Akcja propagująca zdrowy styl życia.

1.Słówko wstępne.. (od autora oczywiście).

Możemy zastanawiać się godzinami czym tak naprawdę jest ZDROWIE.
Ja postaram się poruszyć w swojej pracy jedynie kilka aspektów związanych z
tym szerokim tematem. Zamierzam udowodnić, że nie jest koniecznie potrzebny cały „sztab” ludzi aby zmienić światopogląd społeczeństwa.
Musimy przede wszystkim zacząć od siebie. Nie wystarczą jedynie słowa, tutaj potrzebne są czyny! W szczególności My młodzież powinniśmy mieć decydujące zdanie na ten temat, mamy prawo być w 100% uświadomieni o niebezpieczeństwach i korzyściach płynących z naszych decyzji. W tak klarownej sytuacji będzie nam o wiele łatwiej dokonać właściwego wybory i propagować zdrowy styl życia.
A oto tematy, z którymi można się zetknąć w moim tekście:

• Życie bez nałogów
• Nasza ziemia, DBAJMY O NIĄ!! ( tematy związane z wodą)
• Ekologiczny styl życia
• Zdrowe odżywianie
• Rola zwierząt w naszym ZDROWYM ŻYCIU


Zachęcam do zapoznania się z moja akcją. Z góry dziękuję. 

Marzena Drozdowicz
2. Geneza zdrowego stylu życia....
Wszystkie wyszczególnione na poprzedniej stronie akcje przeprowadziłam w Gimnazjum im. Jana Pawła II oraz w innych
(jeżeli można tak powiedzieć) instytucjach państwowych. Zaczęłam od akcji pt.
„Życie bez nałogów”. Wszyscy dobrze zdajemy sobie sprawę, że młodzież coraz częściej sięga po różnego typu używki... poczynając od niewinnej kawy a kończąc na narkotykach... Nie jest to moim zdaniem „kosmiczne” i okropne zjawisko. Owszem nie popieram tego ale wychodzę z założenia, że wszystko jest dozwolone lecz z umiarem i nasze życie powinniśmy przeżyć godnie.

Akcja ta objęła 950 uczniów mojego Gimnazjum. Głównym jej celem było skłonienie młodych, jakże zbuntowanych ludzi do wyciągnięcia poprawnych wniosków na temat używek. Zajęłam się rozdawaniem ulotek o szkodliwym działaniu nikotyny oraz o alkoholu, który strasznie szybko pozostawia trwałe ślady w młodym organizmie. Przygotowałam również krótką prelekcję a swoje rozważania na ten temat wygłosiłam przez szkolny „Radio węzeł”. Nie brzmiały one jak zwyczajne nudne kazanie, były czymś zjawiskowo innym. Uważam, ze głupotą wręcz jest zanudzać uczniów i nakazywać im coś.. do czego oni nie koniecznie są skłonni.. Potraktowałam to jak zwyczajną rozmowę, bez zbędnego wyolbrzymiania całego faktu. Mam nadzieję, że w jakimś stopniu to poskutkowało.
A opinie jakie otrzymałam na ten temat były satysfakcjonujące. Akcja ta była zorganizowana ( jak zresztą wszystkie pozostałe ) z pomocą opiekuna Szkolnego Koła PCK, pielęgniarki szkolnej oraz oczywiście niezawodnych członków SK PCK ( wraz z moją skromną osobą na czele).

Uczestniczyłam również w akcji „Światowy dzień bez tytoniu”, która odbyła się w naszej szkole 31 Maja 2006r., wówczas jeszcze jako nowicjuszka, czyli pełnoprawna pierwszoklasistka. Przygotowałam wraz z moimi rówieśnikami audycję na ten temat. Jej kluczowym hasłem było:

„ Jestem wolny NIE pale !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”

„ Kiedy palisz tracisz zdrowie, każdy mądry Ci to powie...”

„Kopciuszku!! Czy aby na pewno warto??”

„Papierosy do niczego, więc nie próbuj ich kolego!!!”

