Badania w marketingu społecznym

Badania w marketingu społecznym według Barbary Jacennik przebiegają na trzech etapach:
1. Badania formatywne – badania rynku na etapie tworzenia strategii kampanii lub programu.
2. Testowanie wstępne (pretesting) – testowanie elementów strategii przed realizacją programu / kampanii w terenie.
3. Monitorowanie i ewaluacja – badanie programu w trakcie realizacji w celu ewentualnego poprawienia jego skuteczności i efektywności. Skuteczność okresla się tutaj na podstawie stopnia realizacji zamierzonych celów.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że marketing społeczny czerpie nie tylko z marjetingu komercyjnego, ale także nauk społecznych, psychologii, wykorzystując zwłaszcza teorie modyfikacji zachowań, np. Transteoretyczny Model Zmiany Zachowań. To ujęcie pokazuje, że zmiana zachowania to progreywne przejście przez 5 etapów gotowości do zmiany zachowania:
1. Jednostka przed rozważaniem zmiany zachowania - nie bierze pod uwagę najbliższych 6 miesięcy, czyli swojej najbliższej przyszłości. Najczęściej dotyczy takie zachowanie osób, które są niedoinformowane na temat skutków danego zachowania lub osób, które podejmowały wcześniej nieudane próby.
2. Jednostka rozważa zmianę zachowania – zaczyna zastanawiać się nad zmianą w najbliższej przyszłości, czyli w ciągu najbliżnszych 6 miesiący. Ten etap obejmuje osoby świadome swojego zachowania oraz jego pozytywnych i negatywnych stron, ale równocześnie wahające się i niezdecydowane co do zmiany.
3. Jednostka przygotowuje się do zmiany zachowania – podejmowała już próbę zmiany w ostatnim roku i zstanawia się nad zmianą w ciągu najbliższego miesiąca. Osoby znajdujące się w tym stadium mają zwykle plan jakiegoś działania i są dobrymi kandydatami do udziału w terapii lub programie terapii np. uzależnień.
4. Jednostka zaczyna działać – zmianiła swoje zachowanie w ciagu ostatnich 6 miesięcy. Można to określić na postawie mierzalnego kryterium, np. dla palaczy będzie to calkowite rzucenie palenia papierosów.
5. Jednostka utrwala swoje zachowanie – utrzymała zmianę zachowania w ciągu ostatnich 6 miesiecy. Na tym etapie, im bardziej jednostka utrwala swoje zachowanie – powstrzymuje się od powrotu do np. nałogu, zwalcza pokusę nawrotu szkodliwego zachowania, wierzy z możliwość utrzymania zmiany.
Najważniejszymi czynnikami wspierającymi zmiany są postrzegane przez jednostkę korzyści czy kontrola nad swoim zachowaniem. Dlatego bardzo ważne jest zachęcenie ludzi do przejścia z etapu rozważania na kolejne etapy zmiany, a potem dążenie do tego, aby ich wzmacniać i podtrzymać nowe wzorce zachowań. Konsumenci powinni odbierać komunikaty przypominające im o korzyściach z nowego zachowania, tak by weszło ono w nawyk – na stałe, a poprzedni sposób zachowania wygasł.
Kampanie społeczne zajmują się promowaniem instytucji i organizacji publicznych, ale nie są stricte kampaniami public relations, gdyż każda z tych kampanii ma odmienny cel i służy realizacji innych interesów nadawców. Różni się także obszar działania i grupa odbiorców. Z jednej strony mamy do czynienia z kampaniami globalnymi – działania ONZ, UNESCO czy Światowej Organizacji Zdrowia, a z drugiej mamy także kampanie narodowe oraz regionalne i lokalne.
Według Bogusławy Dobek-Ostrowskiej i Roberta Wiszniowskiego, na pierwszym etapie powstawania kampanii społecznej należy sformułować problem i postawić pytania, typu:
- skąd i dlaczego pojawiło się negatywne zjawisko lub patologia społeczna?
- jaki jest zasięg i natężenie problemu?
- jakie są konsekwencje istenienia danego problemu i jakie są koszty społeczne?
- jakie są odchylenia od normy?
- w jaki sposób można usunąć problem i jak osiągnąć stan pożądany?
W tej fazie prowadzone są studia i analizy, badania ankietowe i sondażowe, obserwacje, czyli cały system badań empirycznych w celu jak najlepszego rozpoznania negatywnego zjawiska i odpowiedzi na postawione pytania. Tego typu badania sa zlecane zwykle instytucjom, które profesjonalnie zajmują się danym problemem, np. psyhologom, psychiatrom, lekarzom, placówkom badawczo-naukowym czy ośrodkom badania opinii publicznej.
Kolejną fazą są poszukiwania i prace nad stworzeniem scenariusza przyszłej kampanii. Takie wstępne modelowanie wyglada tak, że przygotouje się kilka scenariuszy, a po przeprowadzeniu symulacji wstępnych, wybiera najlepszy z zaproponowanych. Następnie ma miejsce najważniejszy etap prekampanii – faza oceny wstępnej, kiedy sprawdza się hipotezy, formułuje cele, podejmuje decyzje, które następnie są realizowane w kolejnych fazach. Podczas tego etapu prowadzi się:
- studia na kosztami skuteczności kampanii, nad tym jak zmaksymalizować efektywność działań przy określonym budżecie;
- testy wrażliwości modelu kampanii w zależności od ważności i znaczenia poszczególnych elementów;
- testy przypadkowości, weryfikujące reakcję modeli na zmianę kryteriów oceny;
- testy trwałości, wskazujące na wrazliwość modeli na zastosowanie w praktyce.
Wszystkie powyższe czynności mają pomóc organizatorom kampanii w wyborze najlepszego modelu kampanii oraz zracjonalizować budżet kampanii, ale jednocześnie realizować wyznaczone cele.

Dodaj swoją odpowiedź
Dziennikarstwo

Pojęcie marketingu społecznego.

Na reklamę społeczną można spojrzeć z szerszej perspektywy. Jest ona bowiem elementem marketingu społecznego, zwanego inaczej marketingiem zaangażowanym społecznie.
Promowanie społecznych idei nie od dziś budzi zainteresowanie i staje...

Marketing

Ogólne informacje z marketingu

Strategie działania na rynku:
1. orientacja produkcyjna- konsument kupi taki produkt który będzie tani i łatwo dostępny. Nacisk w firmie jest położony na podniesienie wydajności pracy, dystrybucję i wady tej strategii. Firma nie przekaz...

Marketing

Niektóre pojęcia z marketingu

Klient – osoba fizyczna lub instytucja występująca w charakterze partnera dawcy w transakcjach kupna-sprzedaży dóbr lub usług. Termin ten może być utożsamiany z „nabywca” lub „kupującym”, ale jest tylko pokrewny w stosunku do term...

Marketing

Charakterystyka elementów marketingu mix

1. Wstęp
2. Elementy marketingu mix
2. 1. Produkt, jako element marketingu mix
2. 2. Cena, jako element marketingu mix
2. 3. Promocja, jako element marketingu mix
2. 4. Dystrybucja, jako element marketingu mix

1. Wst...

Marketing

Marketing mini

Marketing-sztuka kształtowania i zaspokajania potrzeb klienta z zyskiem ;badanie rynku; proces dzięki któremu firma jest powiązana z rynkiem w sposób twórczy ,zyskowny ,produktywny ;dostarczanie właściwych towarów i usług ,odpowiednim ,wł...