Próba określenia orientacji marketingowej dowolnie wybranego podmiotu gospodarczego na podstawie jego ukierunkowania na produkcję, produkt, sprzedaż, rynek (klienta).
Orientacja marketingowa to pojęcie, które oznacza działania jakie przedsiębiorstwo prowadzi by poznać i zaspokoić potrzeby potencjalnego konsumenta. Najlepiej jest orientację marketingową określić na konkretnym przykładzie. W tym przypadku wybierzmy biuro podróży XXXX z XXXXX. Firma ta swoją strategię opiera głównie na rozpoznawaniu potrzeb różnych grup klientów i przygotowaniu, w oparciu o to, odpowiedniej oferty. W założeniu stawia na jakość i na dobro klienta, a nie na zyski dla firmy. W ten sposób pozyskuje klientów, którzy liczą na zaoferowanie im jak największych korzyści w jak najlepszej cenie. Teoretycznie obniża swoje zyski, jednak w perspektywie czasu pozyskuje większą ilość klientów, którzy chętnie skorzystają z usług tego biura, a co za tym idzie biuro będzie czerpało większe zyski. Biuro to stawia również nacisk na rozwój techniki i form sprzedaży. W przeciwieństwie do innych biur podróży w Brzegu korzysta z komputerowego centralnego systemu rezerwacji i sprzedaży. Bardzo ważnym i często pomijanym elementem jest wyrobienie pewnej marki, która kojarzyć się będzie z profesjonalizmem i wiarygodnością. Właśnie dlatego biuro stara się utrzymywać ścisłe kontakty z innymi renomowanymi biurami np. “XXXXX” jest generalnym przedstawicielem firmy XX. Powiązania ze znana i szanowana firma stanowią podstawę zaistnienia na rynku. Dobre strategie marketingowe pozwalają firmą osiągnąć cel oraz zysk, zaistnieć jako wierzytelna firma na rynku, ale z drugiej strony pozwala konsumentowi na skorzystanie z dobrej jakości usług w przystępnej cenie.