A teraz czas na małą statystykę:
W rankingu stopnia uzależnienia od narkotyków stwierdzono, że „ nikotyna uzależnia silniej niż heroina, kokaina, alkohol, kofeina czy marihuana”. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), palenia stanowi największe Śmiertelne zagrożenie zdrowia. Szacuje się, że około jedna trzecia dorosłej ludności to palacze. Co roku tytoń jest przyczyną 3,5 miliona zgonów, co oznacza, że każdego dnia z powód tytoniowego dymu 10 000 osób!!!!!!! Warto??? Oświadczam wszem i wobec, że absolutnie NIE.

Oto kilka zdjęć obrazujących moja działalność przeciwstawienia się nałogom:
(rozdawałam broszurki o różnej „używkowej” tematyce na lekcjach wychowawczych oraz na korytarzach mojej szkoły)

3. Nasza ziemia, DBAJMY O NIĄ !!!!!!

Wydawać by się mogło, że temat ziemi i wody jest dość odległy i nie adekwatny do Zdrowego Stylu życia, otóż nie, są Państwo w błędzie..
Sama się o tym przekonałam. Postanowiłam zgłębić swoja wiedzę i w fachowej literaturze, oraz innego typu informatorach odszukałam, że w roku 2007 na wszelakich sympozjach jest poruszany ten problem, wydaję się on mało widoczny ale nie jesteśmy przyzwyczajeni do oszczędzania wody... Z bólem muszę to stwierdzić. Aby to sprawdzić udałam się do „Sanepidu” w Lwówku Śląskim, do KP PSP (Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej) oraz do przedszkola nr II również we Lwówku. Przeprowadziłam w każdej z tych instytucji wywiady z pracownikami i wesołą ankietę z przemiłymi przedszkolakami. Zaprezentuję teraz rezultaty swojej pracy, potwierdzone zdjęciami jak i tekstem (oczywiście).


KP PSP- wywiad:

Zaczniemy od uchwały z dnia 26 stycznia 2006 roku. Jeden z paragrafów informuje nas o najistotniejszej rzeczy, a mianowicie:
§44
Uprawnieni do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu zakładu zobowiązani są do powiadomienia zakładu o miejscu i ilości pobranej wody niezwłocznie, jednak nie później niż w niż w ciągu 24 godzin do jej pobrania.

Postanowiłam porozmawiać z jednym ze strażaków na temat wody:
-Dzień dobry. Czy mogłabym zadać Panu kilka pytań na temat zasad zużycia wody w KP PSP Lwówek Śląski?
-Dzień dobry. Tak z przyjemnością.
-Skąd pobierana jest woda do napełniania samochodów?
-Istnieją dwie możliwości. Zazwyczaj korzystamy z sieci hydrantowej- miejskiej, w której znajduje się czysta woda (zupełnie identyczna jak w kranach). Drugą możliwością jest pobieranie wody podczas akcji gaśniczej z miejscowych strumieni oraz rzek, lecz ta woda musi być przepuszczona przez sita itp. Samochody znajdujące się w KP PSP Lwówek Śląski posiadają nowoczesne pompy, do których wymagana jest czysta woda, bez zanieczyszczeń w postaci piasku, żwiru, kamieni.
-Jaka ilość wody znajduje się w pojazdach?
-Posiadamy 4 pojazdy gaśnicze. 2 z nich dysponują zbiornikami o pojemności 2000 l wody, 8000 l i 18 000 l. Są one wykorzystywane do rożnych działań w zależności od potrzeb.
-Czy istnieją ograniczenia zużycia wody dla PSP?
-Nie ma takich ograniczeń, w sytuacjach awaryjnych możemy korzystać nawet z prywatnych ujęć. Lecz jako instytucja ograniczamy w jakimś sensie zużycie wody:
. Poprzez stosowanie węży o małych przekrojach
. Prądownice o rozproszonych strumieniach wody
. Pojazdy po akcji są myte urządzeniem Kercher, które zużywają niewielkie ilości wody, podając ją pod bardzo wysokim ciśnieniem.
Budynek straży posiada wodomierz i każdorazowo po działaniach gaśniczych informujemy o ilości zużytej wody do celów gaśniczych.
-Dziękuje serdecznie za udzielenie informacji.
-Nie ma za co. Do widzenia
-Do widzenia.

