Fragment obrazu "Sąd Ostateczny", który mnie zainteresował.

Fragmentem tryptyku H. Mamelinga "Sąd Ostateczny", który mnie najbardziej zainteresował, jest środkowa część obrazu, przedstawiająca sam sąd ostateczny. Jezus występuje tu jako sędzia. Ubrany jest w czerwoną szatę, stopy opiera o złotą kulę- symbol świata. Wyżej, po obydwu stronach widzimy czterech aniołów trzymających narzędzia zbrodni: flagellum (bicz), krzyż, koronę cierniową, gwoździe, młot, trzcinę oraz gąbkę nasączoną octem. Widoczny jest także ognisty miecz- symbol sprawiedliwości i kary za grzechy, a z drugiej strony białe lilie wskazujące drogę do nieba. Nad głową sędziego odznacza się potrójna aureola, która symbolizuje Trójcę Świętą. Po prawej stronie Jezusa klęczy jego matka Maryja ubrana w białą chustę i czarną szatę, wraz z nią klęczy Jan Chrzciciel. Klęcząc i składając ręce możemy się domyślić, że wypraszają miłosierdzie dla sądzonych dusz. Reszta klęczących mężczyzn i siedzacych na ciemnych chmurach to Apostołowie. Ubrani są w różnokolorowe szaty, m.in. czerwoną, szarą, zieloną. Górna część namalowana jest w jasnych i ciepłych barwach.
Niżej przeważają barwy ciemne. W dolnej części na pierwszy plan został wysunięty Archanioł Michał, ubrany w wysadzaną klejnotami zbroję (m.in. z diamentów). W prawej ręce trzyma krzyż- włócznię, w lewej zaś- wagę, na której znajdują się dwie dusze; na lewej szali (lżejszej) dusza, która trafi do piekła, na prawej (cięższej) dusza zbawiona. Nad Archaniołem krążą trzy anioły przybrane w szatę różową, zieloną i pomarańczową, ogłaszajace nadejście Sądu Ostatecznego. Na tę wieść umarli powstają z grobów, co jest dobrze widoczne na obrazie (ludzie powstający z ziemi). Wyraźnie widać, że każdy kazdemu jest równy, albowiem wszyscy są nadzy; każdy bez względu na wiek, rasę (w tłumie widoczni są murzyni), kolor włosów itp. stanie przed Sądem Bożym i będzie osądzony ze swoich win. Po prawicy Archanioła ukazana jest scena psychomachii; diabeł z motylimi skrzydłami walczy z aniołem o duszę człowieka, jest to klasyczna scena walki dobra ze złem (motyw ten w sztuce średniowiecznej był często wykorzystywany). Warto wspomnieć o wyglądzie diabłów, np. diabły z pawimi piórami symbolizują pychę (jak wiemy diabły są upadłymi aniołami, które zgubiła pycha). Każdy z nich ma w sobie jakąś ludzką cechę, przyrównywaną zwierzętom. Trawa rośnie tylko po stronie zbawionych, czyli na glebie urodzajnej, która symbolizuje czystosć duszy. Po stronie tych, którzy trafią do piekła trawa nie chce rosnąć (grzechy). W oddali widać morze.
W obrazie Memlinga możemy odszukać treści biblijne; każdy, nawet najmniejszy szczegół znajdzie potwierdzenie w Biblii; każdy coś symbolizuje. Możemy tu odnaleźć siebie. Obraz "Sąd Ostateczny" może stać się naszą lekturą- po jej przeczytaniu możemy zrozumieć, jak wielką nagrodę otrzymamy czyniąc dobro i że cierpienie prowadzi do doskonałości. Obraz wzbudza refleksyjne myślenie. Pomijając sens dzieła warto także pomyśleć, ile pracy i serca oraz wysiłki włożył w jego namalowanie sam autor.

Dodaj swoją odpowiedź