Dlaczego aktywność uczniów jest lepsza dla szkoły niż ich bierność?
Na wstępie należałoby zaznaczyć o jakiej aktywności jest mowa.
Jeśli chodzi o aktywność negatywną jak na przykład wdawanie się w bójki, czy zwracanie na siebie uwagi innych poprzez nieodpowiednie, wulgarne zachowanie, to w żadnym wypadku nie jest ona dobra dla szkoły, zarówno jako placówki, jak i pojedynczych członków jej społeczności.
Drugim rodzajem aktywności jest aktywność pozytywna, która jak najbardziej jest mile widziana wśród uczniów, w każdej formie.
Aktywność fizyczna ucznia, w dziedzinie sportu tj. branie udziału w różnorakich zawodach organizowanych nie tylko na terenie szkoły, do której uczęszcza uczeń, ale również w zawodach powiatowych gminnych itp. Podnosi prestiż szkoły, sprawia, że jest ona znana z dobrej strony i wywołuje pozytywne skojarzenia.
Podobnie dzieje się przypadku aktywności naukowej. Uczeń biorący udział w olimpiadach przedmiotowych, czy w innych konkursach umysłowych, pokazuje swoją wiedzę poza murami szkoły przy czym reprezentuje sobą wysoki poziom nauczania w swojej placówce szkolnej, oraz rzuca światło na ambicje uczących w niej nauczycieli.
Nie znaczy to jednak, że uczniowie, którzy nie posiadają predyspozycji fizycznych ani nie mają większych umiejętności umysłowych, czy plastycznych nie mogą swoją aktywnością wspomóc szkoły do której uczęszczają. Każdy uczeń sumiennie przygotowujący się z lekcji na lekcje, wypełniający swoje szkolne obowiązki może usprawnić system nauczania przedmiotowego. Dzieje się tak ponieważ bierni uczniowie reorganizują pracę na lekcjach, nie odpowiadając na pytania nauczyciela, bądź opóźniając pracę na lekcji.