Opory ruchu występujące podczas jazdy
Opory ruchu występujące podczas jazdy Opory mechaniczne-układ napędowy Opory powietrza- związane z wielkością i kształtem nadwozia Opory drogowe, – które zależą od rodzajów stanu i kształtu nawierzchni Opory toczenia-powstające w miejscu zetknięcia się toczonego koła z nawierzchnią Opory wzniesień-pojawiają się, gdy pojazd musi pokonać wzniesienie tzw. Górkę Opory bezwładności- powstaje, gdy pojazd porusza się ruchem przyspieszonym
Opory powietrza-siła oporów powietrza Fp jest wynikiem oporu, jaki przyjmuje powierzchnia czołowa pojazdu poruszającego się ośrodku gazowym oporów tarcia powietrza o zewnętrzne ściany pojazdu, oraz oporów wewnętrznych przepływu powietrza przez chłodnicę i urządzenia wentylacyjne. Siła oporów powietrza Fp jest proporcjonalna do czołowej powierzchni S. Powierzchnia S jest rzutem powierzchni przedniej pojazdu do podłużnej osi samochodu, oraz do kwadratu prędkości jazdy. Natomiast k jest to współczynnik oporu powietrza zależny od gęstości powietrza
>BIENIU<