Teatr za Stanisława Augusta.

Dzieje teatru
Bardzo ważny jest fakt, że w oświeceniu zaistniała scena Teatru Narodowego - odgórną decyzją króla. Zaczęła w Polsce działać pierwsza zawodowa scena, teatr publiczny - na wzór ośrodków zagranicznych. Otwarcie nastąpiło dokładnie 19 XI 1765 roku, a zagrano komedię J. Bielawskiego pt. Natręci. Do tej pory, owszem działały w Polsce teatry, ale nie publicznie. Była to scena królewska Władysława IV, teatry szkolne jezuitów i pijarów, teatry w rezydencjach magnackich (np. Radziwiłłów w Nieświeżu, Czartoryskiej w Puławach czy Lubomirskich w Łańcucie. Grały tam zaproszone trupy zagraniczne lub amatorzy, repertuar także zza granicy lub własne utwory sceniczne magnatów.
Teatr Narodowy stał się czymś zupełnie nowym - nową, inną doktryną teatralną naszych czasów, miał podejmować tematykę współczesną i kształtować światopogląd społeczeństwa. Na początku przez kilka lat funkcjonowania teatru, w repertuarze dominowały komedie Franciszka Bohomolca. Wykorzystywał wprawdzie ów komediopisarz zachodnie wzorce komedii, ale propagował ideały oświeceniowe, były prawe i poczciwe w wymowie, lecz nużyły dydaktyzmem. Grywano więc także dzieła francuskie (oczywiście Moliera) i pokazali się światu Polacy: Franciszek Zabłocki (jego Fircyk w zalotach grywany jest do dziś), Stanisław Trembecki i Józef Wybicki.

Odkąd kierownictwo Teatru przejął Wojciech Bogusławski - scena polska stała się sceną propagowania ideałów narodowych w duchu stronnictwa patriotycznego. Grano operę narodową, komedie polityczne, a nawet dramaty historyczne. Natomiast najsłynniejsze dzieło Bogusławskiego, to Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale (premiera odbyła się 1 marca 1794 roku, trzy tygodnie przed wybuchem powstania kościuszkowskiego

Znaczenie teatru
W okresie oświecenia teatr publiczny pełnił bardzo ważną rolę. Wychowywał ówczesnego obywatela. Uczył go krytycznie myśleć i widzieć wady ustroju, w którym żył. Walczył o język narodowy. Propagował postępowe reformy państwowe. Jego działalność szczególnie wzrosła w czasie Sejmu Czteroletniego. Obok sztuk rozrywkowych wystawiał utwory, które w sposób pośredni lub bezpośredni nawiązywały do życia politycznego kraju, propagowały nowe idee oświeceniowe, domagały się przeprowadzenia w Polsce reform politycznych i społecznych w myśl założeń społecznych i humanitarnych. Dla teatru tworzyły najlepsze pióra epoki - Bohomolec, Niemcewicz, Zabłocki. Ulubionym gatunkiem ściągającym liczną widownię były komedie, które realizowały hasło: "bawiąc-uczyć!". Najważniejszą osobą teatru , jego funkcjonowania i upowszechniania był jego długoletni dyrektor Wojciech Bogusławski.

Ludzie teatru oświecenia
Wojciech Bogusławski - niewątpliwie najważniejszy człowiek teatru oświeceniowego, dyrektor Teatru Narodowego w najgorętszym okresie epoki, bo podczas Sejmu Czteroletniego i czasu reform, prób ratowania ojczyzny. Teatr był wówczas bardzo ważnym miejscem politycznym - widownia reagowała żywo, niemal jak posłowie w sejmie, a to co pokazywano na scenie kształtowało opinię publiczną. A że podejmowano tematykę obywatelską wiemy już po zapoznaniu się z Powrotem posła J.U. Niemcewicza. Boguslawski jest autorem wlasnie "Krakowiaków i górali", sztuki przesyconej aluzjami i watkami patriotycznymi. Jest to sztuka dosc niezwykla. Autor zerwal w niej z dotychczasowym czerpaniem z wzorów obcych. Zamiast tego osadzil jej akcje w podkrakowskiej wsi, a jej bohaterami uczynil chlopów. Nastapilo w niej takze zbratanie chlopów i górali, co stanowilo wyrazna wskazówke dotyczaca przyszlej drogi Rzeczypospolitej.Utwór ten uznawany jest za szczytowy punkt rozwoju sceny narodowej, no i bylo to wydarzenie nie tylko towarzyskie, artystyczne, ale i polityczne.