Wywiad przeprowadziła Marzena Drozdowicz. Wywiadu udzielił kpt. Artur Drozdowicz.

Postanowiłam dodatkowo porozmawiać ze strażakami na temat Zdrowego Trybu Życia, przeprowadziłam tzw. Prelekcję, na której rozdawałam ulotki niezbędne do zaznajomienia się ze szczegółowymi informacjami.

Wywiad z „Sanepidu”:

-Dzień dobry nazywam się Marzena Drozdowicz i chciałabym przeprowadzić z Panem krótki wywiad. Czy mogę?
-Dzień dobry, bardzo proszę
-Co mógłby Pan powiedzieć na temat czystości wody pitnej w gminie Lwówek Śląski?
-Posiadamy 3 duże sieci wodociągowe zaopatrujące miejscowości w całej gminie. Możemy wyróżnić wśród nich wodociąg Płakowicki, Rakowicki oraz miejski. Woda znajdująca się, w każdym z wodociągów jest przeznaczona do spożycia, oczyszczona z bakterii oraz innych zanieczyszczeń. Najlepszą jakość wody na wodociąg Płakowicki (woda ta wydobywana jest ze studni głębinowej, niegdyś źródła artezyjskiego). Lwóweckie wodociągi nie maja większych problemów, lecz są one w porównaniu z dużymi systemami doprowadzania wody są bardzo niewielkie. Możemy zauważyć na razie małoznaczący problem podwyższonej zawartości manganu w wodzie.
-Jak można zapobiegać dalszemu osadzaniu się manganu w wodzie?
-Ku poprawie tego aspektu potrzebne są duże na razie niemożliwe do zrealizowania inwestycje m.in. nowa sieć rur przeprowadzających wodę.
-Co jaki czas przeprowadza się badanie wody pitnej?
-Sanepid bieżąco monitoruje przepływ wody oraz składniki w niej zawarte. To jak często jest dokonywane badanie wody zależy od bieżących problemów a zazwyczaj robimy to co kwartał. Zależy to również od liczby odbiorców lub od dobowej produkcji wody. Docierają do nas w szybkim tempie informacje o zaistniałych problemach dotyczących zanieczyszczeń wody pitnej. Staramy się rozwiązywać je najszybciej jak to jest możliwe.
-Czy są stosowane wskaźniki bakteriologiczne?
-Owszem, takie wskaźniki posiadają zbiorniki większe stan małych określany jest ogólnie jako zły.
-Jakimi zbiornikami wodnymi w czasie lata zajmuje się sanepid?
-Prowadzimy szczegółową analizę wody znajdującą się w lwóweckim basenie otwieranym podczas lata dla mieszkańców naszej gminy. Co do kąpielisk wymagania te są dość liberalne, więc tym samym nie mamy obowiązku badania tego typu wód, choć doraźnie przeprowadzamy takie działania.
-Czy mogłabym Pana prosić o pozytywne podsumowanie naszego wywiadu?
-Tak, woda będzie coraz droższa.
-A w jakim sensie ten skutek jest pozytywny?
-A w takim, że gdy będziemy płacić coraz więcej za wodę, pojmiemy jakim jest cennym surowcem i zaczniemy ja oszczędzać .
-Dziękuje Panu serdecznie za rozmowę. Do widzenia
-Do widzenia.

Niestety z przykrością musze stwierdzić, ze pracownik Sanepidu chciał pozostać osoba anonimową. Czy mógłby obawiać się konsekwencji? Zapewne nie, ale cóż…


Zdjęcie:
rzedszkolna ankieta, komentarze dzieci oraz zdjęcia:
Ankieta (wraz z pytaniami):
Ankietę opracowała Marzena Drozdowicz. Przeprowadziła ją wśród dzieci miedzy 4-6 rokiem życia. W przedszkolu nr 2 we Lwówku Śląskim.

