4. Zapisz nazwy dwóch sekcji instrumentalnych zespołu rockowego oraz nazwy przynajmniej dwóch instrumentów wchodzących w skład każdej z tych sekcji. Sekcja .............................................. . Należą do niej: ................................
4. Zapisz nazwy dwóch sekcji instrumentalnych zespołu rockowego oraz nazwy przynajmniej dwóch instrumentów wchodzących w skład każdej z tych sekcji.
Sekcja .............................................. . Należą do niej: ......................................................
.................................................................................................................................. .
Sekcja .............................................. . Należą do niej: ......................................................
.................................................................................................................................. .
5. Co to jest mastering? Podkreśl właściwą odpowiedź.
• To ćwiczenia prowadzące do osiągnięcia mistrzowskiej techniki gry na jakimś instrumencie.
• Jest to specjalny sposób gry na gitarze elektrycznej.
• To końcowa obróbka nagranych utworów w celu przygotowania płyty do powielania.
6. Zapisz nazwy jak największej liczby elementów zapisu nutowego melodii Wlazł kotek na płotek.
................................. ................................
........................................ ................................
1. 2.
.................................
...................................... ............................
.............................. ............................
7. W poniższych zdaniach ukryte są dwie nazwy dynamiki. Znajdź je, zakreśl i zapisz obok.
Semafor teraz właśnie jest podniesiony. .........................................................
To kopia nowoczesnego obrazu. .........................................................
8. Pogrupuj poniższe wyrazy w zbiory i podpisz każdy zbiór odpowiednią nazwą regionu: Podlasie, Rzeszowszczyzna, Lubelszczyzna.
...................................................................................................................................
ludowa muzyka wokalna konopielka Lutosławski cymbały lasowiak mach
meczety cerkwie skrzypce i bębenek oryginalne wzory na pisankach suka biłgorajska
..................................................................................................................................
Autorzy: Urszula Smoczyńska, Katarzyna Jakóbczak-Drążek, Agnieszka Sołtysik
2 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Muzyka | Klucz do muzyki | Klasa 6 Szkoła podstawowa 4–6
9. Które zjawiska dobrze by zilustrowały znaczenie terminu poco a poco accelerando? Otocz je pętlą. zachodzące słońce • tocząca się w dół piłka • mijający czas • startujący samolot • hamujący samochód
10. Napisz, co może być inspiracją dla twórcy muzyki folkowej.
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
11. Napisz, co można zobaczyć, usłyszeć lub czego można nauczyć się na festiwalu muzyki ludowej.
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
12. Uzupełnij oś czasu nazwami epok historycznych.
V w.
V w.
X w. XIV w. XV w. XVI w.
XVII w. XVIII w.
XIX w. XX w. XXI w.
Autorzy: Urszula Smoczyńska, Katarzyna Jakóbczak-Drążek, Agnieszka Sołtysik
3 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Muzyka | Klucz do muzyki | Klasa 6 Szkoła podstawowa 4–6
13. Uzupełnij informacje o muzyce poszczególnych epok. Pod każdym tekstem zapisz nazwę epoki, której on dotyczy.
Zaczęto cenić muzykę świecką, w której dominuje pochwała życia. Na europejskich dworach śpiewano
madrygały – wielogłosowe pieśni najczęściej o tematyce .............................. . Złoty wiek kultury
polskiej to czasy rządów króla Zygmunta Starego. Na jego dworze o nazwie ..............................
wspaniale rozwijała się muzyka, a do .............................. przygrywała królewska kapela. Ważną rolę
w rozwoju kulturalnym odegrała królowa ........................ .
Nazwa epoki: ................................................
Bale i uroczystości dworskie całej Europy uświetniał wywodzący się z naszego kraju taniec o nazwie
.............................. . Rozwinęła się muzyka instrumentalna, powstało wiele utworów na klawesyn i organy. Muzyka tej epoki zachwyca do dziś pięknem brzmienia i konstrukcji, w melodiach pojawiły się elementy zdobnicze. Jednym z najwybitniejszych kompozytorów tego czasu był Johann Sebastian
............................... .
