Rola instytucji wychowawczych w promowaniu turystyki i rekreacji
ROLA INSTYTUCJI WYCHOWAWCZYCH W PROMOWANIU TURYSTYKI I REKREACJI
Z turystyką i rekreacją mamy styczność już jako dzieci, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Każda forma aktywności w przedszkolu czy też w szkole jest pewną formą rekreacji, a wycieczki krajoznawcze turystyką poznawczą. W swojej pracy postaram się przedstawić w jaki sposób turystyka i rekreacja jest promowana przez Ognisko Wychowawcze (świetlicę środowiskową).
Ognisko Wychowawcze, o którym chciałabym napisać, znajduje się w Goleszowie przy ul. Cieszyńskiej 29. Swoją działalność rozpoczęło 3 lata temu i funkcjonuje do dziś. Jest to jednostka pozaszkolna nastawiona głównie na pomoc dzieciom z rodzin patologicznych. Do głównych zadań świetlicy należą:
zaspokajanie potrzeb fizjologicznych (stałe dożywianie, dbanie o higienę wychowanków, organizowanie darmowej odzieży, pomoc w kompletowaniu wyposażenia szkolnego)
zaspokajanie potrzeby bezpieczeństwa
zaspokajanie potrzeby miłości i przynależności
zaspokajanie potrzeby prestiżu, szacunku i uznania (budzenie aspiracji, uczenie odpowiedzialności)
zaspokajanie potrzeby twórczości – terapia i resocjalizacja poprzez sztukę i aktywność manualną, dzieci dużo rysują, malują, wycinają, a także inscenizują, tańczą wymyślone przez siebie układy ruchowe; śpiewają; również haftują; widząc efekty swojej pracy budują swą nadwątloną samoocenę
zaspokajanie potrzeby samorealizacji
Wśród tych wszystkich zadań należy nie zapominać o nauce zdrowego stylu życia, która realizowana jest poprzez organizowanie między innymi zajęć aktywnych, wycieczek turystyczno – krajoznawczych. Wychowawcy starają się w ten sposób wdrażać dzieci do aktywnego wypoczynku oraz zdrowego trybu życia. Należy pamiętać również, że świetlica organizuje wychowankom wypoczynek zarówno w okresie letnich jak i zimowych wakacji.
Zajęcia do tej pory odbywały się dwa razy w tygodniu. Świetlica czynna była od godziny 14:00 do godziny 18:00. Od nowego roku tj. 2005 świetlica funkcjonuje trzy dni w tygodniu, a czynna jest w tych samych godzinach. Oprócz tego jeden dzień w tygodniu przez 3 godziny udziela bezpłatnych porad psycholog zatrudniony w tejże świetlicy. W czasie roku szkolnego zajęcia odbywają się głównie w siedzibie ogniska. Wychowawcy przede wszystkim pilnują dzieci, aby odrabiały zadanie domowe i pomagają w nauce z przedmiotów, które sprawiają szczególne kłopoty. Ponieważ dzieci z rodzin dysfunkcyjnych są bardzo pobudzone organizowane są liczne gry i zabawy ruchowe oraz inne formy kultury fizycznej, w pomieszczeniach i na powietrzu, mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny. Do takich form rekreacji zaliczamy grę w ping-ponga, zawody lekkoatletyczne, jogging, zajęcia na basenie, a także wędrówki po górach. Dzieci są również zapoznawane z tradycją i kulturą – uroczyste obchodzenie świąt (zwłaszcza Bożego Narodzenia i Wielkanocy) oraz szczególnych dni uświęconych przez tradycję (np. Pierwszy Dzień Wiosny), a także przemyślanych wizytach w miejscach typu kino, teatr, muzeum.
Największą rolę w promowaniu turystyki i rekreacji pełnią jednak zajęcia i półkolonie organizowane podczas ferii zimowych i wakacji letnich. W minionym roku 2004 podczas ferii zimowych zajęcia odbywały się każdego dnia. Uczestnikami były dzieci z Goleszowa i okolic, które dowożone były szkolnym autokarem zarówno na zajęcia jak i do domów. W zajęciach, odbywających się w godzinach od 8:30 do 13:30, uczestniczyło 44-ro dzieci. Wychowawcy zaplanowali i zorganizowali zajęcia na Sali gimnastycznej, na basenie, wyjazd do teatru i Muzeum Hutnictwa i Kuźnictwa w Ustroniu. Ponadto zorganizowany został wyjazd na kulig, gdzie Doliną Białej Wisełki dzieci podróżowały na wozach ciągniętych przez konie. Największą atrakcją dla wychowanków był jednak wyjazd do Kinoplexu w Bielsku – Białej na bajkę pt. „Mój brat niedźwiedź”. W czasie wakacji letnich odbyły się dwa turnusy półkolonii; w dniach od 28.06.2004 do 09.07.2004r. oraz od 26.07.2004 do 06.08.2004r. Program obejmował osiem wyjazdów na krytą pływalnię „Delfin” w Skoczowie, siedem górskich wycieczek pod przewodnictwem uprawnionego przewodnika ( były to piesze wycieczki na Stożek, Salmopol, Klimczok, Równica, ścieżką planetarną Kubalonka oraz piesze wycieczki do Brennej i do Ustronia). Aby udokumentować zdobycie szczytów górskich przez uczestników półkolonii, zakupiono dla wszystkich książeczki GOT, i zweryfikowano zdobyte punkty, przez co dzieci zdobyły popularną odznakę turystyczną. Podczas półkolonii dzieci odwiedziły także Izbę Regionalną w Cisownicy. Autokar szkolny przewoził także uczestników na wycieczkę do Ustronia (przejazd widokowy Kolejką Beskidzką), na wycieczkę do Ustronia Jaszowca (zwiedzanie terenów leśnych „Leśnik”) oraz na wycieczkę krajoznawczą do Istebnej i okolic. W czasie półkolonii zorganizowano turniej „Jaka to melodia?”, turniej szachowy i gier logicznych, turniej tenisa stołowego oraz turniej wiedzy „Wiem wszystko o swojej okolicy”. Na uczestników turniejów czekały nagrody rzeczowe i słodycze. Zajęcia poprowadzone zostały przez 6 osób wspomaganych przez 2 wolontariuszy.
Rolę w promowaniu turystyki i rekreacji pełni również taka jednostka pozaszkolna jaką jest Ognisko Wychowawcze. Nie jest to z pewnością główne zadanie tej jednostki. Aczkolwiek da się zauważyć, że funkcja taka jest pełniona. Dotyczy to zarówno zajęć odbywających się w pomieszczeniach jak i wycieczek i różnego typu wyjazdów.