W wiejskiej zagrodzie - kura. Konspekt zajęć rewalidacyjno- wychowawczych przeznaczony jest dla nauczycieli pracujących z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu znacznym i głębokim.

KONSPEKT ZAJĘĆ REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH
Konspekt zajęć rewalidacyjno- wychowawczych przeznaczony jest dla nauczycieli pracujących z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu znacznym i głębokim
Autor: mgr Katarzyna Wilk


1. TEMAT : W wiejskiej zagrodzie - kura
2. DATA : 27. 02.2009r.
3. CZAS TRWANIA ZAJĘĆ : 4 x 45 min
4. OSOBA PROWADZĄCA: mgr Katarzyna Wilk
5. CELE ZAJĘĆ :

• utrwalanie znajomości i atrybutów związanych z aktualną porą roku
• zapoznanie uczniów z wyglądem i dźwiękami wydawanymi przez kurę
• zapoznanie uczniów z cechami jaja kurzego
• usprawnianie motoryki dużej i małej poprzez wykonywanie ćwiczeń ruchowych
• osłuchanie uczniów z prostymi wierszykami i piosenkami dotyczącymi kury
• kształtowanie w uczniach poczucia sprawstwa poprzez wykonywanie pracy plastycznej


6. METODY PRACY:

• metoda kręgu polisensorycznego według pór roku
• metoda ćwiczeń praktycznych
• pokaz


7. FORMY PRACY :

• grupowa zindywidualizowana
• indywidualna jednolita


8. ŚRODKI DYDAKTYCZNE :

świeczka zapachowa, oliwka dla dzieci, śnieg, miska, kartki białego papieru, biała chusta, olejek miętowy, dzwoneczek, ilustracja zimy, herbata miętowa, ilustracja i zdjęcie kury, płyty CD z piosenkami i odgłosami zwierząt, postacie do przedstawienia: kurka, kogucik, naturalne kurze pióra, dwie kury siedzące w koszykach, jaja surowe, jaja gotowane na twardo, kurze czapeczki, stojąca tablica do rysowania, kartka A4 z narysowanym konturem jaja, mała tablica do rysowania mazakiem, dwie miski, jedna miska z ziarnem, garnuszek i łyżka do przesypywania ziarna, lejek, patyczek, karty pracy z narysowaną świeczką sylwetą kury, pędzle, farba koloru brązowego, ilustracja świnki, kaczki, koguta, gęsi, kury.




I CZĘŚĆ WSTĘPNA

SPRAWDZENIE OBECNOŚCI

Po przyjściu do klasy nauczyciel zwraca uwagę uczniów na ich zdjęcia. Wymawia imiona uczniów i prosi ich o wskazanie siebie na zdjęciu. Nauczyciel zawiesza zdjęcia na tablicy.

PORANNY KRĄG

1. Rozpoczęcie zajęć – zapalenie świeczki zapachowej. Wymawianie imion dzieci, zwrócenie uwagi na cechy ognia – ciepły, jasny. N. przybliża i oddala lampkę zapachową od oczu uczniów, a także zachęca do wodzenia wzrokiem za światłem poprzez wykonywanie lampką ruchów poziomych i pionowych.

2. Śpiewanie powitalnej piosenki. N. prosi każdego ucznia o podanie dłoni (polecenie słowne, gest), a następnie śpiewa piosenkę powitalną w której wymienia imię każdego ucznia : „Witaj..., jak się masz ? Wszyscy Cię witamy, wszyscy Cię kochamy, bądź wśród nas.”.

3. Masaż dłoni. N. masuje dłonie poszczególnych uczniów olejkiem, mówiąc wierszyk : „Olejek, olejek pachnący mam. Olejek, olejek krąży tu i tam. O jak przyjemnie, o jak miło w rączkach...(imię ucznia) się zrobiło.” Następnie zachęca uczniów do powąchania swoich rąk – wydaje polecenie słowne, prowadzi dłonie uczniów do nosa.

4. Spotkanie z żywiołem. N. demonstruje uczniom śnieg, wodę w stanie ciekłym, stałym. Zachęca do poruszania w niej palcami lub dotykania śniegu. Zwraca uwagę na cechy wody, lodu, który jest twardy, śliski, zimny i mokry, śniegu.

5. Zabawa „śnieżkami”. Lepienie kul śnieżnych z papieru, rzucanie śnieżkami ( na miarę możliwości uczniów) w sposób dowolny.

6. Zakładanie na głowy dzieci chust w kolorze białym, zachęcanie do samodzielnego ściągania lub ściągania z pomocą nauczyciela

7. Zapach zimy – mięta. Nauczyciel zachęca uczniów do powąchania olejku miętowego.

8. Demonstracja instrumentu muzycznego – nauczyciel porusza dzwonkiem i śpiewa piosenkę: „ Mam dzwoneczek mam, na dzwoneczku gram! Jeśli jesteś z nami... (imię ucznia) zagraj ładnie nam!”. W trakcie grania na instrumencie nauczyciel przybliża i oddala dzwoneczek od uszu dzieci. Następnie zachęca uczniów do samodzielnej gry na dzwonku, a sam śpiewa piosenkę: „Śnieg pada, śnieg pada cieszą się dzieci, tu płatek, tam płatek, dużo ich leci. Tu płatek, tam płatek, dużo ich leci!”