1. Kąpiesz się …?

a) pod prysznicem … b) w wannie …

2. Podlewasz kwiaty…?

a) konewką … b) wężem ogrodowym …

3. Myjesz zęby używając wody …?

a) w kubeczku … b) bieżącej …

4.Jak twoja mama zmywa naczynia w …?

a) zmywarce… b) zlewie …

5. Jak twoi rodzice piorą pranie w …?

a) pralce … b) misce …

Liczba ankietowanych osób :17

Odpowiedzi i przedstawienie graficzne wyników ankiety

1. Pod prysznicem- 13 osób
W wannie- 4 osoby

2. Konewka- 14 osób
Wąż ogrodowy- 3 osoby

3. W kubeczku- 14 osób
Pod bieżącą- 3 osoby

4. W zmywarce- 13 osób
W zlewie- 4 osoby

5. Pralka- 16 osób
Miska- 1 osoba

Wniosek:
Dzieci w wieku od 4-6 lat oszczędzają wodę w przeciwieństwie do niektórych dorosłych lub młodzieży. Według ankiety większość ankietowanych powiedziała, że bierze prysznic zamiast kąpieli, myje zęby wodą, która wcześniej sobie przygotują w kubeczku, podlewają kwiaty konewką, myją naczynia w zmywarce. Oby tak dalej! Ankieta ta jest prawdziwa a wniosek z tego taki, że MŁODE POKOLENIE ZACZYNA OSZCZĘDZAĆ NIEZBĘDNĄ DO ŻYCIA WODĘ!!!!!! 
Wesołe komentarze, z którymi spotkała się nasz reporterka:
„Dzieciaki powiedźcie mi jak sądzicie czy na długo jeszcze wystarczy nam wody?”
Oskar: ”Tak prze panią po wiek wieku! ”
Nie dość, że to pokolenie młodych oszczędzających wodę ludzi to jeszcze jakże dowcipnych! I morał z tej opowiastki: NIE MA TO JAK PRZEDSZKOLE !

Zdjęcia z panią dyrektor przedszkola nr II w Lwówku Śląskim:

4. Ekologiczny styl życia.

W mojej szkole, przeprowadziłam wraz z członkami SK PCK wiele różnorakich konkursów o tematyce ekologicznej, chciałabym zaprezentować swój wywiad z drzewem, a właściwie drzewa z mieszkańcem naszej planety.
„EKO LAS”
-Witam serdecznie wszystkich słuchaczy radia „Wesoły LAS”.
To ja wasza wspaniała reporterka Topola. Dzisiaj będziecie świadkami niespotykanego wydarzenia. Tak, właśnie dziś przeprowadzę wywiad z CZŁOWIEKIEM, może trudno w to uwierzyć,
lecz dyskusji nie podlega iż fakt ten jest prawdą.
A więc 3, 2, 1............. START:
T- Cześć Człowieku jestem Topola, miło mi. Udzielisz mi może krótkiego wywiadu??? A tak w ogóle co Ty robisz w lesie przystojniaku? Hm???
Czł- O!!! Hej. Adaś miło mi. A tak.............sobie.......na, na spacer przyszedłem... no wiesz ....dotlenić się i takie tam...
T- To w takim razie po co Ci scyzoryk???
Czł- Yyyy......no dobrze, niszczyć drzewa przyszedłem, sorki piękna.
T- Oj wandalu, wandalu!!! Właśnie o tym chciałam z Tobą porozmawiać. Dlaczego niszczycie drzewa?? Przecież to nas boli.
Czł- To trudne pytanie.. hm.... Właściwie to sam nie wiem. Naprawdę, was to boli?? Zawsze myślałem, że drzewa nie odczuwają niczego.
T- Mylisz się Młody, mamy uczucia i jesteśmy wrażliwe na ludzką krzywdę. Mam nadzieję, że zdradzisz mi jeszcze kilka sekretów dotyczących „niszczenia nas”
Czł- Nooo...bo..., dobrze powiem Ci tylko mi nie mdlej i nie płacz, ok.??
T- Postaram się, w końcu Topola potrafi. Ha ha !!! 
Czł- Tak a więc, wycinamy na was wzorki scyzorykami, palimy wami w piecach, robimy z was meble, zanieczyszczamy wasze środowisko spalinami, łamiemy młode gałązki. Jejku ile tego jest..
T- Widzisz? Ile złego nam wyrządzacie.
Czł- Topolko, przepraszam Cię bardzo jeżeli to cokolwiek zmieni. Postaram się nie robić tego więcej i obiecuję dbać o drzewa.
T- Adasiu cieszę się, że mogłam Cię poznać, jesteś bardzo miłą ludzką istotką. I myślę, że dotrzymasz danego mi słowa. To do zobaczenia. PAPA
Czł- Cześć, cześć.

