Jak według ciebie powinna wygladać nowoczesna edukacja, przygotowująca do życia w społeczeństwie informacyjnym?

Cechą przyśpieszonego rozwoju cywilizacji stało się dawanie w praktyce pierwszeństwa przedmiotowemu wymiarowi życia ludzkiego przed jego wymiarem podmiotowym, mimo iż przedmiot jest jedynie odkryciem ludzkiego podmiotu, a przedmiotowość jest wynikiem określonej praktyki podmiotowej. (R. Schulz).
Edukacja-wychowanie, głównie pod względem umysłowym, wykształcenie, nauka.
W konsekwencji człowiek coraz częściej jest traktowany jako narzędzie produkcji na równi z całym zespołem narzędzi pracy, którymi sam się posługuje. Bez odrobiny przesady można stwierdzić, że człowiek został zdominowany przez technikę i specjalizację, uwięziony w sieci struktur i hierarchii organizacyjnej, a iluzoryczne sukcesy wskaźników ekonomicznych i statystycznych coraz bardziej go ubezwłasnowolniają. Co więcej, ulegając urokowi rewolucji materialnej, w swoich zamierzeniach i marzeniach coraz rzadziej jest inspirowany naturą czy naukami proroków, a częściej - zdobyczami techniki.

Żyjemy dziś w społeczeństwie informatycznym, choć sam fakt mnożenia się komputerów nie czyni nas społeczeństwem poinformowanym ani mądrym. Liczba komputerów bez wątpienia nie świadczy bowiem o dojrzałości społeczeństwa. Wręcz przeciwnie, dostarczenie ludziom nadmiaru informacji może stać się przyczyną braku sądu, gdyż informacja jako taka ma małą wagę w świecie ludzkich wartości.
Społeczeństwo-ogół ludzi pozostających we wzajemnych stosunkach wynikających z ich udziału w procesach produkcyjnych, ogół obywateli danego kraju, okręgu, regionu, ludzie poszczególnych środowisk zawodowych, społecznych, poszczególnych stanów, klasy społecznej.
Szansą neutralizacji najbardziej skrajnych postaw jest rozwinięcie zdrowych mechanizmów selekcyjnych, pochodzących z systemu wartości i silna wola ich realizowania.

Niektóre ćwiczenia pozwalające na doskonalenie technik nowoczesnej a zarazem szybkiej i prostej nauki:
Jak szybko czytać
Powinniśmy korzystać z ćwiczeń, których celem jest zwiększenie szybkości czytania, a co się z tym wiąże - lepsza koncentracja, większe zrozumienie i większa ilość zapamiętanych informacji.


Dieta na inteligencję
Studenci i uczniowie niejednokrotnie zastanawiają się, jak w ciągu kilku dni przyswoić materiał z całego semestru albo nawet z kilku lat. Pomóc może zdrowa żywność.

Technika obrazkowa
Jest to technika, która działa przez przyporządkowanie różnych zagadnień do przedmiotów, osób czy też liczb. Dzięki tej regule jesteśmy w stanie kojarzyć wybrane zwroty za pomocą techniki obrazkowej

Techniki szybkiego zapamiętywania
W szkole, pracy lub na uczelni większe sukcesy osiągają osoby kreatywne, które uczą się szybko i łatwo zapamiętują. Pamięć i wyobraźnię można rozwijać, na przykład stosując specjalistyczne techniki pamięciowe.

Wykorzystanie technik zapamiętywania
Dzięki technikom pamięciowym możesz nauczyć się szybko zapamiętywać wiadomości szkolne i akademickie. Najlepiej zacząć od podkreślenia, np. kolorowymi mazakami, najważniejszych wiadomości, a raczej "kluczowych słów".

Łańcuchowa technika skojarzeń
Najłatwiejszą techniką pamięci jest łańcuchowa technika skojarzeń. Polega na zapamiętaniu wyrazów w przyswojonej wcześniej kolejności, w równych odstępach czasu.

Trening szybkiego zapamiętywania, czytania i koncentracji uwagi
Techniki szybkiego uczenia i zapamiętywania oraz systematyczny trening sprawiają, że nauka dat, ortografii czy obcych słów przestaje sprawiać kłopoty. Możliwe stają się czytanie całych akapitów albo zapamiętywanie kolejnych 100 cyfr.


Uświadamianie przez różne kanały informacji, m.in. mass media, literaturę naukową i popularnonaukową, że doskonałą okazję do rozwijania horyzontów i wzbogacania świata wewnętrznego stwarza filozofia, uprawiana profesjonalnie, ale także dla przyjemności. Wcześnie podjęte, już w wieku przedszkolnym, oswajanie z filozofią może dostarczyć młodej generacji nowych zasobów sił psychicznych odpierających skutecznie zagrożenia zewnętrzne.

Niestety, żaden stopień doskonalenia społecznej kontroli rozwoju nauki nie jest skuteczny i nie oznacza zapewnienia przetrwania naszej cywilizacji. Mówiąc przenośnie, nasza cywilizacja naukowo-techniczna nie ma polisy ubezpieczeniowej. Żadne kryteria gwarancji nie mają też gatunkowej ważności.

Można wyrazić obawę, iż nieuzasadniony entuzjazm dla zaprogramowanych maszyn i sukcesów materialnych stanie się w najbliższej przyszłości źródłem wątpliwych norm i wartościujących sądów. Niepokoić może również inne zjawisko, nieproporcjonalnego rozwoju dyspozycji ludzkich, które antycypował m.in. K. Mannheim, a z którym, mamy dziś do czynienia. Osiągnięcia techniki i wzrost intelektualny człowieka zdecydowanie wyprzedziły rozwój jego sil moralnych i istotę rozumienia porządku społecznego. Istota człowieka, tzn. jego struktura moralna, pozostała na poziomie infantylizmu.

Dodaj swoją odpowiedź