Błagam Ratujcie 40 pkt 1. Rozpoznaj, jakie jest to wypowiedzenie- pojedyncze czy złożone? Jeśli jest pojedyncze -wskaż, czy jest nierozwinięte lub rozwinięte. • Postanowiłem opuścić kapsułę. • Dostroiłem nadajnik i założyłem kombinezon. • Wydostałem
Błagam Ratujcie 40 pkt
1. Rozpoznaj, jakie jest to wypowiedzenie- pojedyncze czy złożone?
Jeśli jest pojedyncze -wskaż, czy jest nierozwinięte lub rozwinięte.
• Postanowiłem opuścić kapsułę.
• Dostroiłem nadajnik i założyłem kombinezon.
• Wydostałem się.
• Poczułem podmuch wiatru.
• Rozejrzałem się.
• Rozciągała się bezkresna przestrzeń.
• Ja, człowiek, znalazłem się na obcej planecie.
• Byłem dumny, z zarazem czułem niepokój.
2. Rozpoznaj zdanie pojedyncze ze względu na cel wypowiedzi.
• On nie zagrzeje tutaj miejsca.
• Przestań wreszcie szukać dziury w całym!
• Czy pójdziesz ze mną do kina?
• Od wczoraj nie kiwnąłeś nawet palcem!
• Nie musisz zaprzątać sobie głowy tą sprawą.
3. Rozpoznaj zdanie współrzędnie złożone, wykonaj do niego wykres .Postaw w odpowiednim miejscu przecinek/przecinki.
• Wyszedł z domu wcześnie ale spóźnił się na autobus.
• Pojadę w góry albo wybiorę się nad morze.
• Ta sztuka nie schodzi z afisza już trzeci miesiąc a krytycy ciągle źle ją oceniają.
• Nazbieraliśmy dużo grzybów zatem zrobimy marynaty.
• On zawsze wykorzystywał każdą sytuację do pomagania nigdy nie zasypiał gruszek w popiele.
4. Podkreśl spójniki, które wskazują na zdania współrzędnie złożone:
i, że, bądź, czy ,lub, gdyż, albo, ani, który.
5. Rozpoznaj zdanie złożone podrzędnie, wykonaj wykres.
• Dwa razy daje, kto prędko daje.
• Iza stała się taka, ze ukrywa swoje myśli.
• Kiedy czuję się zmęczony, wybiegam na podwórko.
• Przyznawszy się do prawdy, poczuł ogromna ulgę.
• Wydaje mi się , że my się już znamy.
• Ponieważ poczułem znużenie, postanowiłem zrobić sobie krótka przerwę.
6. Przekształć zdania pojedyncze na złożone podrzędnie.
• Zdarza się używanie aforyzmów przez uczniów.
• ………………………………………………………………………………………………………………………………
• Brak pieniędzy na wyjazd zagraniczny jest oczywisty.
• ………………………………………………………………………………………………………………………………..
• Michał bardzo rzadko spóźniał się do szkoły.
• ……………………………………………………………………………………………………………………………..
7. Postaw w odpowiednim miejscu przecinek.
Mądrej głowie dość dwie słowie
(znaczenie:mądremu człowiekowi nie trzeba wiele mówić, bo szybko rozumie, o co chodzi)
„Nie przesadzimy jeśli powiemy że z przysłowiami kojarzy się skansen muzeum…
Forma dwie słowie z tytułowego przysłowia to nic innego jak przechowana w językowym skansenie liczba podwójna. Przetrwała w nim dzięki wymogom rymu.
Za króla Olbrachta wyginęła szlachta.Za króla Sasa jedz pij i popuszczaj pasa. Wymowy tych przysłów nie zrozumiemy nie znając historii Polski.
Kto za życia ognia pożycza, w piekle oddawać musi. To koniecznie trzeba pamiętać o dawnym zwyczaju wiejskim. Nie było zapałek ognia trzeba było doglądać także i nocą. Kto tego zaniedbał musiał pożyczać ogień od sąsiada. To przysłowie jest przestrogą dla niedbałej gospodyni. Z tym zwyczajem wiąże się też powiedzenie wpaść jak po ogień.
Źródłem przysłów są też Biblia: Niedobra żona-cierniowa korona Dobra żona-męża korona. Nie samym chlebem człowiek żyje; literatura: Wśród serdecznych przyjaciół psy zająca zjadły.”