Obserwując świat, widzimy który z trendów zachowań konsumenckich ma wielki wpływ na business dzisiaj i w najbliższym czasie
Obecnie żyjemy w czasach, w których najbardziej znaczącą postacią jest konsument, a konsumpcja jest domeną współczesnej cywilizacji. Jest ona coraz bardziej złożona, skomplikowana i obejmuje dziedziny życia, które do tej pory były wolne od jej wpływu, jak: rodzina, religia, sztuka, czas wolny, informacja. Jednak w momencie pojawienia się przesadnej konsumpcji następuje moment, w którym dochodzi do marnotrawstwa dóbr, pracy, zasobów naturalnych oraz dochodzi do degradacji środowiska, jak również w miarę rosnących potrzeb zaspokajania dóbr ludzi następuje stopniowa zamiana surowców naturalnych na szybko zużywalne przedmioty użytku codziennego. Taka sytuacja stwarza potrzebę i szansę stworzenia konsumpcji zrównoważonej.
Nasz współczesny świat jest diametralnie różny od świata w poprzednich stuleciach. Żyjemy w świecie rozwiniętym kulturalnie, technologicznie, informacyjnie, społecznie. Dostosowujemy nasze codziennie życie do ciągle zmieniającej się rzeczywistości, która w decydującej stopniu zależy od zachowań konsumenckich zarówno indywidualnych jednostek jak i grup społecznych.
Sposób życia ludzi biznesu wpływa na sposób prowadzenia ich biznesów, podejmują decyzje zależne od zachowań konsumenckich ludzi, ponieważ w przeciwnym razie ich biznes nie miałby racji bytu ani dzisiaj ani w najbliższej przyszłości. Zatem to jak żyją ludzie nie prowadzący własnego biznesu wpływa na życiu ludzi posiadających własny biznes.
W miarę rozwoju współczesnego świata i żyjąc myślą o tym co będzie jutro, za tydzień, za miesiąc, za rok czy też za kilka lat ważne jest uwzględnianie obecnych trendów oraz coraz nowocześniejszych trendów zachowań konsumenckich. Świat rozwija się na tyle szybko, że trendów jest coraz więcej i ważne jest uwzględnianie kilku trendów, by być w stanie zaspokoić konsumentów żyjących na różne sposoby. W związku z tym według mojej perspektywy wyróżniłam następujące trendy zachowań konsumenckich jako te, które maja największy wpływ na biznes:
1. Komunikacja sieciowa. Obecnie stała się tak istotnym i nieodzownym elementem życia, że większość ludzi nie wyobraża sobie funkcjonowania bez internetu. Wielu było by gotowych zrezygnować ze wszystkiego, tylko nie z niego.
2. Każdy człowiek ma możliwość świadczenia usług sieciowych. Zapotrzebowanie na nowe usługi jest coraz większe, a internet umożliwia tworzenie nowych rozwiązań (aplikacji) zarówno dla firm i konsumentów.
3. Media społecznościowe umożliwiają wyrażanie opinii na temat podawanych informacji poprzez udostępnianie komentarzy społecznych. Mamy możliwość wykorzystywania zdjęć, wideoklipów i utworów muzycznych.
4. Telefony komórkowe są nieodzowną częścią naszego życia, bez nich nie potrafimy normalnie funkcjonować. Konsumenci najbardziej interesują się usługami mobilnymi bezpośrednio związanymi z najbliższym otoczeniem lub lokalnymi punktami usługowymi.
5. Współużytkowanie informacji i posiadanie kilku urządzeń stale połączonych z Internetem staje się wśród konsumentów normą, co wywołuje wprowadzanie wielu usług opartych na przetwarzaniu w chmurze. Główną rolę odgrywa tu łatwość użycia.
6. Współczesne życie jest intensywne, ruchliwe i elastyczne. Poszukujemy sposobów, aby zarządzać jego tempem, złożonością i płynnością. Konsumenci poszukują rozwiązań, które pomagają tak zarządzać swoimi zasobami czasu, energii i informacji, aby dać z siebie jak najwięcej. To z kolei wywołuje dążenie do zatrzymania się w biegu lub nawet czasowe wyłączenie się – fizyczne i mentalne.
7. Jak nigdy przenikliwi i inteligentni konsumenci podejmują decyzje zakupowe z coraz większą rozwagą. Wartość nie sprowadza się do ceny. W coraz większym stopniu uwzględnia ocenę trwałości, jakości i niezawodności.
8. Konsumenci są coraz bardziej świadomi rozmaitych zagrożeń ze strony współczesnego świata. Chcą podejmować działania, które ograniczą niepewność, chcą chronić osoby i rzeczy, które są dla nich cenne. Dzięki globalnej sieci lokalne zagrożenia zyskują globalną widoczność.
To jak biznes będzie się toczył jutro czy za kilka lat mają wpływ konsumenci i ich zachowania, które w miarę rozwoju świata się zmieniają. Jesteśmy coraz bardziej wyczuleni na to co się dzieje wokół nas, widzimy zagrożenia i na nie reagujemy. Każdy kto chce by jego biznes istniał w przyszłości i się rozwijał musi w decydowanym stopniu zważać na odbiorców. To konsumenci decydują o przyszłości biznesu, o jego rozwoju, przetrwaniu czy upadku. W związku z tym istotne jest by przy każdym posunięciu i podejmowaniu decyzji brać pod uwagę trendy zachowań konsumenckich.