Porównaj koncepcje jednostki zawarte w głównych współczesnych ideologiach.

Porównaj koncepcje jednostki zawarte w głównych współczesnych ideologiach (3-4). Zastanów się jakie skutki dla wizji wychowania dzieci i młodzieży może mieć przyjęcie poszczególnych koncepcji jednostki. Nakreśl obraz szkoły i wychowawcy zbudowany na podstawie jednej z tych koncepcji.


Jednostka- w pojęciu socjologicznym- człowiek ukształtowany przez społeczeństwo w procesie socjalizacji, społeczne indywiduum. Jednak nie każda ze współczesnych ideologii poprzestaje na takim tłumaczeniu tego zagadnienia. Niemal każda inaczej interpretuje to pojęcie.
I tak np. nacjonalizm: już z samej nazwy wynika, że najwyższą wartość ma tutaj naród. I to naród nie jako wspólnota składająca się z pojedynczych jednostek, ale naród jako całość. Analogicznie interes państwa stawia ponad interes prywatny, a nawet grupy, czy społeczności regionalnych etc., ale także ponad interes innych narodów.
Niedaleko od takiej koncepcji odbiega faszyzm. Tutaj także najważniejsza jest wspólnota narodowa a prawa jednostki są podporządkowane prawom narodu. Z tym że tutaj jedną z ważnych teorii jest również obecność wodza (na przykładzie Włoch, gdzie powstał faszyzm). Ideologia ta poprzez swoje założenia znoszące pojęcie jednostki, ingerowała w gospodarkę- państwo przejmuje władzę także nad przedsiębiorstwami prywatnymi.
Obie te ideologie oparte są na kolektywizmie- „poglądzie głoszącym prymat dobra zbiorowości nad interesami i potrzebami indywidualnymi”.
Całkowicie odmienny jest liberalizm, który charakteryzuje się indywidualizmem. Stawia on prawa jednostki, pojedynczego człowieka ponad wspólnotą. Postuluje także równość obywateli wobec prawa, respektowanie praw człowieka, swobód obywatelskich i zasad tolerancji.
Podobne podejście do człowieka jako jednostki, ma katolicka nauka społeczna. Opiera się ona na zasadach chrześcijaństwa, podstawą są prawdy zawarte np. w Biblii. Największą wartość, nieporównywalną z niczym innym, stanowi życie, istota ludzka oraz jej godność. Co za tym idzie, wyznawcy tej ideologii ostro protestują przeciwko łamaniu podstawowych praw człowieka, takich jak prawo do życia, poprzez np. eutanazję, aborcję itd., a także przeciwko przemocy i wojnom. Szczególnie głośno dyskutuje się o tym w ostatnich latach, do takich sprzeciwów nawoływał także największy autorytet naszych czasów, Jan Paweł II.
Takie podejście byłoby dobrym przykładem dla kształtującego się systemu myślenia młodego człowieka. Uczy się on wtedy szacunku nie tylko do samego siebie, ale także i do innych, przywiązuje większą wagę do życia ludzkiego w sensie zarówno fizycznym, jak i duchowym. Gdyby młodzież przenosiła teorie katolickiej nauki społecznej, lub do nich podobne, w realne życie, może następne pokolenie zahamowałoby w jakiś sposób rozwój szeroko pojętego „zła” na świecie. Także ich życie mogłoby być lepsze, pozbawione wielu niepotrzebnych konfliktów i wahań.
Z kolei biorąc pod uwagę np. szkołę, najlepszą ideologią zdaje się być taka, która zawiera elementy kolektywizmu, tzn. taka, w której liczy się cała grupa. W tym przypadku grupą należałoby nazwać zbiorowość uczniowską danej placówki. Wtedy to dostosowywano by standardy do poziomu młodzieży uczącej się w danej szkole, a nie do poszczególnej jednostki. Przy tym należy zaznaczyć, że traktowanie uczniów zupełnie indywidualnie nie jest wykluczone, gdyby wymagała tego sytuacja, naturalna byłaby „zmiana ideologii”. Jednak na ogół, zgodnie z zasadami demokracji należy myśleć o uczniach jako o całości i podejmować decyzje uwzględniając dobro całości, a nie pojedynczych jednostek.

Dodaj swoją odpowiedź