Projekt instytucji pedagogii hip hopowej
Od lat w mojej głowie tli się marzenie, które dotyczy wybudowania miejsca zajęć i organizacji instytucji pedagogii hip hopowej. Nie miałem dotychczas okazji na skonkretyzowanie tych planów, ale postaram się ująć tę wizję w kilku podpunktach.
Ogólnie ta inicjatywa ma opierać się na propagowaniu hip hopu, co oznacza propozycję uwewnętrznienia: zasad, wartości, poglądów, nastawień, bliskich tej aktywności społecznej. To podejście ma bazować na wychowaniu, a więc trzema głównymi grupami wiekowymi tego przedsięwzięcia będą: pedologia, hebagogika i adolescencja.
Sednem każdego podziału jest stworzenie wspólnot przez nawiązanie relacji interpersonalnych przy wspólnej zabawie, grach, czy rywalizacji. Jest to aktywność społeczna ukierunkowana na ludzi agresywnych, potrzebujących dominacji. Jedną z takich zabaw jest walka słowna. Pomaga ona osobom, nie mogącym wyrazić drzemiącej w nich energii. Pomaga pozbyć się osamotnienia. Kształtuje odwagę, eliminując małomówność. Dzięki walkom słownym wzrasta zasób słownictwa, co osiąga się przez powtarzanie, czując tolerancję ze strony otoczenia. To następuje bez świadomości potępiania. Uczy też radzenia sobie z nerwami. Wzrasta wówczas samoocena. Podobnie jest przy beatboxingu, breakdance, czy grze w skate.
Celem tych działań jest uczenie swobodnie postrzeganej, rozumnej agresji, będącej środkiem przeciwdziałającym przemocy.
Ten program da możliwość występowania przed publicznością, co zaprocentuje w przyszłości pewnością siebie.
Tematami rozmów na spotkaniach będą: gniew, złość, sumienie… Zajęcia będą poświęcane moralności. Podczas zgromadzeń będą inscenizowane hip hopery. Czas będzie poświęcany czytaniu i interpretacji. Dodatkowymi zajęciami będą: taniec, rapowanie, pisanie, deskorolkarstwo, sampling, fotografika. Wszystko ma służyć nauce przez samorealizację. Główną korzyścią będzie zespołowość, a oduczenie indywidualizmu.
Efektem tych zajęć będą: towarzyskość, spokój, rozmowność, asertywność wyrozumiałość… Ważną fazą będzie wzbudzenie przyjaznego trybu życia.
Każda z około 30 dyscyplin hip hopu noże pomóc każdemu się samookreślić. Wpływ na to będą miały: własne zdanie o wykonaniu i reakcja otoczenia.
Do prowadzenia czynności warsztatowych są potrzebni, minimum: 3 instruktorzy, 3 grupy, opiekunowie i wolontariusze.
Potrzebne pole powinno mieć 50mx50m. Ten teren zajmą: skate park, parkiet do przyjęć, sala rozmów indywidualnych i grupowych, boisko koszykówki, tenisa, piłki nożnej, double dutch, stól do ping ponga, scena, szopa instrumentów, plac zabaw, ognisko, sala plastyczna, toalety damskie i męskie, mury do rysowania graffiti, biblioteki, sale prysznicowe.
Cały ten projekt jest innowacyjnym sposobem edukacji. Pomaga w indoktrynizacji oraz zrozumieniu dobrych, konstruktywnych płaszczyzn hip hopu, czyli aktywności opartej na wielu prawidłowościach, których straż stanowi pedagogika.ą