Doktryny -Rogers

ROGERS (1902-1987)
Ur.się na przedmieściu Chicago, w domu panowała atmosfera surowego życia moralnego i religijnego. Studiował rolnictwo ale zrezygnował i zaczął studiować historie, ożenił się, przeniósł się do protestantów do klasztoru ale zrezygnował, chciał zostać pasterzem. Zaczął studia z psychologii, pracował jako psycholog przez 11 lat, w czasie wojny wykładał na uniwersytecie w Ochajo, sformułował terapie niedyrektywną (skoncentrował się na kliencie), w tej terapii dominowała psychoanaliza, wracanie do dzieciństwa, twierdził że pacjentowi nic się nie podpowiada nic się nie sugeruje, jest on pierwszym psychologiem który używa słowa klient zamiast pacjent czyli na równi z terapeutą. W 1945 Centrum Poradnictwa Psychologicznego pracował tam przez 12 lat. w 1961 ukazała się książka „ O staraniu się sobą”, 1963 Centrum Studium nad sobą założył i pracował tam do końca. Przeżył 85 lat, zmarł w miejscowości La Jolla.
KRYTYKA UCZENIA: zaczyna od krytyki tradycjonalnego uczenia tzw zmuszania do przyswojenia pewnego materiału. Nauczyciel jest funkcjonariuszem pewnego systemu, Nauczyciel oczekuje posłuszeństwa i uległości. Twierdzi że bez aktywnego słuchania nic nie osiągniemy.
ZNACZĄCE UCZENIE SIĘ
Każdy człwo.posiada ogromną naturalną możliwość uczenia się, człowiek jest zdolny, sam swoją wiedzę tworzy. Zdolność do uczenia się naturalnego ma następujące cechy: 1) własna inicjatywa ucznia – sam chce odkryć dążyć, 2)osobiste zaangażowanie – człowiek chce się uczyć 3)sensowność – mamy z uczniem do czynienia gdy jest ono sensowne 4)autoemaluacja – stworzenie możliwości że uczeń sam siebie ocenia, 5)wpływ na całość – powinno to wpływać na życie ucznia, na niego, zmieniać go.
FACYLITACJA (UŁATWIANIE) Nauczyciel jego rola jest ułatwianie uczniowi uczenia się, zapewnianie miłej atmosfery w szkole aby czuł się on przyjaźnie. 3 CECHY NAUCZYCIELA : 1. autentyzm osobowego bycia (konguencja-integralność osobowa) żeby nauczyciel niczego nie udawał, był taki sam w szkole i na zewnątrz, był autentyczny 2. akceptacja (ucznia) bezwarunkowe pozytywne nastawienie do ucznia, widzenie w uczniu jego indywidualności. 3. empatia- empatyczne zrozumienie ucznia, spojrzenie na ucznia z punktu widzenia jego, jest to inteligencja interpersonalna.
NAUCZANIE W SZKOLE
I TECHNIKA – wskazywanie zasobów, nauczyciel powinien sam zgromadzić i przekazywać te zasoby uczniom np. filmy. Nauczyciel wie że duży zasób wiedzy wprowadza konsultacje
II TECHNIKA – tzw. kontrakty – nauczyciel z uczniem powinien podpisać kontrakt (przewidywalny czas realizacji jakiegoś zadania, terminy konsultacji, miejsce jego pracy) Uwaga jest skoncentrowana na uczniu, na kliencie, nauczyciel jest pomocnikiem.
UWAGI KRYTYCZNE
Zwrócenie uwagi na postawę nauczyciela; to plus że nauczyciel powinien być pozytywny, dobry; w każdym uczniu istnieje chęć uczenia się jest to miara w człowieku i to jest minus.

Dodaj swoją odpowiedź