Ze znanych Ci obrazów wybierz 3, które Twoim zdaniem stanowią reprezentację XIX w.
Sztuka XIX wieku odróżniała kilka prądów, które realizowały się również w malarstwie miedzy innymi były to akademizm, realizm oraz impresjonizm. Uważam, że wymienione kierunki stanowią reprezentacje malarstwa XIX wieku. Na wybranych przykładach, postaram uzasadnić swój wybór.
Akademizm był jednym z pierwszych kierunków XIX wieku, przede wszystkim w malarstwie i rzeźbie. Polegał na odwoływaniu się do zasad i ideałów sztuki antycznej oraz renesansowej, a także naśladowaniu dzieł uznanych za doskonałe, preferujący tematykę historyczną, religijną i mitologiczną. Propagowany głównie przez Akademie Sztuk Pięknych. Jednym z przedstawicieli akademizmu był Polak Henryk Siemiradzki. Jego obraz „Dirce chrześcijańska" pozwala wyróżnić kilka cech charakterystycznych dla akademizmu europejskiego. Dzieło przedstawia scenę mitologiczna, na której została przedstawiona żona Likosa, króla Teb, która za znęcanie się nad Antiopą została przez jego synów skazana na stratowanie i śmierć, przez przywiązanie do byka sznurami owiniętymi kwiatami. Mimo okrucieństwa tematu dzieła, artysta operuje kształtami doskonałymi, miłymi dla oka. Unika ujęcia zbyt drastycznego i ekspresyjnego.
Realizm to jeden z dominujących prądów w malarstwie XIX wieku. Jego ojcem duchowym był francuski malarz Gustaw Courbet. Kierunek ten charakteryzował się porzuceniem wszelkich tematów fantastycznych, mitologicznych czy religijnych. Przedstawiał jedynie to co można było naprawdę zobaczyć czyli sceny z życia codziennego. Malarstwo realistyczne często piętnowało nieprawidłowości życia społecznego, odrzucało piękno na rzecz prawdy . W obraz Coubet’a „Pogrzeb w Ornans” wszystkie tradycyjne pojęcia związane ze śmiercią zostały przez autora odrzucone, skupił on uwagę wyłącznie na czysto świeckim sensie tego obrządku, na jego znaczeniu dla ziemskiej społeczności, pozbawiając chrześcijańskich idei. Kompozycja charakteryzuje się przypadkowym, niedbałym układem całości, pozbawionej początku, tym samym świadomie zrezygnowano z czynnika hierarchizującego, przez jednostajne nasycenie i jednolite traktowanie detali, które każe uznać je wszystkie za równie ważne.
Impresjonizm: nazwa ta pochodzi od dzieła Claude Monet „Impresja - wschód słońca”. Twórczość impresjonistów stanowiła prawdziwy przełom w sposobie przedstawiana otaczającej rzeczywistości. Było to malarstwo plenerowe, utrwalające bezpośrednio wrażenia zmysłowe. Dla impresjonistów najistotniejszą cechą obrazu był kolor i gra świateł uzyskana w dziele. Dbali nie o wyraźne kontury przedstawianych na obrazie przedmiotów ale o to, żeby obraz ujmował użytymi barwami i zastosowaną grą światła. Stosowana przez nich technika kolorowych plam pozwalała na uzyskanie niesamowitego wrażenia i piękna. Najlepszym przykładem reprezentującym ten nurt sztuki XIX będzie właśnie dzieło Claude’a Monet „Impresja - wschód słońca”. Na obrazie widnieje port morski w promieniach porannego słońca. Cały pejzaż jest mocno przymglony. Dominuje w nim niebiesko - czerwona pastelowa tonacja. Jedynie słońce przedstawione jest jako wyraźniejsza pomarańczowa kula, zawieszona na niebie i odbijająca się w wodzie. Dzieło jest dokładnym odzwierciedleniem swojego tytułu.
Myślę, że przedstawione przeze mnie obrazy stanowią reprezentacje XIX wieku ponieważ skupiają w sobie wszystkie najistotniejsze cechy malarstwa tego okresu.