Aleksander Fredro.

Jest to postać - symbol polskiego komediopisarstwa i symbol Polski szlacheckiej, krainy dworków, brzóz, wierzb płaczących. Dowcipny,
błyskotliwy i cięty polemizował z romantycznymi koncepcjami, czym narażał się na dotkliwą krytykę (np. Seweryn Goszczyński zarzucił mu, że jego komedie są “nienarodowe”, bo w dobie niewoli powinien opiewać “treść” życia narodu i jegocierpienie).
Twórczość Fredry układa się w dwie fazy:
1818-1835: “Pan Geldhab”, “Śluby panieńskie”, “Zemsta”, “Pan Jowialski”, “Damy i huzary”. Atak krytyki w 1835 roku, wówczas powstały już największe dramaty romantyczne, spowodował przerwę w twórczości Fredry
1855 tzw. drugi debiut Fredry: “Wielki człowiek do małych interesów” oraz zbiór aforyzmów
“Zapiski starucha”.
“Śluby panieńskie”
Tłem utworu jest pozornie banalna historia. Zacniprzedstawiciele starszego pokolenia: Radost i p. Dobrójska umyślili, by ożenić Gucia
(Bratanka Radosta) z Anielą (córką p. Dobrójskiej). Gucio - “szaławiła”, który piekielnie nudzi się na wiejskiej prowincji, urządza nocne eskapady i ani mu w głowie stabilizacja. Aniela to panna-anioł, idealna, czysta, poważna dziewczyna o szczerym sercu. To jednak nie koniec przedstawicieli młodego pokolenia. Jest jeszcze Klara - sprytna i inteligentna kokietka i zakochany w niej Albin - nieszczęsne uosobienie odepchniętego kochanka. Niechęć Gustawa do ożenku, to nie jedyna przeszkoda. Otóż panny zaprzysięgły sobie “śluby panieńskie”, czyli, że nigdy za mąż nie wyjdą. Tak to rozpoczyna się komedia, by po wielu odmianach skończyć oczywiście dwoma ślubami. Pogląd Fredry na miłość wyjaśnia po części podtytuł komedii, który brzmi: “Magnetyzm serc”. Fredro w ten sposób nawiązał do poglądu Mesmera (lekarza z XVIII wieku) uznającego, że istnieje na świecie “uniwersalny fluid” emanujący z człowieka i oddziaływający na drugą istotę jak swojego rodzaju magnes. Taka skłonność miałaby być przyrodzona i konwenanse świata zmienić jej nie mogły. Fredro nie dyskutuje z tą teorią, ale eksponuje istotę pomysłu:
fakt, że uczucie łączące dwoje osób jest na tyle silne, że wykracza poza sztuczne ustalenia i schematy. Stąd w swojej komedii przedstawia analizę całego przebiegu procesu miłości: jej początków, narastania uczucia, walki o nie i w końcu szczęśliwego finału. Ponadto widzimy tu dwie różne odmiany miłości, różne sposoby jej ujawniania, różne też są przyczyny, dla których się rodzi (np. Gucio potrzebuje podniety ambicji, by zainteresować się Anielą). Z komedii fredrowskiej wynikają więc wnioski następujące: kobieta ma prawo wolnego wyboru męża (wyrazem tego są
“śluby” panienek); połączyć dwoje ludzi winno tylko poważne i szczere uczucie, mariaże oparte na rozsądku są przeciwne naturze;
o miłość należy walczyć; różni ludzie różnie odczuwają miłość, różne przyczyny ją też wywołują (koncepcja przeciwna romantycznej wizji miłości).
Inne utwory Fredry: “Pan Jowialski” - ostra satyra na współczesną poecie zamożną szlachtę galicyjską, ukazująca głupotę tej warstwy i ideową pustkę jej próżniaczego życia.
“Damy i huzary” - zabawna komedia ukazująca perypetie miłosne starych żołnierzy napoleońskich. Z dawnych towarzyszy broni śmieje się
szczerze, ale nie złośliwie. Stara się udowodnić, że mężczyźni mylą się,sądząc, że mogą obejść się bez kobiet.
“Mąż i żona” - komediopisarz bezlitośnie drwi z arystokracji, ukazuje jej niemoralne życie, zdradę, obłudę i zakłamanie.
Zobacz też:
Wstep do romantyzmu
Umysłowość romantyzmu
Romantyzm w Polsce
Literatura romantyzmu
Zasadnicze tematy literatury romantycznej
Adam Mickiewicz
Juliusz Słowacki
Zygmunt Krasiński
Cyprian Kamil Norwid

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Aleksander Fredro - biografia

Krytyk teatralny Bohdan Korzeniowski tak pisał o Fredrze: "Aleksander Fredro od dobrych stu lat uchodzi za największego, może jedynie naprawdę wielkiego komediopisarza polskiego. Jedni nazywają go polskim Molierem, inni polskim Goldonim.

Język polski

W autobiografii aleksander fredro streszcza akcje swej sztuki na podstawie tego fragmentu napisz krotki jednoakowy dramat a tyyule przypominanym przez fredrę

Fredro Aleksander był hrabią urodzonym 20 czerwca 1793 w Surochowie koło Jarosławia, którą wówczas dzierżawił jego ojciec. Zmarł 15 lipca 1876 w Lwowie. Był najwybitniejszym komediopisarzem polskim, poetą i pamiętnikarzem. Od 1815 gospo...

Język polski

prosze pomużcie mi. imie i nazwisko Aleksander Fredro data urodzenia Aleksander Fredro miejsce urodzenia Aleksander Fredro przebieg edukacji Aleksander Fredro prosze pomuZcie mi to rozwiazac ten kto rozwiaze dam naj:)

prosze pomużcie mi. imie i nazwisko Aleksander Fredro data urodzenia Aleksander Fredro miejsce urodzenia Aleksander Fredro przebieg edukacji Aleksander Fredro prosze pomuZcie mi to rozwiazac ten kto rozwiaze dam naj:)...

Język polski

Aleksander Fredro - życie i twórczość

Aleksander Fredro przyszedł na świat w roku drugiego rozbioru Polski w Surochowie koło Jarosławia. Galicyjska rodzina Fredrów wywodziła się jednak z innej linii tego starego ziemiańskiego rodu niż Andrzej Maksymilian Fredro, kasztelan-wojew...

Język polski

Aleksander Fredro (życie, twórczość, najważniejsze utwory)

Aleksander Fredro hrabia herbu Bończa (ur. 20 czerwca 1793 w Surochowie, zm. 15 lipca 1876 we Lwowie) – polski komediopisarz, pamiętnikarz, poeta, wolnomularz. Tworzył w epoce romantyzmu.

Był człowiekiem pełnym wewnętrznych sprzecz...

Język polski

Aleksander Fredro - biografia

Aleksander Fredro urodził się w 1793 roku w Surochowie, w bogatej rodzinie szlacheckiej. Był jednym z dziewięciorga dzieci Jacka i Marianny Fredrów. Naukę pobierał w domu rodzinnym. Nigdy nie chodził do szkół publicznych. Po śmierci matki...