Och czyż to nie wspaniałe?? Aż się wzruszyłam, a jaki on ładny.. ach..... Dla radia „Wesoły LAS” mówiła reporterka Topola.
A morał??? Hm.... Ludzie nie niszczcie Nas, a świat będzie piękniejszy!!!

Tę wesołą opowiastkę przedstawiłam dzieciom z przedszkola nr II w Lwówku Śląskim, bardzo się spodobała. Dzieci oświadczyły mi, że czekają na inne przygody wesołej Topoli. W ten oto sposób możemy również wpływać na propagowanie Zdrowego Stylu Życia.

„Z Ekologią na co dzień”
Akcja objęła całą społeczność uczniowską naszego Gimnazjum. Jej celem było rozbudzenie świadomości proekologicznej wśród młodzież, a także współodpowiedzialność za swoje środowisko przyrodnicze. Chcieliśmy także ukształtować właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska. Nasze działania były inspiracją do rozwijania zainteresowań ekologicznych. Brak wiedzy, odpowiedzialności człowieka, jego wyobraźni, jest powodem degradacji środowiska naturalnego.
Hasła:
„Gdzie idziecie??? ZBIERAĆ ŚMIECIE!!!!!”
„Nie bądź jeleń, SZANUJ ZIELEŃ”

Powyższe hasła obrazują, że można także na wesoło podejść do sprawy.
Oto kilka zdjęć z akcji ekologicznej :

5. Zdrowe odżywianie.
„ Warzywa i owoce posiadają tajemne moce...”
„ Jedz aby żyć, a nie żyj aby jeść !!!”
„ Witaminki, witaminki dla chłopczyka i dziewczynki.”
Nie bez powodu zapisałam te hasła, promują one kolejną akcję SK PCK pt. „ Zdrowe odżywianie” . Przeprowadziliśmy ankietę wśród uczniów naszego gimnazjum dotyczącą zdrowego żywienia . Wyniki przedstawiono w postaci ankiety zbiorczej, z której wynika, że większość odżywia się nieprawidłowo.
Dlatego zorganizowaliśmy szereg działań mających zachęcić do zdrowego odżywiania. Przygotowaliśmy cykl audycji informujących jak należy się prawidłowo odżywiać i dlaczego, oraz jak zdrowo wypoczywać. Bardzo ważną rolę odgrywa sport, to właśnie dzięki wykonywaniu ćwiczeń fizycznych odpoczywany a nasze ciała stają się zdrowsze i piękniejsze. W całej Polsce pojawił się ostatnio nieoczekiwany problem, a mianowicie dotyczy on młodzieży, która mimo doskonałych warunków do uprawiania sportu (hale, stadiony) coraz częściej zapomina ćwiczyć na Wychowaniu Fizycznym, jest to spowodowane typowymi błahostkami i wymówkami ( ktoś nie ma stroju, ktoś inny ma makijaż i z obawy tego, że się zmyję nie ćwiczy) poprzez tak drobne rzeczy nasz naród staje się coraz grubszy. Przecież nie chcemy tego. Nasze SK PCK postanowiło zwalczyć ten problemik. Ćwiczymy ponadprogramowo z innymi klasami w wolnym czasie na zajęciach w-fu, oraz przekonujemy wszystkich nie ćwiczących do zaangażowania się w czynna pracę fizyczną. Wszystkie nasze działania uświadomiły uczniom naszego Gimnazjum, jak ważne i istotne jest prawidłowe odżywianie, szczególnie dla rozwoju organizmów młodych.

