Metoda badań, Techniki badań - ściąga z wykładów
Metoda badań- jest to zespół zabiegów koncepcyjnych i instrumentalnych obejmujących całość postępowania badacza zmierzających do rozwiązania określonego problemu naukowego. Przez metodę rozumiemy sposoby dochodzenia uzasadnionych i sprawdzonych twierdzeń na temat zjawisk i procesów dydaktyczno wychowawczych.Metody badań posługują się technikami badań a techniki zawierają narzędzia.TECHNIKI BAD.czynności praktyczne regulowane starannie wprowadzanymi dyrektywami pozwalającymi na uzyskanie optymalnie sprawdzalnych informacji,opinii,faktów.Techniki pełńią służebną rolę dla metod i są konkretnymi sposobami realizowania zamierzonych badań.NARZĘDZIA Bad.- jest przedmiotem służącym do realizacji wybranej teczniki Bad. EKSPERYMENT PEDAG. Eksperyment polega na wprowadzeniu do wybranego układu specjalnie wybranego przez nas czynnika w celu uzyskania porządanych zmian układu lub w celu sprawdzenia jakie zmiany w obserwowanym układzie nastąpią pod wpływem nowego czynnika zwanego ZMIENNA NIEZALEŻNA.Ekspery. może mieć jedną lub kilka zmiennych niezależnych.Z.N. wprowadzamy po to aby wywołać zmiany w rzeczywistości.Prawidłowo przeprowadzony eksperyment polega na wprowadzeniu tylko jednej ZN w określonym czasie.Eksperyment to metoda do której są potrzebne dwie grupy badawcze ;*eksperymentalna(wprowadzane są zmienne niemal.} *kontrolna{występują tylko zmienne zależne.Grupy które biorą udział w badaniu muszą być takie same.Dobór może być – losowy, - zamierzony. Warunki eksperymentu muszą być takie same. Eksperymenty mogą być: - krótko terminowe(do 1 roku), - długoterminowe(od roku w góre).CELEM EKSPERY.jest – wykrycie związków przyczynowo-skutkowych między zmienną niezależnąa elementami badanego układu,- dostarcza wychowawcy wiedzy o skuteczności poszczególnych działań, o efektach podejmowanych inicjatyw wychowawczych.REZULTATEM EKSPERYM. Są zawsze określone zmiany które zaobserwować można w przebiegu procesu i jego końcowych efektach.CO DAJE EKSPERY.- wiedzę
Porównawczą,- wiedzę empiryczną, -szeroką wiedze na temat danego problemu. Przeprowadzanie ekspert. Może odbywać się za pomocą różnych technik czyli sposobów organizowania badań.WYRÓŻNIAMY TECHNIKI; -T.grup równoległych,-T. rotacji,-T.jednej grupy. T g. równoległych zwana też T grup porównawczych zakłada konieczność uwzględnienia w toku badania;-klas eksperym.i kontrolnych,- określonych czynnikow ekspert. – badań początkowych i końcowych. T rotacji zwana też techniką podziału krzyżowego. Polega ona na tym że uwzględniając grupy na eksperym. I kontrolne wykorzystuje się jednakowo każdą z nich tzn ta sama grupa jest raz eksperymentalną a raz kontrolną,-. T jednej grupy jest najmniej skutecznym sposobem przeprowadzenia badań.Pomija całkowicie klasy kontrolne.ZASTRZEŻENIA DO EKSPERY.;-starzeją się( nim ekspert. Będzie ukończony to działanie będzie jakąś normą,-wiedza uzyskana może być już wiedzą przestarzałą gdyż długo trwa upowszechnienie badań, - wprowadzamy zmienne niezależne subiektywnie, - nie są eksperymentami do końca bo nie mogą szkodzić osobie badanej.OBSERWACJA. JEST METODĄ I TECHNIKĄ badań. Jest to sposób postrzegania faktów zdarzeń i zjawisk osobliwy sposób spostrzegania igromadzenia i interpretowania poznawania danych w naturalnym ich przebiegu i będącym w bezpośrednim zasięgu widzenia isłyszenia