Określ , które elementy budowy rowerów decydują o ich przydatności podczas jazdy w danym terenie.

Określ , które elementy budowy rowerów decydują o ich przydatności podczas jazdy w danym terenie.
Odpowiedź

tych elementow jest na pewno kilka, jak np. 1. Opony Zaleznie od terenu, maja one bieznik i szerokosc opony przystosowane do np. -- szosowe- do jazdy po drogach/asfalcie - tu bieznik jest minimalny, opona dosc gladka i najczesciej waska - a przez to osiaganie wysokich predkosci przy malym wysilku, i jak najlepszej przyczepnosci. -- do roweru gorskiego/MYB - do jazdy poza drogami, piasek, trudny teren,bloto: wyrazny "kostkowaty" bieznik, zapewniajacy mozliwosc jazdy w trudnym terenie, opona zdecydowanie szersza - zmniejsza efekt zapadania sie w gruncie, po ktorym porusza sie rowerzysta - Profil takiej opony nie jest okreslony na osiaganie wysokich predkosci, za to taka opona jest wytrzymalsza, umozliwia nawet skakanie na rowerze. - uniwersalne/do wielu zastosowan - cos pomiedzy poprzednimi. np . w miare waska opona ale z wyraznie zaznaczonym bieznikiem, umowliajaca w miare komfortowy przejazd rowerem lesna droga. 2. rozmiar felg/kol - z reguly im wieksze kola, tym bardziej rower jest nastawiony na jazdy po szosie, np typowa "kolazowka". Duze kola i cieniutkie opony. MTB maja kola w tzw. srednim rozmiarze. mniejsze niz rowery szosowe, wieksze niz ciagle jeszcze istniejace "skladaki" wszelkiego rodzaju. 3. Ilosc przelozen i sposob ich przelaczania: W czasie jazdy rowerem typowo szosowym ,  w terenie w ktorym jest to dosc komfortowe, mozna zastosowac najrozniejsze rodzaje manetek zmieniajacych przelozenia.Kiedys byly klasycznie montowane na ramie, bo tam z reguly patrzy kolarz w czasie jazdy. W przypadku juz rowerow gorskich MTB, ktore sa czesto uzywane w blocie, upadaja , musza wytrzymac wiecej, najlepiej sprawdzaja sie manetki typu grip shift - przekrecane gumowe pierscienie ktore daja sie obsluzyc i mokre , i w rekawicach, i nie sa tak podatne na zniszczenia. W rowerach miejskich znowu , i z racji estetyki i tego, ze nie potrzeba tak wielu przelozen, system jest czesto zamkniety w tylnej piascie. 4. Polozenie siodelka i kierownicy--->Pozycja jazdy. Szosowe - pozycja jak najbardziej oplywowa, mocno pochylony "jezdziec". Nisko kierownica, wysoko siodelko. W rowerze gorskim chodzi o pozycje raczej jak najlepiej wywazona, dociskajac tylne kolo , ale tez pole widzenia, wiec kierownica jest juz ciut wyzej. W rowerach miejskich czesto jest to po prostu pozycja "jak najbardziej wygodna" (chociaz plecy moga mowic cos innego) 5. Ilosc osprzetu na rowerze jak i jego sama waga/wykorzystany material do np. budowy ramy. O ile w rowerach miejskich kladzie sie najwiekszy nacisk na komfort i bezpieczenstwo : oswietlenie, odblaski, sakwy, blotniki (np. w Niemczech jazda bez blotnikow jest , przynajmniej oficjalnie, zabroniona), O tyle w wyczynowych na niska wage i wytrzymalosc calej konstrukcji: brak oswietlenia, blotnikow, bagaznikow, za to obecnosc np. amortyzatorow (ok, te sa tez w rowerach np, miejskich, ale o wiele mniej wytrzymale.) i ramy z lekkich metali. 6. calkiem odrebna kategorie stanowia np. BMX-y . Tu rower przystosowany jest do akrobacji, ma male, ale wytrzymale kola, ze srednio grubymi oponami, bardzo stabilna rame i wiekszosci wypadkow umieszczone roznego rodzaju podnozki/ podpory. Najczesciej na przedniej i tylnej osi. Przelozenie roweru jest stale,nie posiada on hamulcow, a  naped w tego typu rowerze dziala tak w przod , jak i w tyl. A ze nie ma hamulcow, nie ma tez ani zbednych linek hamulcowych, co umozliwia dowolne obracanie kierownicy i wykonywanie ewolucji. Blotniki , oswietlenie czy bagaznik sa oczywiscie zbedne , zeby byl mozliwie najlzejszy. Zupelnie nieprzystosowany do pokonywania dluzszych dystansow.

opony szosowe          terenowe amortyzatory - tłumią nierówności przerzutki - zmniejszają siłę oporu gdy trzeba wjechać po strome wzniesienie hamulce - zawsze się przydają

Dodaj swoją odpowiedź
Elektrotechnika

Określ które elementy budowy rowerów decydują i ich przydatności podczas jazdy w danym terenie.

Określ które elementy budowy rowerów decydują i ich przydatności podczas jazdy w danym terenie....

Elektrotechnika

Określ, które elementy budowy rowerów decydują o ich przydatności podczas jazdy w danym terenie.

Określ, które elementy budowy rowerów decydują o ich przydatności podczas jazdy w danym terenie....

Elektrotechnika

Określ, które elementy budowy rowerów decydują o ich przydatności podczas jazdy w danym terenie.

Określ, które elementy budowy rowerów decydują o ich przydatności podczas jazdy w danym terenie....