Doktryny pedagogiczne-Schoenebeck

SCHOENENBECK (1947- ŻYJE DO DZIŚ)
Zradekalizował wcześniejszych autorów, jest postacią kontrowersyjną. Jego książki to „Antypedagogika w dialogu” i „Szkoła z ludzką twarzą”
ANTYPEDAGOGIKA
W latach 70 pojmował się rozczarowanie z wychowaniem, stwierdzono że należy zrezygnować z wychowania. 1974 – Kupffer – użył po raz pierwszy terminu antypedagogika. Van Brammuhl – napisał książkę pierwszą w 1975 „Antypedagogika” Wychowanie zabronione, niedozwolone, nie da się go pogodzić z szacunkiem do drugiego człowieka. Uczeń jest w wychowaniu niższy od nauczyciela. Znany jest on przedstawicielom antypedagogiki, nazywa się również „amication” – przyjazny stosunek do siebie i drugiego człowieka.
ŻYCIE I DZIAŁALNOŚĆ
Był uczniem Rogersa, Zrobił doktorat z filozofii, ma 2 małych i dorosłych dzieci, 66r. zdał maturę, 3 lata studiował prawo. Był nauczycielem, od 1976 zaczął projekty na postpedagogiczną komunikacją z dziećmi. 1978 stworzył stowarzyszenie Przyjaźń z dziećmi, które działa do dziś. 1980 programował niemiecki manifest dziecięcy w którym spisał prawa dzieci. Dużo jeździ prowadzi seminaria, w Polsce był 10 razy.
WIZJA DZIECKA – uważał że dziecko od początku jest pełnowartościwym człowiekiem więc nie trzeba do ulepszać przez wychowanie. Model horyzontalny zamiast modelu góra, dół (dorosły a dziecko powinni być równi, na równej płaszczyźnie), nie wychowywać.
WSPIERANIE ZAMIAST WYCHOWYWAĆ
Odrzuca wychowanie intencjonalne, nie należy dziecko ulepszać bo ma swoje prawa, należy dziecko wspierać. Krytykuje próby polepszania dziecka ale preferuje szacunek do dziecka, traktowanie go na równi z rodzicem.
SZKOŁA – twierdzi że szkoła zabija, szkoła niesie ze sobą zawstydzenia. Najgorsze to że szkoła wytwarza w dziecku poczucie winy. Jest zwolennikiem zniesienia szkoły prorokuje że kiedyś to nastąpi.
UWAGI – rodzice co powinni robić: szkoła to zwykła ludzka instytucja, należy to uzmysłowić rodzicom, zachęca aby w razie konfliktu dziecka w szkole rodzice zawsze żeby popierali dzieci, stawali za nimi; Aby rodzice wspierali lepszych nauczycieli.
Zapoczątkował inicjatywę Schoalwratch (patrzenie na szkołe), ta organizacja bada sytuacje które wydarzyły się w szkole negatywne. Pomaganie dzieciom które mają problemy z nauczycielami w szkole.
Nauczyciel powinien traktować dzieci jako obywateli, powinien być wobec nich szczery, powinien stwarzać miłą atmosferę, zrezygnować z bezradności.
ZMIANY W KRAJACH
HOLANDIA – dzieci mają prawo w związkach zawodowych od 15r.ż, a seks od 12r.ż.
ANGLIA – pomoc lekarska bez rodziców od 16r.ż.
DANIA – należeć do partii od 14r.ż.
FRANCJA- w przypadku negatywnej rodziny mają prawo wypisać się z rodziny w wieku 13 lat.
PRÓBA OCENY: *styl pisania (głośny protest przeciw uciskaniu i cierpieniu dziecka) *uważa się za proroka, zmienia sposób myślenia, nie przypisuje sobie prawa do nieomylności *popełnia mnóstwo błędów broniąc dziecka zapomina o naturalnych prawach rozwoju i o społeczeństwie
*jego pisma mają wartość inspirującą, zażuca się wspieranie lobby pedofilskie.

Dodaj swoją odpowiedź