obserwatora. Obserwacja służy do poznania charakterystycznych zachowań człowieka w określonych sytuacjach.Słuzy też do zaobserwowania ekstremalnych zachowań niestandardowych nie da się zaobserwować charakteru WARUNKI dobrze przeprowadzonej obserwacji,- miejsce obserwacji dobrze przygotowane,- dobrze przygotowany obserwator, -celowość obserwator musi mieć cel obserwacji, -planowość chodzi tu o obserwacje wg planu w którym uwzględniamy czas trwnia, etapy sposoby obserwacji,sposoby rejestracji, wpływ warunków w jakich .obserwacja się odbywa,- selektywność czyli wybiórczość obserwowanych zjawisk,- dokładność,- obiektywność i –systematycznośćŻRÓDŁE BŁĘDÓW W EKSPERYMENCIE ,- niedostateczna kontrola zmiennych zależnych i niezależnych w trakcie badań,- brak odpowiednich układów odniesienia(polega na nie uwzględnianiu kontrolnych),- niewłaściwy dobór klas,- niedostateczny czas trwania eksperymentu i zbyt mała liczba klas porównawczych,- przesadny rozgłos eksperymentu.DZIENNIK Obserwacji- prowadzony jest w formie zapisów dziennych i musi zawierać wszystkie zagadnienia na jednej karcie z podpunktami na innej karcie.TECHNIKI OBSERWACJI- wywiad jest rozmową badającego z respondentem lub respondentami opracowanych wcześniej dyspozycji w oparciu specjalny kwestionariusz.RODZAJE WYWIADÓW – skategoryzowany, - nie skategoryzowany,-jawny,- ukryty, -indywidualny,- zbiorowy.ANKIETA- jest techniką gromadzenia informacji polegjąca najczęściej na wypełnianiu samodzielnie przez badanego specjalnych kwestionariuszy w obecności lub bez obecności ankietera pytana ankiety są konkretne ścisłe i jedno problemowe. Najczęściej też pytania są zamknięte i zaopatrzone w tzw. Kafeterie – czyli zestaw wszystkich możliwych odpowiedzi.BADANIE DOKUMENTÓW – TECHNIKA SŁUŻĄCA DO GROMADZENIA wstępnych opisowych i ilościowych informacji o badanej instytucji czy zjawisku wychowawczym jest też techniką poznawania biografii jednostek i opinii wyrażonych w dokumencie. Wyróżniamy dwa rodzaje dokumentów,- dokumenty kronikalne ,-dokumenty opiniodawcze.ANALIZA TREŚCI technika służąca do obiektywnego,systematycznego, ilościowego opisu jawnej treści przekazów informacyjnych.Treść dokumentów wyrażać może Liczne zjawiska i być świadectwem różnych charakterystycznych przemian cech.TECHNIKI PROJEKCYJNE –polegają na wprowadzeniu po między badającego a badanego czynnika celowo dobranego co do którego można żywić nadzieję że wywoła w badanym określone reakcje i postawy emocjonalne.BŁĘDY JAKIE POPEŁNIAMY W OBSERWACJI,- przesadna interpretacja obserwowanego zjawiska,-powierzchowność, stronniczość spostrzeżeń,- obserwowanie ze zbyt odległego dystansu,- niekompletność i niedokładność rejestrowania zaobserwowanych danych,- niewłaściwa interpretacja zgromadzonych uprzednio materiałów badań.MONOGRAFIA PEDAGOGICZNA – metoda badań której przedmiotem są instytucje wychowawcze w rozumieniu placówki lub instytucjonalne formy działalności wychowawczej prowadząca do gruntownego rozpoznania struktury instytucji, zasad i efektywności działań wychowawczych oraz opracowania koncepcji ulepszeń prognoz rozwojowych przedmiotem BADAŃ MONOGRAFI jest instytucja wychowawcza lub inna instytucja badana dla celów wychowawczych. Chodzi tu zarówno o instytucje-placówki tj dom kultury pogotowie opiekuńcze jak i instytucjonalne formy działalności wychowawczej np. harcerstwo