Eksploatacja baterii akumulatorów
Eksploatacja baterii akumulatorów
Istnieje wiele sposobów ładowania akumulatorów np. ładowanie pierwsze formujące, ładowanie jednostopniowe czy tez ładowanie dwustopniowe i wiele, wiele innych. Postaram się opisać kilka z nich.
Ładowanie pierwsze formujące.
W tym ładowaniu sposób przygotowania elektrolitu zależy od tego jaki mamy akumulator. Czy jest to suchy ładowany czy nie ładowany. Niezależnie od tego jaki mamy akumulator należy go zawsze ładować prądem stałym nie zmieniając jego wartości. Przed ładowaniem akumulatora należy sprawdzić stan techniczny i bezpieczeństwo przewodów elektrycznych oraz zacisków.
Ładowanie jednostopniowe tzn, ze jednostopniowo ładujemy akumulator prądem I = 0,10 Q20 do chwili kiedy zauważymy oznaki całkowitego ładowania. Jeżeli akumulator jest zupełnie rozładowany, powinno się go zostawić na ok. 12-13h nie odłączając go od ładowania, lecz ładowanie jednostopniowe nie jest dobre i zalecane przez fachowców, ponieważ może źle wpływać na żywotność akumulatora.
Ładowanie dwustopniowe tzn, ze dwustopniowo ładujemy akumulator prądem I = 0,10 Q20 od chwili, gdy wystąpi tak zwane gazownie. Jeżeli akumulator jest całkowicie rozładowany jego ładowanie trwa ok. 20-21h a następnie zanim się go gdziekolwiek podłączy zaleca się minimum 2 godzinna przerwę, by zaszła dyfuzja elektrolitu oraz jego odgazowanie.
Ładowanie przyspieszone.
W tym ładowaniu akumulator ładuje sie szybciej i prądem I = 0,80 Q20 do chwili, gdy wystąpi gazowanie ogniw a nastąpienie ładowanie zmniejsza się do I = 0,10 Q20. W przeciągu pół godzinny to ładowanie jest w stanie naładować do 60-70% pojemności akumulatora, lecz owe ładowanie stosuje się tylko w awaryjnych przypadkach, ponieważ źle oddziałuje na żywotność akumulatora.
Ładowanie regeneracyjne (zwane tez jako odsiarczające), oznakami zasiarczenia akumulatora są:
- znaczy spadek pojemności elektrycznej,
- zbyt mała gęstość elektrolitu po naładowaniu akumulatora,
- duża wartość napięcia podczas ładowania,
W celu ładowania baterii akumulatora:
- należy sprawdzić (w karcie ładowań, która powinna być na spodzie), który akumulator został podłączony do ładowania,
- należy podjechać wózkiem do stanowiska ładowania akumulatora, gdzie będzie dokonywana wymiana akumulatora
- po czym należy przygotować wózek do wymiany:
a) należy podjechać jak najbliżej do stanowiska wymiany akumulatorów,
b) w wózkach wysokiego składowania należy umożliwić wymianę akumulatora,
c) należy wyjąć wtyczkę i wprowadzić rozładowany akumulator na stanowisko,
d) należy podłączyć przewód z prostownika oraz podjechać i wprowadzić naładowany akumulator,
e) należy zabezpieczyć bezpiecznik i schować akumulator.
Porady dotyczące eksploatacji akumulatora:
1. Akumulator powinien być utrzymany w stanie suchym oraz czystym.
2. Części metalowe powinny być natłuszczone.
3. Przy każdym przeglądzie powinno się zlecić serwisowi kontrolę poziomu i pomiar gęstości elektrolitu (poziom elektrolitu dobrze też czasem samemu sprawdzić w okresach między przeglądami).
4. Akumulator powinien być dobrze zamocowany w pojeździe, a zaciski biegunowe dobrze zaciśnięte i zabezpieczone warstwą wazeliny bez kwasowej.
5. Powinno unikać się całkowitego wyładowania akumulatora (nie zostawiać włączonych odbiorników prądu po wygaszeniu silnika).
6. Jeżeli nie używamy akumulatora (np postój wózka), dobrze jest baterie doładowywać co 3 do 6 tygodni.
7. Nie rozładowywać baterii poniżej dolnej granicy podanej w instrukcji.
8. Przestrzegać pełnego ładowania baterii akumulatora.
Niedoładowanie może być spowodowane:
1. Złym działaniem prądnicy.
2. Złym działaniem alternatora.
3. Niewłaściwym działaniem regulatora napięcia.
4. Luźnym paskiem klinowym.
5. Ubytkami prądu z instalacji elektrycznej.
6. Zbyt dużej ilości odbiorników prądu.
7. Luźno dokręconymi złączami.
8. Niesprawnymi, zanieczyszczonymi elektrodami świec zapłonowych.
9. Zbyt małą zawartością elektrolitu.
10. Zasiarczeniem elektrod samej baterii.
Napięcie akumulatora mierzy się miernikiem cyfrowym lub za pomocą próbnika ogniw. Napięcie każdego z ogniw mierzy i sprawdza się osobno (tzn. oddzielnie) przykładając ostrza równolegle do końcówek biegunowych - ostrze dodatnie do końcówki biegunowej ujemnej.
Niedomagania baterii akumulatorów w trakcje eksploatacji wózka moja być spowodowane przez zasiarczenie się płyt akumulatorowych, zwarcie miedzy nimi czy tez wypaczenie się płyt.
W wózkach napędzanych jezdniowych występują tylko dwa rodzaje baterii akumulatorowych są nimi baterie trakcyjne i akumulatory rozruchowe.