Nazwa epoki: ................................................
W tej epoce muzykę uważano za bardzo ważną dziedzinę życia, a o jej teoretycznych podstawach roz-prawiano tak jak o matematyce. Wiele przykładów obecności muzyki w życiu znaleźć można
w .............................. i w Biblii.
Nazwa epoki: ................................................
Polski wciąż nie było na mapie Europy. Mimo to o zachowanie rodzimej kultury walczyli wybitni Pola-cy, w tym także kompozytorzy, tacy jak Fryderyk ................... czy Stanisław .............................. .
W swoich dziełach sięgali do tradycji i historii naszego kraju, a także do ludowych podań, legend, tań-ców i pieśni. Unikatową skarbnicę wiedzy o naszej kulturze zgromadził wybitny etnograf Oskar
.............................. . W całej Europie wielki rozkwit przeżywała .............................. , w tworze-niu której bierze udział wielu różnych artystów: kompozytor, librecista, śpiewacy, tancerze, scenograf, dyrygent, muzycy orkiestrowi, reżyser itd.
Nazwa epoki: ................................................
W tym czasie artyści zaczęli szukać nowych środków wyrazu i przeprowadzać eksperymenty muzyczne. Powstawały nowe kierunki i gatunki muzyczne, rozwinęła się muzyka rozrywkowa. Wśród polskich
Autorzy: Urszula Smoczyńska, Katarzyna Jakóbczak-Drążek, Agnieszka Sołtysik
4 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Muzyka | Klucz do muzyki | Klasa 6 Szkoła podstawowa 4–6
kompozytorów pojawiło się wiele wybitnych osobowości, takich jak Karol ..................................,
który komponował m.in. utwory inspirowane folklorem kurpiowskim i podhalańskim, czy Witold .......
............................... autor zarówno wielkich dzieł symfonicznych, jak i piosenek dla dzieci, a także
Krzysztof Penderecki. Na przełomie XIX i XX wieku w ....................... ................................
narodził się nowy rodzaj muzyki. Nazwano go prześmiewczo jazzem, ponieważ pierwszym słuchaczom
kojarzył się ze zgiełkiem i hałasem. W połowie XX wieku światem zawładnął ....................... and
......................., z którego wyłoniły się potem wszystkie inne gatunki rockowe.
Nazwa epoki: ................................................
Najwybitniejsi kompozytorzy tej epoki to Wolfgang Amadeus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . i Ludwig van
.............................., którzy działali w ....................... , ówczesnej stolicy kulturalnej Europy. Za-
częły powstawać duże zespoły instrumentalne, czyli orkiestry ............................ . Polska pod koniec
XVIII wieku straciła niepodległość na ponad sto lat. Nadal jednak na polskich dworach magnackich rozwijała się sztuka i muzyka. W 1797 roku we Włoszech w miejscowości Reggio nell’Emilia Józef Wy-
bicki napisał słowa przyszłego .................................. Polski.
Nazwa epoki: ................................................
W Polsce panowała dynastia Piastów, po której tron objęła dynastia ............................................
Do historii przeszły dwa hymny: łaciński hymn Gaude, Mater ............................ i Bogurodzica, którą
śpiewano już po polsku. W muzyce królował śpiew chorałowy, czyli wokalna jednogłosowa muzyka
..................................... . Muzykę świecką wykonywali trubadurzy, którzy śpiewali o miłości i boha-terskich czynach rycerzy.
Nazwa epoki: ................................................
14. Co to za piosenki i pieśni? Rozpoznaj je po fragmentach tekstu i zapisz obok ich tytuły.
„Ja myślałam, że to maki”: ...............................................................................
„Zbieraj ze mną różne dźwięki”: ...............................................................................
„Złączym się z narodem”: ...............................................................................
„Pozdrawiali i życzyli mu smacznego”: ...............................................................................
„Niby nic, a tak się to zaczęło”: ...............................................................................
„Wszyscy ludzie będą braćmi:” ...............................................................................
Bardzo proszę pilne daje najj