Jest spowodowane tym, że osoby znajdujące się w kabinie oddychają powietrzem pod wyższym ciśnieniem niż ciśnienie na zewnątrz samolotu. Dopóki w kabinie panuje normalne ciśnienie, istnieje równowaga pomiędzy ciśnieniem powietrza w płucach ludzi a ciśnieniem kabiny. Ponieważ rozhermetyzowanie kabiny jest zwykle zjawiskiem nagłym, następuje gwałtowny spadek ciśnienia w kabinie. Wówczas ciśnienie powietrza w płucach osób wywołuje nacisk na ścianki płuc / organy wewnętrzne, ponieważ nie jest już równoważone przez ciśnienie zewnętrzne panujące w kabinie. To różnica ciśnień powoduje parcie na organy wewnętrzne, i w pewnych przypadkach, ich uszkodzenie.
Jest to spowodowane tym, że na dużej wysokości ciśnienie atmosferyczne jest dużo mniejsze niż na ziemi. Gdy pasażerowie samolotu wsiadali do niego na ziemi mieli w płucach powietrze o ciśnieniu atmosferycznym, takie też było ciśnienie w całym samolocie. Gdy nagle ciśnienie maleje to ciśnienie w pęcherzykach płucnych pasażerów jest dużo większe niż ciśnienie zewnętrzne i powietrze chcąc wyrównać różnicę ciśnień napiera na pęcherzyki, aż do momentu kiedy nie wytrzymują i pękają. Słowami kluczowymi przy rozwiązaniu tego zadania jest różnica ciśnień.