Co może zrobić szkoła by zadbać o ekologie? - Propagowanie

Zadaniem szkoły jest przekazanie wiedzy uczniom dotyczącej ochrony środowiska Każdy uczeń od klas 0-6 powinien wiedzieć że:
Każdy nie wyrzucony papierek przyczynia się do zanieczyszcza środowiska.
Idąc na zakupy warto wziąć torbę z materiału niż na miejscu brać foliowe torebki.
W miarę możliwości kupować produkty w szarym i płaskim opakowaniu. Firmy produkują oszczędne opakowania z materiałów odnawialnych. Płaskie paczki zajmują mniej miejsca podczas transportu. Stosowanie opakowań wymagających minimum materiałów to ich wkład w ochronie środowiska. Jeszcze lepiej w ogóle nie kupować produktów podwójnie pakowanych.
Rozsądnie postępować z odpadami.
W Polsce w ciągu roku powstaje około 50 mln m3 odpadów komunalnych, co na jednego mieszkańca daje 314 kg. Rosnąca ilość odpadów zagraża człowiekowi i przyrodzie. Ludzie coraz więcej konsumują a przemysł coraz więcej produkuje. Wszystko czego używamy dzisiaj to potencjalne śmieci w przyszłości. Jutro przedmioty tę będą zużyte, staną się niepotrzebne i wtedy się ich pozbędziemy - opakowania, gazety, farby, odpadki z kuchni, słoiki, puszki, kartony, ubrania, plastikowe butelki, lodówki, wózki dziecięce, baterie, stary olej, samochody a nawet całe domy. Rośnie ilość, różnorodność i toksyczność odpadów.
Większość z odpadów produkowanych przez człowieka nigdy nie zniknie. Mogą one być jedynie przetworzone lub przemieszane. Przy usuwaniu odpadów powstają często nowe odpady czasem bardziej niebezpieczne niż stare.
Odpowiedzialność za powstające odpady spada i na przemysł i na konsumentów, na handel, drobne podmioty gospodarcze i instytucje. Każda z tych grup wdrażając odpowiednie zasady postępowania z odpadami jest w stanie znacznie ograniczyć ich powstawanie. Najlepszym sposobem na odpady jest więc: po pierwsze - unikanie, po drugie - powtórne wykorzystanie. Zasady te dotyczą zarówno konsumentów jak i przemysłu. Przyrastająca szybko ilość odpadów wymusza przebudowę całego systemu postępowania z nimi.
Pożądany kierunek działań w postępowaniu z odpadami

Trzeba mówić głośno o ekologii. - uczulić na to każdego człowieka i walczyć z każdym , kto postępuje nieekologicznie przyłączać się do grup działających na rzecz środowiska lub wziąć udział w zajęciach terenowych z zakresu edukacji przyrodniczej i regionalnej dla szkół i przedszkoli na obszarach chronionych i obiektach kultury Dolnego Śląska!

Głównym celem zajęć terenowych jest wspomaganie nauczycieli w prowadzeniu edukacji przyrodniczej i regionalnej poprzez „wyprowadzenie” jej poza mury szkoły, przez nauczanie o przyrodzie „w przyrodzie”, w bezpośrednim z nią kontakcie. Dodatkowym elementem naszych jest poznawanie bezpośrednio w terenie wielowiekowej historii Dolnego Śląska.

„Lekcje w przyrodzie” prowadzone są nowoczesnymi metodami warsztatowo - ćwiczeniowymi z podziałem na grupy, co pozwala zaktywizować wszystkich uczestników do prowadzenia obserwacji, prostych badań i udziału w grach dydaktycznych. Celem jest też dostarczenie dzieciom i młodzieży możliwości radosnej zabawy na łonie natury, pokazanie zalet czynnego wypoczynku w kontakcie z przyrodą i bogatym dziedzictwem kulturalnym naszego regionu.
Oszczędzać energię. Wymiana żarówki to naprawdę doskonały sposób ochrony środowiska. Żarówki energooszczędne zużywają o 80%mniej energii niż standardowe.. Ich jedyną wadą stanowi śladowa zawartość rtęci. Dlatego trzeba ją zwrócić do utylizacji.
Lepiej dla Ciebie i dla Ziemi jest poruszać się pieszo, rowerem niż jeździć pojazdem spalinowym ten sposób przyczyniać się do zmniejszenia zanieczyszczeń atmosfery ciągu godziny średnie drzewo liściaste wytwarza ok. 1200 litrów tlenu, człowiek zużywa ok. 30 litrów, a samochód 6000 litrów zamienia w spaliny.
Oszczędzanie wody to też ważna rzecz! Trzeba ją oszczędzać, choć jest składnikiem odnawialnym , Istnieją różnorodne sposoby oszczędzania wody w gospodarstwie domowym. Do podstawowych należą:dbałość
1.o jakość sieci wodnej, w szczególności:
a)likwidacja przecieków
b)montaż sprzętów ograniczających zużycie wody, jak np. podwójne spłuczki
c)montaż perlatorów (Perlator - rodzaj wylewki, końcówki kranu, prysznica itp. zwiększający optycznie strumień wody poprzez znaczne jej napowietrzenie. Zgodnie z danymi producentów, perlator potrafi oszczędzić od 15% do 60% wody.)
2.racjonalne używanie wody
a)w trakcie mycia się
b)podczas zmywania naczyń i sprzątania
c)do podlewania

(patrza załącznik)

Tabela stworzona przy założeniach: 4 osobowe gospodarstwo domowe, osoby myjące zęby 3 razy dziennie, 140 l. dziennego zużycie na osobę. 3 kąpiele tygodniowo, koszt m3 zmieszanej ciepłej i zimnej wody 10 PLN.

Zanim rozpocznie się sprzątać w dzień Sprzątania świata należy najpierw zadbać o czystość na swoim podwórku, w domu.

Wpojenie zasad ekologicznych dzieciom i młodzieży będzie owocowało w dalszym ich życiu, zgodnie z zasadą „czym skorupka nasiąknie za młodu tym na starość

Agata Siwirska

Dodaj swoją odpowiedź