Błagam Ratujcie 40 pkt 1. Rozpoznaj, jakie jest to wypowiedzenie- pojedyncze czy złożone? Jeśli jest pojedyncze -wskaż, czy jest nierozwinięte lub rozwinięte. • Postanowiłem opuścić kapsułę. • Dostroiłem nadajnik i założyłem kombinezon. • Wydostałem

Błagam Ratujcie 40 pkt 1. Rozpoznaj, jakie jest to wypowiedzenie- pojedyncze czy złożone? Jeśli jest pojedyncze -wskaż, czy jest nierozwinięte lub rozwinięte. • Postanowiłem opuścić kapsułę. • Dostroiłem nadajnik i założyłem kombinezon. • Wydostałem się. • Poczułem podmuch wiatru. • Rozejrzałem się. • Rozciągała się bezkresna przestrzeń. • Ja, człowiek, znalazłem się na obcej planecie. • Byłem dumny, z zarazem czułem niepokój. 2. Rozpoznaj zdanie pojedyncze ze względu na cel wypowiedzi. • On nie zagrzeje tutaj miejsca. • Przestań wreszcie szukać dziury w całym! • Czy pójdziesz ze mną do kina? • Od wczoraj nie kiwnąłeś nawet palcem! • Nie musisz zaprzątać sobie głowy tą sprawą. 3. Rozpoznaj zdanie współrzędnie złożone, wykonaj do niego wykres .Postaw w odpowiednim miejscu przecinek/przecinki. • Wyszedł z domu wcześnie ale spóźnił się na autobus. • Pojadę w góry albo wybiorę się nad morze. • Ta sztuka nie schodzi z afisza już trzeci miesiąc a krytycy ciągle źle ją oceniają. • Nazbieraliśmy dużo grzybów zatem zrobimy marynaty. • On zawsze wykorzystywał każdą sytuację do pomagania nigdy nie zasypiał gruszek w popiele. 4. Podkreśl spójniki, które wskazują na zdania współrzędnie złożone: i, że, bądź, czy ,lub, gdyż, albo, ani, który. 5. Rozpoznaj zdanie złożone podrzędnie, wykonaj wykres. • Dwa razy daje, kto prędko daje. • Iza stała się taka, ze ukrywa swoje myśli. • Kiedy czuję się zmęczony, wybiegam na podwórko. • Przyznawszy się do prawdy, poczuł ogromna ulgę. • Wydaje mi się , że my się już znamy. • Ponieważ poczułem znużenie, postanowiłem zrobić sobie krótka przerwę. 6. Przekształć zdania pojedyncze na złożone podrzędnie. • Zdarza się używanie aforyzmów przez uczniów. • ……………………………………………………………………………………………………………………………… • Brak pieniędzy na wyjazd zagraniczny jest oczywisty. • ……………………………………………………………………………………………………………………………….. • Michał bardzo rzadko spóźniał się do szkoły. • …………………………………………………………………………………………………………………………….. 7. Postaw w odpowiednim miejscu przecinek. Mądrej głowie dość dwie słowie (znaczenie:mądremu człowiekowi nie trzeba wiele mówić, bo szybko rozumie, o co chodzi) „Nie przesadzimy jeśli powiemy że z przysłowiami kojarzy się skansen muzeum… Forma dwie słowie z tytułowego przysłowia to nic innego jak przechowana w językowym skansenie liczba podwójna. Przetrwała w nim dzięki wymogom rymu. Za króla Olbrachta wyginęła szlachta.Za króla Sasa jedz pij i popuszczaj pasa. Wymowy tych przysłów nie zrozumiemy nie znając historii Polski. Kto za życia ognia pożycza, w piekle oddawać musi. To koniecznie trzeba pamiętać o dawnym zwyczaju wiejskim. Nie było zapałek ognia trzeba było doglądać także i nocą. Kto tego zaniedbał musiał pożyczać ogień od sąsiada. To przysłowie jest przestrogą dla niedbałej gospodyni. Z tym zwyczajem wiąże się też powiedzenie wpaść jak po ogień. Źródłem przysłów są też Biblia: Niedobra żona-cierniowa korona Dobra żona-męża korona. Nie samym chlebem człowiek żyje; literatura: Wśród serdecznych przyjaciół psy zająca zjadły.”
Odpowiedź

1.Nierozwinięte pojedyncze 2.Złożone 3.pojedyncze nierozwinięte 4.pojedyncze nierozwinięte 5.pojedyncze nierozwinięte 6.pojedyncze nierozwinięte 7.pojedyncze rozwinięte 8.złożone

1..pojedyńcze nierozwinięte 2.złożone 3.pojedyńcze nierzwinięte 4pojedyńcze nierozwinięte 5pojedyńcze nierozwinięte 6 pojedyńcze nierozwinięte 7 pojedyńczze rozwinięte 8 złożone

Dodaj swoją odpowiedź