9. Osłuchanie uczniów z powtarzanym przez nauczyciela wyrazem „zima”. Zachęcanie do wypowiadania przez ucznia głoski „a” (na miarę możliwości) lub wskazania zimy na ilustracji.

10. Zastosowanie bodźców smakowych – miętowa herbata.

11. Zakończenie kręgu – gaszenie świeczki zapachowej.

II CZĘŚĆ WŁAŚCIWA


1. Prezentacja uczniom ilustracji kury
- określanie wyglądu kury
- słuchanie odgłosów wydawanych przez kurę
- naśladowanie kurzego gdakania przez uczniów.

2. Zaprezentowanie uczniom krótkiego przedstawienia pt. „ Kurka i kogucik”

- pokazanie uczniom zdjęcia naturalnego wyglądu kury. Dotykanie prawdziwych piór, dmuchanie na piórka.

3. Nauczyciel prezentuje uczniom koszyk w którym siedzi kura i mówi: „ Siedzi kura
w koszyku, składa jaja bez liku.”

- oglądanie przez uczniów naturalnych jaj. Rozbijanie skorupki. Zwrócenie uwagi na wygląd surowego jaja. Oddzielanie żółtka od białka. Sporządzanie kogiel – mogiel. Smakowanie.

4. Nauczyciel wskazuje na tę samą kurę i mówi: „ Siedzi kura w koszyku składa jaja bez liku, gdy my jaja poskładamy pełen koszyk później mamy.” Uczniowie wykonują następujące ćwiczenia :
- wyciąganie jaj z pojemnika i wkładanie do koszyka
- przekładanie jaj z koszyka do koszyka.

5. Nauczyciel recytuje krótki wierszyk i wskazuje na kurę z kokardą: „Mała kura, ta
z kokardą fermę ma jaj na twardo. Gdy obierasz jajo ze skorupki pamiętaj, aby dobrze ściągnąć łupki. Z łupką jajo nie smakuje, tylko nam apetyt psuje!”

- uczniowie wspólnie z nauczycielem biorą udział w obieraniu jajek. Po czym nauczyciel kontynuuje :
„ Gdy obierzesz jajo dokładnie wypłucz w wodzie potem ładnie”
- uczniowie opłukują jaja w wodzie
- smakują jajo na twardo.

6. Zabawa z piosenką pt. „Wyszły w pole kurki trzy”

- nauczyciel śpiewa piosenkę, wyklaskuje jej rytm, zachęca uczniów do klaskania
- uczniowie otrzymują kurze czapeczki, nauczyciel maszeruje z uczniami „gęsiego” po kole w rytm piosenki
- dzieci naśladują kurkę: „machają skrzydełkami” najpierw wolno, potem coraz szybciej (ćwiczenie powtarzamy kilka razy), „skubią trawę”- poruszają głową w górę i dół, naśladują palcami jednej, a następnie drugiej ręki otwieranie
i zamykanie ptasiego dzióbka.

7. Zabawa z rysowanym wierszykiem. Nauczyciel recytuje wierszyk pt. „Kurczątko”
i kreśli do treści wierszyka postać kurczaczka. Następnie zachęca uczniów do rysowania po śladzie kurzego jaja.

8. Ćwiczenia manualne z materiałami sypkimi. Nauczyciel ponownie recytuje wierszyk pt. „Kurczątko” i wskazuje na postać kurczaka, w ten sposób zachęca uczniów do kolejnego zadania. Następnie prezentuje miskę z ziarnem i wykonuje z uczniami następujące ćwiczenia:

- mieszanie ziarenek dłońmi w misce
- przesypywanie ziaren garściami z jednego naczynia do drugiego
- nabieranie garnuszkiem i łyżką (przesypywanie)
- przesypywanie ziarenek przez lejek
- rysowanie patykiem po rozsypanych ziarenkach.

9. Praca plastyczna: Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z narysowaną świeczką sylwetą kury. Uczniowie zamalowują kartkę farbą koloru brązowego.

10. Czytanie przez nauczyciela książki pt. „Zagroda zwierząt”. Oglądanie kolorowych ilustracji, słuchanie odgłosów prezentowanych zwierząt.

11. Podsumowanie pracy z całego tygodnia piosenką pt. „Dziwne rozmowy”. Utrwalenie odgłosów wydawanych przez świnkę, kaczkę, koguta, gęś, kurę. Wskazywanie poznanych zwierząt na ilustracjach.



III CZĘŚĆ KOŃCOWA


1. Relaksacja przy muzyce
2. Porządkowanie sali.
3. Ściągnięcie zdjęć.
4. Pożegnanie uczniów.

Dodaj swoją odpowiedź