Franciszek Bohomolec - najstarszy z oswieceniowych komediopisarzy. Jego model komedii swieckiej utrwalil sie na dlugo, to wlasciwie on wprowadzil nowoczesna komedie w stylu francuskim do Polski. Czesto czerpal z obcych wzorców fabularnych, z tym, ze osadzal postaci i zdarzenia w polskich realiach, czesto tez wykorzystywal schemat Molierowski.Osmieszal sarmatyzm, a za wzór podawal Francje i kreowal obraz nowoczesnego Polaka. Krytykowal cudzoziemszczyzne i zabobony ludowe.
Franciszek Zablocki - aktywnosc tego komediopisarza przypada na czasy stanislawowskie i uwaza sie Zablockiego za wielkiego poprzednika Fredry. Komedie Zablockiego dotycza swiata Sarmatów, oparte sa o zywy dialog i intryge, z reguly nieporozumienie i perypetie bohaterów wynikaja z zabawnej pomylki. Zablocki napisal ponad 50 sztuk! Do naszych czasów przetrwalo 22, a wciaz zywy pozostal Fircyk w zalotach i Sarmatyzm.
Od początku istnienia sceny narodowe podejmowano tematykę obywatelską
W Teatrze Narodowym grywano komedie polityczne z Powrotem posla na czele (w goracych czasach sejmowych). Oprócz tego komedie obyczajowe (Zablockiego i innych), dramy mieszczanskie - adaptacje dziel europejskich, równiez dramy historyczne oraz opery - tlumaczone lub polskie, jak Cud mniemany... Boguslawskiego.
Publicznosc ówczesnego teatru byla juz calkiem wyksztalcona, zywo reagowala na to co dzieje sie na scenie, a wywodzila sie tak samo z kregów mieszczanskich jak szlacheckich, przychodzila juz do teatru inteligencja miejska, a nawet plebs. Kierownictwo teatru musialo liczyc sie z upodobaniami i gustami widowni, zaczely bowiem juz wówczas dzialac prawa rynkowe.

Dodaj swoją odpowiedź
Historia

Reformy z początków panowania Stanisława Augusta

Reformy z początków panowania Stanisława Augusta.
W pierwszych dwu latach panowania Stanisława Augusta starał się kontynuować dzieło reform. W tym czasie udało się poprawić sytuację monetarną, m.in. dzięki otwarciu mennicy państwo...

Historia

Moja ocena reform za Stanisława Augusta Poniatowskiego

Temat: Oceń próby reform w Polsce za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego.



Rzeczpospolita bardzo powoli otrząsała się po ciężkich czasach panowania królów Saskich. Były to dla kraju lata wyjątkowo niewdzięczne...

Język polski

Warszawa za czasów panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego.

W poniedziałek pani od polskiego zadała nam bardzo ciekawą pracę domową. Mieliśmy napisać wypracowanie o Warszawie za czasów panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego. Usiadłam i zaczęłam pisać. A oto rezultaty mojej wędrówki do tam...

Historia

Kultura i sztuka za czasów Stanisława Augusta Poniatowskiego

Stanisław August Poniatowski, który był ostatnim królem Polski, jest oceniany bardzo różnie: od bohatera narodowego do rosyjskiej marionetki. Jednak niewątpliwie przyczynił się on do rozwoju polskiej kultury i sztuki.

Obiady czwart...

Język angielski

1.Jakie reformy dotychczasowe oświaty wprowadzono w Polsce w czasach Stanisława Augusta. 2. Kto i kiedy założył teatr narodowy. 3. Podaj kilka argumentów potwierdzających tezę że król Stanisław August był mecenasem.

1.Jakie reformy dotychczasowe oświaty wprowadzono w Polsce w czasach Stanisława Augusta. 2. Kto i kiedy założył teatr narodowy. 3. Podaj kilka argumentów potwierdzających tezę że król Stanisław August był mecenasem....