Podstawy marketingu
1. Marketing w ujęciu tradycyjno - klasycznym to planowanie, koordynowanie i kontrola działań przedsiębiorstwa ukierunkowana na aktualne kierunki zbytu.
Definicje klasyczne, podkreślają:
1. świadomą świadomość na klienta (podstawą są jego potrzeby)
2. interdyscyplinarność orientacji
3. systematyczność badań rynku
4. ustalenie długofalowych celów i strategii działania
5. kształtowanie rynku poprzez zestaw narzędzi – mix
6. zróżnicowane oddziaływanie na segmenty rynku
7. koordynowanie działań w strukturze organizacyjnej w firmie
Marketing jest złożonym procesem zachodzącym wewnątrz organizacji. W ramach tego procesu bada się, przewiduje i kształtuje poziom oraz strukturę popytu na dobra i usługi. Jego celem jest umocnienie pozycji firmy i wprowadzenie na rynek odpowiednich produktów.
Działania marketingowe muszą być ściśle zintegrowane i koordynowane z uwarunkowaniami zewnętrznymi, uzależnione są od właściwości, które dana firma reprezentuje. Każda nowa sytuacja musi wpływać na zmianę działań marketingowych. Słabością definicji klasycznej jest orientacja na towary i usługi w sensie ekonomicznym, nie obejmują one działań instytucji non profit i rządowych, które w gospodarce rynkowej także muszą działać marketingowo. W kategoriach marketingowych należy rozpatrywać, nie tylko materialne potrzeby człowieka, ale także potrzeby wyższego rzędu, zaspokajane poprzez uczestnictwo w imprezach, w pracach innych organizacji. W obszarach działania produkty oferowane klientom zaspokajają potrzeby, wymiana ta nie ma jednak charakteru komercyjnego. Instytucje te nie oczekują zwiększenia zysku, lecz raczej korzyści nie materialnych (zmiany zachowań, myślenia, nastawienia). Wykorzystują metody i sposoby myślenia marketingu komercyjnego, realizujące programy społeczne, oświatowe, administracyjne, itd. Za miernik efektywności przyjmuje się jednak wzrost ilości pozytywnych ocen o świadczonych usługach.