Mógłby mi ktoś zrobić test z geografi. Wolałabym żeby zadania pokoleji. Z góry bardzo dziękuję Wnętrze Ziemi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Imię i nazwisko Poniższy test składa się z 9 zadań. Przy każdym poleceni
Mógłby mi ktoś zrobić test z geografi. Wolałabym żeby zadania pokoleji. Z góry bardzo dziękuję
Wnętrze Ziemi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Imię i nazwisko
Poniższy test składa się z 9 zadań. Przy każdym poleceniu podano . . . . . . . . . . . . . . . .
liczbę punktów możliwą do uzyskania za prawidłową odpowiedź. Klasa
Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie 24 punkty.
1. Uzupełnij schemat, wpisując brakujące nazwy warstw wnętrza Ziemi. 0–1 p.
jądro płaszcz skorupa
wewnętrzne . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . wewnętrzny . . .. . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . ziemska
2. Wyjaśnij znaczenie poniższych terminów. 0–2 p.
minerał – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
epicentrum – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Z każdego zestawu nazw skał wykreśl nazwę tej skały, która nie pasuje do pozostałych.
Uzasadnij swój wybór. 0–4 p.
a) Wapień, żwir, piaskowiec, granit, gips.
. . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
b) Granit, gabro, zlepieniec, andezyt.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
c) Ił, bazalt, less, piasek.
. . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
d) Kwarcyt, marmur, torf, gnejs.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Podaj nazwy elementów wskazanych na poniższej ilustracji. 0–3 p
tt24.jpg
5. Wpisz obok zdania prawdziwego literę P, a obok fałszywego – literę F. 0–4 p.
a) Efektem ruchu płyt litosfery są trzęsienia ziemi, wulkanizm oraz ruchy górotwórcze. . . . . .
b) W Europie czynne wulkany znajdują się we Francji, w Niemczech i w Polsce. . . . . .
c) Hipocentrum to miejsce we wnętrzu Ziemi, z którego rozchodzą się fale sejsmiczne. . . . . .
d) Wezuwiusz i Etna są wulkanami znajdującymi się w obrębie Ognistego Pierścienia Pacyfiku. . . . . .
6. Do podanych nazw orogenez dopisz odpowiednie nazwy gór wybrane spośród wymienionych
poniżej. 0–3 p.
Grampiany, Wogezy, Ardeny, Karpaty, Góry Skandynawskie, Kordyliery
orogeneza alpejska – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
orogeneza hercyńska – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
orogeneza kaledońska – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7.
tt25.jpg
Rozpoznaj i podpisz rodzaj gór przedstawiony
na poniższej ilustracji. Następnie opisz krótko
sposób jego powstawania. 0–2 p.
Rodzaj gór: . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sposób powstawania: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8. Uzupełnij ilustrację, wpisując w odpowiednie miejsca terminy wybrane spośród
wymienionych poniżej. 0–2 p.
płyta kontynentalna, ryft oceaniczny, rów oceaniczny,
ognisko magmy, płyta oceaniczna
9. Przyporządkuj wielkim formom ukształtowania powierzchni lądów odpowiadające im opisy. 0–3 p.
A. depresje . . . . .
B. niziny . . . . .
C. góry . . . . .
a) Fragmenty lądów położone powyżej 500 m n.p.m., odznaczające się dużym zróżnicowaniem rzeźby
terenu oraz wysokości względnych.
b) Obszary wznoszące się na wysokość ponad 300 m n.p.m., charakteryzujące się wysokościami względnymi nieprzekraczającymi kilkudziesięciu metrów.
c) Obszary położone do wysokości 200–300 m n.p.m., zazwyczaj o małym zróżnicowaniu rzeźby terenu.
d) Obszary położone poniżej poziomu morza.