu zakłada dział międzynarodowy. Jeżeli pewne rynki są duże i stabilne, albo jeżeli kraj, w którym się inwestuje nalega na lokalną produkcję, przedsiębiorstwo podejmuje kolejny krok, budują swoje obiekty produkcyjne na jego terytorium.
Od tej pory firma taka funkcjonuje jako przedsiębiorstwo ponadnarodowe i zastanawia się nad najlepszym sposobem zarządzania i prowadzenia operacji w skali globalnej.

Dodaj swoją odpowiedź