oraz określone zjawisko wychowawcze.TECHNIKI MONOGRAFII; - badanie dokumentów,-ankieta,- wywiad.warunki czynniki tej metody – instytucjionalnośc- możliwość zbadania instytucji pod względem ilościowym i jakościowym METODA INDYWIDUALNYCH PRZYPADKÓW zwana też studium indywidualnych przypadkow jest sposobem badań pedagogicznych polegających na analizie jednostkowych losów ludzkich uwikłanych w określone sytuacje wychowawcze lub na analizie konkretnych zjawisk natury wychowawczej widzianej przez pryzmat jednostkowych biografii ludzkich z nastwieniem na opracownie diagnoy, przykładami problemów które są bedane za pomocą tej metody są trudności dydaktyczne i sytuacja rodzinna dziecka,- funkcjonowanie rodzin zastępczych Badania met. Indywidualnych przypadków posługują się nielicznym zestawem technik i SA to ;- wywiad, -obserwacja,- analiza dokumentów,Metoda ta wywodzi Si e z pracy opiekuń czowychowawczej jest to metoda 1 na 1 przydatna gdy chcemy poznać przyczynę i zmienić sposób działania jednostki jest to analiza jednostkowych losów ludzkich.METODA SONDAŻU DIAGNOSTYCZNEGO jest sposobem gromadzenia wiedzy o cechach strukturalnych oraz dynamice zjawisk społecznych opiniach poglądach wybranych zbiorowości nsileniu się i kierukach rozwoju określonych zjawisk i wszelkich innych zjawisk niezinstytucjonalizowanych.Badania obejmują wszelkiego typu zjawiska społeczne o znaczeniu istotnym dla wychowania i ponadto stan świadomości społecznej opinii i poglądów.TECHNIKI SONDAŻU to ;-wywiad ,- ankieta, -analiza dokumentów ,- techniki statystyczne testy osiągnięć szkolnych, -bserwacja,- badanie dokumentów.Metodę tą wykorzystujemy w oparciu o specjalnie dobraną populację.Warunkiem zastosowania tej metody jest ścisłe określenie grupy badanych , w przeciwieństwie nie uzyska się oczekiwanych wyników. Nie wywołujemy zjawisk obserwujemy to co jest .METODA SOCJOMETRYCZNA metoda zapoczątkowana przez J Moreno polega na podawaniu przez osoby badane nazwisk i imion członków danej grupy w zgodzie ze ściśle określonymi kryteriami wyboru wyrażonymi w formie specjalnie skonstruowanych pytań pytania te dotycza różnego rodzaju stosunków społecznych, w tym żywionych przez badanych uczuć sympatii lub antypatii wobec członków badanej grupy uznania lub braku wiary w ich przyjaźń koleżeńswo solidarność popularność przywództwo itp.Inaczej koncentrują się one na stosunkach przyciąga nia atrakcji tj sympatia przyjaźń zaufanie i odpychania (repulsj) tj wrogość uprzedzenie, antypatia.T. SOCJOMETRYCZNE T. ZGADNIJ KTO? STSOWANA WSZKOLE polega na wywołaniu nazwisk uczniów których zachowanie odpowiada przedstawionej charakterystyce zachowań plebiscyt ŻYCZLIWOŚCI I NIECHĘCI polega na tym że dzieci w skali 3 stopniowej oceniają nie więcej niż 3 osoby z grupy t szeregowania RANGOWEGO POLEGA NA wyliczaniu ocenionych osób wg kryterium oceny.Wynikis socjometrii zamieszcza się w tabeli zwanej matrycą socjometryczną.Analiza danych socjometrycznych może być; graficzna, i ilościowa.ANALIZA DOKUMRENTOW polega na opisie i interpretacji konkretnych dokonań.PODZIAŁ DOKUMENTOW ze względu na fo®mę. – dok. Pisane –protokoły , sprawozda. Świadectwa ,opinie ,-pisem. Prace,- artyk praswe, dok. Cyfrowe statystyczne ; centralne , lokalne, oprawco statyst. I liczbowe,- dok. Obrazowo dźwiękowe.ZE WZGL. NA POCHODZ. –DOK. ZASTANE -WYTWORY DZIAŁALNOŚCI JENOSTKI