„ SPORT TO SAMO ZDROWIE!!!!!!!!!”

Oto zdjęcia zrobione na sali gimnastycznej Gimnazjum w Lwówku Śląskim. Tak miło jest popatrzeć na zdrową, wysportowaną ,wręcz w formie młodzież. Zachęcamy do aktywnego spędzania czasu. 
* Ankieta na temat zdrowego odżywiania przeprowadzona w naszej szkole.
ybranej przez ciebie odpowiedzi postaw znak X. Pytania otwarte uzupełnij własnymi słowami.

1. Jesteś:
Dziewczyną.................. Chłopcem.......................


2. Swój stan zdrowia oceniasz jako:
Bardzo dobry............ Dobry............. Zły.............

3. Czy przed wyjściem z domu do szkoły zjadasz śniadanie?
Zawsze................ Nieraz............... Nigdy ...............

4. Czy w szkole zjadasz drugie śniadanie?
Tak ............... Nie ............... Nie zawsze...............

5. Co najczęściej spożywasz na drugie śniadanie?
................................................................................................
6. Czy w szkole pijesz herbatę?
Tak ............... Nie...............

7. Czy codziennie zjadasz obiad?
Tak............... Nie ...............(Dlaczego?)..........................
8. Jak często pijesz mleko?
- Nie piję ..............(Dlaczego?)..........................................
- Codziennie ......................................................................
- Inne odpowiedzi..............................................................

9. Jak często w tygodniu jadasz zupy warzywne?
- Codziennie.......................
- 2 –3razy ............................
- 1 raz ..................................
- wcale ................................(Dlaczego?)............................
10. Jak często spożywasz owoce i warzywa?
......................................................................................................

11. Jakie owoce najbardziej lubisz?
......................................................................................................
12. Jakie warzywa najbardziej lubisz?
.......................................................................................................
13. Czy wiesz, dlaczego powinniśmy jeść owoce i warzywa?
........................................................................................................
14. Jak często jadasz słodycze?
.......................................................................................................
15. Czy uważasz, że samopoczucie i stan zdrowia uzależnione są od odżywiania?
......................................................................................................
16. Jak oceniasz swoje samopoczucie?
Bardzo dobre........ Dobre.......... Złe............. Bardzo złe..........

SK PCK serdecznie dziękuje za wypełnienie powyższej ankiety.

Wyniki tej ankiety dowiodły jednak, że młodzież mimo wszystko się źle odżywia. Jako koło PCK staramy się robić jak najwięcej aby tą sytuację polepszyć. Na rezultaty trzeba jeszcze poczekać.

6. Rola zwierząt w naszym zdrowym życiu.
Zwierzęta odgrywają znaczącą rolą w życiu człowieka, posiadając psa częściej zmuszany się do wysiłku fizycznego i ruchu np. spacery ze zwierzakiem,
Przy innych zwierzętach również. Ogólnie rzecz biorąc czerpiemy korzyści z ich posiadania. A co dają nam pszczoły????????? Trzeba przyznać, że mnóstwo!!!!!!! Chciałabym głębiej poruszyć ten temat :
Dobrze wiem jak są one potrzebne i jakie czerpiemy z nich korzyści, ponieważ mój tato i ja posiadamy niewielką pasiekę.... Położona w lesie i niepozornie wyglądająca „fabryka zdrowia” . Pszczoły jak dobrze wiadomo wytwarzają przysmak wszystkich niedźwiedzi czyli miód.

Lwówek. Śl. 08.05.2007r.
Potwierdzam przeprowadzenie akcji prozdowotnych przez Marzenę Drozdowicz oraz członków SK PCK wysłanych do Dolnośląskiego Zarządu Okręgowego we Wrocławiu.

Dyrektor
Opiekun SK PCK

Dodaj swoją odpowiedź